چگونه رمزارزها می‌توانند به سامانه نیما کمک کنند؟

در صورت حمایت صحیح از صنعتگران استخراج، فقط با مصرف 500 تا 700 مگاوات برق ارزآوری ماهانه 20 تا 25 میلیون دلاری خواهیم داشت.

عباس آشتیانی، درباره آخرین وضعیت تولید رمزارزها در ایران اظهار داشت: در حال‌حاضر وزارت صمت بیش از 1000 درخواست جواز تاسیس در این حوزه داشته که بیش از 500 درخواست، جواز تاسیس دریافته کرده‌اند اما فقط دو واحد پرونده بهره‌برداری گرفته و کار می‌کنند، آن دو واحد هم فقط در 8 ماه از سال امکان فعالیت دارند .

وی افزود: طبق آمار وزارت صمت نرخ جواز تاسیس پروانه بهره‌برداری 5 به یک است ولی این نرخ در صنعت استخراج 250 به یک است، این نشان می‌دهد تعرفه‌های انرژی با وجود تمام مجوزها و تسهیلات به هیچ عنوان جذابیتی برای صنعت استخراج ندارد، البته تعدادی هم هستند که پروانه بهره‌برداری نگرفته‌اند اما به طور رسمی کار انجام می‌دهند.

این پژوهشگر حوزه رمزارزها تصریح کرد: در حال حاضر جمعا 38 مگاوات برق به طور قانونی در این حوزه به مصرف می‌رسد و 400 مگاوات هم به طور غیررسمی و متواری از قانون کار می‌کنند که هیچ عایدی برای کشور ندارند.

 تولید رمزارز در نیروگاه‌ها

وی در ادامه به ابلاغیه وزات نیرو مبنی بر امکان تولید رمزارز در نیروگاه‌ها گفت: بر اساس این ابلاغیه نیروگاه‌ها می‌توانند از برق تولیدی استفاده کنند که مجزای از تعرفه برق مصوب هیات وزیران نیست و اصلا جذابیتی برای فعالین این حوزه ندارد.

آشتیانی بیان کرد: وزارت نیرو اعلام می‌کند که مازاد تولید برق نداریم و نگران ایام پیک مصرف در کشور هستند، در حالی که هر قدر مصرف برق و انرژی کشور بالا برود نشان‌دهنده رشد اقتصادی کشور است، پایین نگه داشتن رشد مصرف نشانه خوبی برای کشور نیست.

وی تاکید کرد: در صورت حمایت صحیح از صنعتگران استخراج، فقط با مصرف 500 تا 700 مگاوات برق ارزآوری ماهانه 20 تا 25 میلیون دلاری خواهیم داشت.

 اعطای انرژی بدون تبعیض به استخراج‌کنندگان

این فعال حوزه رمزارز در ادامه به طرح وزات نیرو مبنی سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی تجهیزات سرمایشی جنوب کشور و اعطای این گواهی برق صرفه‌جویی به همه افراد و از جمله صنعتگران استخراج اشاره و اظهار داشت: شرایط به این شکل است که به ازای هر کولر گازی حجمی از صرفه‌جویی برای مدت 10 سال به صورت گواهی به استخراج‌کننده تحویل می‌دهند که می‌تواند از بازار بورس و یا قرارداد دو جانبه با نیروگاه برق خود را خریداری کند، برای یک مگاوات این طرح باید 12 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح کولرهای گازی صورت گیرد و برق را برای 10 سال مصرف کند. سرمایه گذاران زیادی علاقمند به ورود به این طرح هستند به شرطی که حجم هر  78 هزار کیلووات ساعت در 10 سال را کم و به 2 سال برسانند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اعطای انرژی بدون تبعیض نسبت به بقیه صنایع به استخراج‌کنندگان، در این شرایط تحول بررگی در تامین ارز واردکنندگان خرد کشور خواهد بود.

آشتیانی یادآور شد: اگر گاز با تعرفه مناسب و بدون تبعیض در اختیار استخراج‌کنندگان قرار گیرد، امکان توسعه زیرساخت‌های برق کشور وجود دارد و حتی در 400 ساعت گرم سال برق را به وزارت نیرو اهدا کنند و فقط در زمستان برق را استفاده کنند که این رویه کمک به گذار از پیک کشور است.

بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما

وی تاکید کرد: صنعتگران استخراج رمزارز در صورت حمایت بدون تبعیض حاضرند کالایی تولید کنند که قابلیت صادرات و تهاتر دارد و مانند بقیه صادرکنندگان مشمول قوانین صادرکنندگان اعم از بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و کمک به تامین ارز کشور به شرکت‌هایی که وزارت صمت و بانک مرکزی اولویت ارز آنها را اعلام می‌کند، باشند.

این پژوهشگر حوزه رمزارزها یادآور شد: محصول تولیدی استخراج‌کنندگان رمزارز امکان صادرات به هر کشوری را بصورت غیرفیزیکی و در عرض 10 دقیقه دارد و صادرکنندگان می‌توانند 50 درصد ارز را در اختیار هر شرکتی که نیاز دارد، قرار دهند.

/ ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.