سامانه واسط یکپارچه بانک‌های ادغامی به زبان ساده

سامانه واسط یکپارچه بانک‌های ادغامی بر این مبنا طراحی شد تا امکان سرویس‌دهی به مشتریان تمامی بانک‌های ادغامی در تمامی شعب را فراهم کند

پس از ادغام بانک‌های نظامی سابق انصار، کوثر، حکمت، مهراقتصاد و قوامین در بانک سپه باید ارائه خدمات بانکی ادامه پیدا می‌کرد و در پی این امر سوالی مطرح شد که مشتریان واحدهای ادغامی چگونه و از چه بستری خدمات بانکی قبلی را در کلیه شعب بانک سپه نوین، دریافت ‌کنند؟

سامانه واسط یکپارچه بانک‌های ادغامی

برای این منظور طراحی و استقرار یک سامانه واسط یکپارچه در تمامی شعب با امکان اتصال به سامانه‌های فعلی واحدها بهترین راهکار موجود در این زمینه بود؛ بدین ترتیب که با استفاده از ظرفیت‌های فعلی شعب و نیروی انسانی واحدها و بدون نیاز به انجام عملیات سنگین و پر هزینه مهاجرت و یا آموزش‌های طولانی، تداوم ارائه خدمات پایه و شعبه محور به مشتریان امکان‌پذیر شد.

سامانه ESB بر این مبنا طراحی شد تا امکان سرویس‌دهی به مشتریان تمامی بانک‌های ادغامی در تمامی شعب را فراهم کند و این سامانه مشابه شتاب در شبکه بانکی عمل می‌کند با این تفاوت که درگاه متصل به آن شعب بانک‌های ادغامی هستند. در این راهکار شعب با یکسری پرتکل‌های امنیتی خاص به سامانه ESB متصل و خود سامانه ESB به کربنکینگ‌های بانک‌های ادغامی متصل می‌شود و شرایطی را فراهم می‌کند که اگر به‌عنوان‌ مثال مشتری موسسه کوثر به یکی از شعب بانک سپه مراجعه کند؛ بتواند خدمات پایه را از این شعب دریافت کند.

زمانی را تصور کنید که مشتری بانک حکمت ایرانیان سابق به شعبه بانک مهر اقتصاد سابق مراجعه می‌کند و درخواست برداشت مبلغی از سپرده خود و واریز آن به سپرده یکی از مشتریان بانک سپه را دارد؛ در این حالت، سامانه ESB ادغام، ابتدا اطلاعات سپرده و تصویر امضاء مشتری را از سامانه Core banking حکمت دریافت کرده و پس از تأیید بانکدار شعبه، دستور برداشت از سپرده را به حکمت ارسال و پس از اطمینان از برداشت مبلغ از سپرده، دستور واریز همان مبلغ را به Core banking سپه ارسال می‌کند.

با این حساب مشتریان بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح که در بانک سپه ادغام شده‌اند، بدون اینکه در روند ارائه خدمات بانکی به آن‌ها اختلال ایجاد شود به وسیله این نرم‌افزار که یک سیستم یکپارچه‌ساز است، می‌توانند درخواست‌های بانکی خود را رفع کنند.

در این راهکار که توسط شرکت داتین طراحی شده و برای اولین بار در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده، سامانه‌های هر یک از واحدهای ادغامی با ارائه سرویس‌های مشخص به یک درگاه متمرکز، متصل شده و این درگاه متمرکز وظیفه انتقال امن پیام‌های مالی بین سامانه‌ها را بر عهده خواهد داشت.

لیست خدمات پایه (مشترک) سامانه ESB

عملیات سپرده

    • استعلام سپرده بر اساس شماره سپرده
    • لیست سپرده های مشتری
    • صورتحساب مشتری
    • استعلام و وصول چک
    • واریز‏‏/ برداشت‏‏/ انتقال

عملیات تسهیلات

    • پرداخت قسط یک قرارداد مشتری
    • قراردادهای باز مشتری

عملیات کارت

    • استعلام اطلاعات کارت
    • لیست سپرده‌های متصل به کارت
    • صدور رمز جدید کارت
    • تغییر وضعیت کارت ( مسدودی / رفع مسدودی، اعلام مفقودی «ابطال کارت»)

دسترسی به خدمات غیرحضوری پنج بانک‌ ادغامی

برای دسترسی به خدمات غیرحضوری بانک‌های ادغامی یعنی انصار سابق، حکمت سابق، قوامین سابق، کوثر سابق، مهر سابق به آدرس www.banksepah.ir مراجعه کنید.

1 نظر
  1. حمیدرضا خلیلی می گوید

    نظرم خیلی بدهست به سیستم بانکی وقوه قضائیه حسابم حتی کارمند هستم بسته شده با نامه اجرای احکامی که خودش حکم صادرمیکنه توهین میکنه الانم یکهفته بیشتره که بتده بعدازسه ماه مسدودی حقوقم داره اقساطم معوق میشه وآبروو حیثیتم به خاطر معاندینی درنظام برده میشه جایی رانشانم بدهید مفسدین رامعرفی کنم تا ببینم عدالتی جاری میشه یاخیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.