آیا دستگاه‌های ATM “شعب کوچکی” از آینده هستند؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ دستگاه ATM هنوز از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده است و این واقعیتی است که با بروز کووید 19، به عنوان کانون توجه بانک‌ها قرار گرفته است. روزهایی که دستگاه‌های ATM فقط به عنوان یک توزیع کننده سریع پول نقد شناخته می‌شد، رو به اتمام است. مشتریانی که به سرعت در معرض تجارت دیجیتال و در پی تعامل با شرکت‌های خدمات مالی هستند، حالا به دنبال چیزهای بسیار متفاوتی در ATMها هستند.

امروزه بسیاری از مشتریان و کاربران نمی‌خواهند خیلی طولانی در یک شعبه یا یک ساختمان باشند. آنها نگران تماس با انسان‌ها هستند. آنها نگران تعداد خریداران در یک محیط خرده فروشی هستند. بنابراین دستگاه‌های ATM نقش مهمی را در این موضوع ایفا می‌کنند و حالا بانک‌ها با وجود کووید 19، ارزش دستگاه های ATM را حس کرده‌اند.

دستگاه‌های ATM می‌توانند با یک سیستم لمسی ایمن تر و مقرون به صرفه‌تر، طیف کاملی از خدمات مالی را به مشتریان ارائه دهند بدون اینکه نیاز باشد مشتریان به صورت فیزیکی به بانک مراجعه نمایند. اما انجام این کار درست به معنای کنار گذاشتن دیدگاه‌های قدیمی درباره دستگاه‌های ATM به عنوان دستگاهی صرفاً برای توزیع پول نقد بوده و در عوض پذیرفتن آخرین پیشرفت‌های موجود در قابلیت‌های آن می‌باشد.

استفاده از دستگاه‌های خودپرداز جهت ایجاد ارزش برای مشتری

برای ایجاد یک تجربه درست از دستگاه خودپرداز، بانک‌ها باید بدانند که چه زمانی مشتری‌ها وارد شعبه می‌شوند و این کار را بدین دلیل انجام می‌دهند که تمایل بدین کار دارند نه اینکه گزینه دیگری نداشته باشند.

مشتریان امروزه می‌خواهند زمانی وارد شعبه شوند که سؤال پیچیده‌تری دارند که نیاز است یک انسان به آنها پاسخگو باشد. به عنوان مثال آنها در مورد وام خود سؤال دارند یا ممکن است به دنبال مشاوره در مورد ادغام وام خود یا ایجاد پس انداز بازنشستگی خود باشند. برای هر چیز دیگری جز این موارد، مشتریان تمایل دارند از خدمات سلف سرویس استفاده کنند و اگر در دوره کووید 19 بتوانند خدمات روزمره بانکی را در خارج از شعبه بانکی انجام دهند، بسیار خرسند خواهند بود.

داشتن دستگاه ATM که بتواند تا آنجا که ممکن است تراکنش‌های سلف سرویس انجام دهد، به بانک این اجازه را می‌دهد که کارمندان را برای انجام امور مهمتری آزاد بگذارد.

این فرآیند می‌تواند برای کارمندان بانک این امکان را فراهم نماید که  انواع مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی به مشتریان ارائه دهند؛ یعنی بخش مهمی از تجارت که بانک‌ها باید روی آن تمرکز کند.

 

این همان جایی است که ما باید در مورد اینکه چقدر واقعاً دیجیتالی هستیم، سوال کنیم و بپرسیم که حجم تراکنش‌ها چقدر است؟ به عنوان مثال با اضافه کردن ویدیو چه عملکرد بیشتری می توانیم داشته باشیم؟ آیا پیاده سازی تشخیص شبکیه برای احراز هویت در کانال ATM امکان پذیر است تا در آینده  مشتریان بتوانند بدون نیاز به مراجعه به شعبه، خدمات مربوط به وام خود را انجام دهند؟ چگونه می‌توان از دستگاه‌های ATM برای باز کردن حساب و صدور کارت استفاده کرد.

استفاده از دستگاه‌های ATM پیشرفته به جای شعب

یک دستگاه ATM مجهز می‌تواند دسترسی بانکی را در مواقعی که بسیاری از بانک‌ها برای سپرده‌گذاری پول نقد، درشعب خود را بسته اند، گسترش دهد.

بانک‌ها باید واقعاً به دنبال کانال‌های ATM  و قابلیت‌های آن باشند تا بتوانند ردپای جغرافیایی فرد را در آن دنبال کنند و قابلیت‌های آنرا به عنوان نماینده و سفیر برند بانک ارتقا دهند. بانک‌ها باید بفهمند که دستگاه ATM واقعاً می‌تواند به یک شعبه کوچک تبدیل شود و همه کار را به تنهایی انجام دهند.

امروزه بانک‌ها در لیست اولویت بندی امور خود موارد زیادی دارند، اما آینده‌ا‌ی وجود دارد که بواسطه آن بانک‌ها نمی‌توانند کانال ATM را نادیده گرفته یا آنرا خارج از مرحله قرار دهند. بنابراین دستگاه‌های ATM  یک جایگزین دیجیتال بسیار مهم برای استراتژی اومنی چنل هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.