چینی‌ها در جنگ بانکی و مالی با آمریکا چه می‌کنند؟

در حالی که مسئولان ارشد مالی و بانکی چین نسبت به تهدیدهای آمریکا برای تحریم سامانه‌های مالی سکوت کرده‌اند، بانک‌های دولتی، کارشناسان و محققان این کشور در حال رایزنی برای مقابله با این وضعیت احتمالی هستند و نسبت به شروع یک جنگ مالی بین دو کشور هشدار داده‌اند.

جنگ بانکی و مالی با آمریکا

 استفاده از سامانه تعاملات و پرداخت‌های بانکی چین که از سال 2015 میلادی راه اندازی شده است و همچنین فاصله گرفتن از سویفت و تقویت جایگاه بین المللی یوان پول ملی چین، اصلی ترین راهکارهای چین برای مقابله با تهدیدهای آمریکا است.

بانک‌های چین چند هفته ای است که در مورد شروع جنگ مالی با آمریکا هشدار می دهند و پیش از این بخش بین الملل بانک مرکزی چین در بیانیه ای بر فاصله گرفتن از سویفت تاکید کرده بود ناظران بر این باورند که خطر تحریم ها را باید جدی تلقی کرد و به دنبال برنامه هایی برای مقابله با این برنامه آمریکا بود.

اگرچه مقامات بانک مرکزی چین در این باره اظهار نظر آشکاری نداشته اند اما مسئولان بانک های دولتی چین در حال مباحثه درباره راهکارهای روبرو شدن با تهدیدهای بانکی و مالی آمریکا هستند.

بخش تحقیقات بانک صنایع و بازرگانی چین موسوم به «آی سی بی سی» که بزرگترین بانک دنیا از لحاظ دارایی ها محسوب می شود بتازگی نشستی با حضور محققان برگزار کرده و از آنها برای کمک های فنی،  علمی و عملی برای مقابله با آمریکا استمداد جسته است.

«جو یویه چیو» اقتصاددان ارشد این بانک می گوید: فناوری و استفاده از سامانه های مالی و تقویت تعاملات یوانی از جمله اقداماتی است که می تواند فشارها را کمتر کند.

«سون جیه» پژوهشگر آکادمی علوم چین در این باره خاطر نشان می کند: آمریکا راهکارهایی دارد که با آنها برای چین چالش ایجاد کند اینکه دارایی های این کشور را توقیف نموده و مانع فعالیت های بازرگانان شود و برخی سفرهای مقام های چین را ممنوع کرده و شماری از شرکت های چینی را از چرخه تجارت جهانی حذف کند.

«جو جیان دونگ» محقق دانشگاه چینگ هوا در پکن هم بر این باور است که یکی از فشارهای آمریکا بر چین می تواند توقیف دارایی های بانکی این کشور باشد و این موضوع را باید بسیار جدی تلقی کرد ضمن اینکه ممکن است شماری از بانک ها و شرکت های تجاری چین برای استفاده از سامانه های دلاری با ممنوعیت های آمریکا مواجه شوند.

«گایو دی شونگ» از اقتصاددان های چین می گوید: موضوع جدی تر از آن است که تصور می شود بانک های چین و سامانه های مالی این کشور از هم اکنون باید خود را برای مقابله با تحریم های آمریکا آماده کنند.

دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پس از تصویب قانون امنیتی هنگ کنگ در کنگره چین در نیمه اول سال جاری میلادی تحریم هایی را علیه این منطقه در نظر گرفته و 11 مقام چینی و هنگ کنگی را در فهرست تحریم ها قرار داده است و بانک های چین پس از این رویداد به برخی از شعبه ها و افراد درباره هدف قرار گرفتن از ناحیه تحریم ها هشدار داده اند.

چین هنوز راهکار دقیق و مشخصی برای برون رفت از این بحران پیش رو ندارد بخصوص آنکه «وانگ یونگلی» معاون سابق بانک مرکزی و عضو سابق هیات مدیره سویفت، خارج شدن از سامانه دلاری سویفت برای چین را راهی بسیار دشوار می بیند که به راحتی امکان پذیر نیست این در شرایطی است که شماری از کارشناسان استفاده از سامانه پرداختی چین، تقویت ارز ملی و همچنین ایجاد سامانه مبادلاتی ارز دیجیتالی یوانی را برای مقابله با تحریم های آمریکا پیشنهاد کرده اند.

/ ایرنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.