10 راهکار برتر کُربنکینگ سال 2020

آیا هنوز از راهکارهای قدیمی کُربنکینگ استفاده می‌کنید؟ شاید فرصت‌های خوبی برای رشد بانک خود و بهبود خدمات مشتریان را از دست داده باشید. با معرفی خدمات دیجیتالی در بازار جهانی، بانک‌ها و سایر موسسات مالی، مسیر کاری خود را تغییر داده‌اند. امروزه، اکثر بانک‌ها برای بهینه‌سازی منابع خود و ارتقاء تجربه مشتریان، از راهکارهای قوی و پیشرفته فین‌تکی بهره می‌برند.

بنا به گزارش Statista، سرمایه بازار بانکداری دیجیتالی، در سه ماهه سوم سال 2019، حدود 2/7 میلیارد یورو بوده است. بنابراین، واضح است که بانک‌های امروزی به سرعت بدنبال تغییر سیستم‌های کُربنکینگ خود هستند و به طور گسترده از راهکارهای فناورانه بانکداری مدرن استفاده می‌کنند. پس اگر قصد دارید بانک و موسسات مالی خود را دیجیتالی کنید با این مطلب همراه شوید. در این مقاله، در خصوص ده راهکار برتر بانکداری دیجیتال که در بازار جهانی امروزی رواج یافته‌اند، صحبت می‌کنیم.

اما قبل از معرفی این راهکارها، ضروری است مواردی را در خصوص راهکارهای بانکداری دیجیتال مطرح کنیم. پس بهتر است شروع کنیم!

بانکداری دیجیتال چیست؟

با یک تغییر عمده در بازار رقابتی بانکداری و به دلیل نیازهای مشتریان که با سرعت در حال تغییر است، بانک‌ها نیاز به یک سیستم بانکداری مدرن و کارآمد را احساس کرده‌اند. این همان نقطه‌ای است که راهکارهای بانکداری دیجیتالی به میدان می‌آیند. ارائه خدمات آنلاین و معرفی پلتفرم‌های دیجیتال بیشتر، مشتریان بانکی را ترغیب می‌کند تا با بانک‌های خود به طور مؤثر همکاری کنند و به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا یک تجربه شخصی‌تر ارائه دهند.

بانکداری دیجیتال، به عنوان یک رویکرد بانکداری مدرن، امکان ارتقاء خدمات را به صورت مداوم و موثرتر برای بسیاری از بانک‌ها فراهم ساخته است. علاوه بر این، بانکداری دیجیتال، عملیات بانکی مطمئنی را ارائه می‌کند و حتی به مدیران در تصمیم‌گیری‌های موثر کمک می‌کند. همچنین، آخرین روندها از بانکداری دیجیتال، همانند بانکداری در لحظه، موجی از تغییرات در بخش کُربنکینگ را به دنبال داشته است. به طور کلی، می‌توان گفت بانکداری دیجیتال، یک رویکرد مشتری‌مدار است که به بانک‌ها در جهت کاهش هزینه‌ها و انطباق موثر با نیازهای در حال تغییر بانکداری مدرن، کمک می‌کند.

برخی از ویژگی‌های مهم بانکداری دیجیتال که منجر به موفقیت آن می‌شود به شرح زیر است:

  • سیستم حسابداری در لحظه
  • بانکداری موبایلی
  • کوپن‌های دیجیتال و کش‌بک)بازگشت وجه)
  • پورتال اختصاصی مشتری
  • بانکداری سرمایه‌گذاری
  • پشتیبانی از واحدهای پولی متنوع
  • مدیریت منابع مالی
  • برنامه‌ریزی مالی شخصی
  • پایگاه داده امن
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت وام
  • بانکداری خرد آنلاین

مزایای بانکداری دیجیتال چیست؟

به منظور درک بهتر بانکداری دیجیتال و نحوه سودرسانی آن به بخش بانکداری جهانی، نگاهی به برخی از مزایای آن می‌اندازیم.

  1. سهولت در تراکنش

نخستین و مهم‌ترین مزیت بهره‌گیری از راهکارهای بانکداری دیجیتال، سهولت در تراکنش است. بانکداری دیجیتال، امکان دستیابی یکپارچه مشتریان به حساب‌های بانکی خود را از هر نقطه‌ای از جهان و اجرای موثر تراکنش فراهم ساخته است. این موضوع به نوبه خود، از حجم کار کارمندان بانک‌ها نیز کاسته است.

  1. انطباق مقررات

رگولاتورهای مالی اغلب از بانک‌های تحت نظر خود، ارائه مدارک مربوط به تراکنش‌ها، اطلاعات مشتریان و سایر اطلاعات نقدینگی را درخواست می‌کنند و بسیاری از این داده‌ها به شکل فوری مورد نیاز است. با این حال، به دلیل ناکارآمدی سیستم‌ها، بانک‌ها قادر به تامین این اطلاعات نیستند. اما از طریق راهکارهای موثر بانکداری دیجیتال، نگرانی بانک‌ها در این زمینه برطرف خواهد شد. بدین ترتیب، تنها لازم است اطلاعات مربوطه فیلتر شده و با چند کلیک، دانلود و برای شخص مربوطه ارسال شود.

  1. بهبود عملیات بانکداری

به واسطه راهکارهای نرم‌افزاری بانکداری خودکار، بانک‌ها می‌توانند عملیات خود را بهبود بخشیده و خدمات مشتریان را ارتقاء دهند. راهکارهای بانکداری دیجیتال، قابلیت ساده‌سازی فرایندهای پیچیده بانکی و ایجاد یک محیط کاری بدون پیچیدگی را دارا است. همچنین، راهکارهای دیجیتال قادرند به کاهش ریسک‌های مختلف همراه با عملیات بانکی و اطمینان از فعالیت موثر بانک‌ها کمک کنند.

  1. امنیت داده‌های بانکی

تقریباً 25% از افراد در ایتالیا از قابل اعتماد بودن بانکداری دیجیتال سخن می‌گویند. جدا از ساده‌سازی و کارآمدی، راهکارهای بانکداری دیجیتال محیطی امن برای پرسنل بانک فراهم می‌کنند.  همچنین پای‌بندی سختگیرانه به مسائل امنیتی، یکی از سودمندترین جنبه‌های راهکارهای بانکداری دیجیتال است.

  1. انجام امور پشتیبانی بدون دردسر

بانک‌ها بنا به ویژگی‌های قدرتمندانه و امکانات خودکار روش‌های بانکداری دیجیتال قادرند امور پشتیبانی خود نظیر وصول چک، حواله، اپلیکیشن‌های مشتریان و غیره را ساده‌سازی کنند. همچنین، نرم‌افزارهای بانکداری دیجیتال، امکان تحلیل اطلاعات بحرانی مربوط به مشتریان جهت انجام فرایندهای مالی و عملیات حسابداری مختلف را برای بانک‌ها فراهم می‌سازند.

  1. افزایش رضایت مشتری

بنا به مطالعه انجام شده توسط Statista، حدود 56% از کاربران، راحتی و سادگی استفاده از راهکارهای بانکداری دیجیتال را تایید کرده‌اند. ارتقاء خدمات مشتریان، یکی از جنبه‌های حیاتی و بسیار سودمند راهکارهای بانکداری دیجیتال است. روش‌های بانکداری مدرن، تقریبا تمام ابزارها و اطلاعات ضروری برای کارمندان بانک‌ها را مهیا می‌سازد تا بتوانند امور مشتریان را به نحو احسن انجام دهند. به علاوه، مشتریان می‌توانند از تمام جزئیات حساب‌های خود و تراکنش‌های گذشته حتی از راه دور با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکداری تلفن همراه اطلاع داشته باشند. تمام این موارد منجر به ارتقاء خدمات مشتریان و رضایت آنها می‌شود.

  1. مدیریت متمرکز

به عنوان آخرین مورد مهم، راهکارهای بانکداری دیجیتال، همچنین به متمرکز شدن تمام اطلاعات حیاتی بانک‌ها کمک می‌کنند. همچنین باعث ذخیره امن و موثر مدارک، اعم از حساب‌های بانکی و یا اطلاعات مشتریان می‌شوند. می‌توانید مدارک را با یک کلیک برای بخش‌های مختلف بانک خود یا حتی شخص ثالث با دسترسی کنترل شده، به اشتراک بگذارید. تمام این مزایا باعث ساده‌سازی عملیات بانکی و کاهش گردش کار می‌شود.

انواع مختلف راهکارهای بانکداری چیست؟

هنگام صحبت از راهکارهای بانکداری دیجیتال، ضروری است به این نکته توجه کنیم که سه نوع راهکار اصلی در این زمینه وجود دارد.

  1. درون سازمانی

راهکارهای بانکداری درون سازمانی یا اصطلاحاً داخلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بانک‌ها قادرند آنها را در زیرساخت‌های فعلی خود بگنجانند. این نوع از راهکارهای بانکداری، قابلیت تنظیم و سفارشی‌سازی بالایی داشته و  روی سرورهای لوکال بانک‌ها راه‌اندازی می‌شوند. این بدین معناست که کلیه اطلاعات، روی سروری ذخیره می‌شود که بانک آن را مدیریت می‌کند.

  1. تحت وب

یک شخص ثالث ارائه‌کننده خدمات بانکداری، نرم‌افزارهای دیجیتالی تحت وب ارائه می‌کند. مشتریان و کارمندان بانک می‌توانند از هر مکانی در جهان، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور مختص خود، از این راهکارهای بانکداری به شکل نامحدود بهره ببرند.

  1. ابرمحور

راهکارهای نرم‌افزاری ابر محور، معروف‌ترین روش‌ در جهان دیجیتال امروزی هستند. در این راهکارها، داده‌ها به منظور اطمینان از برقراری حداکثر امنیت، در یک ابر ذخیره می‌شوند. تقریباً تمام شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای قابل اعتماد، راهکارهای نرم‌افزاری بر پایه ابر را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند. این راهکارها تحت عنوان SAAS (نرم‌افزار به عنوان یک خدمت) به بانک‌های مختلف ارائه می‌شود.

  1. متن باز

آخرین مورد از راهکارهای کُربنکینگ، نرم‌افزار متن باز است. در این راهکارهای بانکداری، کاربر می‌تواند کدهای راهکار را برای تطابق با نیازهای کاری خود تغییر دهد. کاربران قادرند در جهت ارتقاء راهکارهای کُربنکینگ، این نرم‌افزار را اصلاح کرده یا پلاگین (افزونه) به آن اضافه کنند. بانک‌ها هنگامی که در پی ویژگی‌های خاصی هستند که توسط هیچ خدمات‌دهنده‌ای ارائه نمی‌شود، می‌توانند از این راهکارها بهره ببرند.

هنگام انتخاب یک راهکار بانکداری مناسب، چه عواملی را باید به خاطر داشته باشید؟

یافتن یک راهکار بانکداری مقرون‌به‌صرفه و قابل مقیاس، برای هر شخصی ساده نیست. اگر به قدر کافی خوش‌شانس باشید، می‌توانید یک ارائه‌دهنده خدمات بانکداری را به عنوان شریک استراتژیک خود بیابید. با این حال، اگر جستجو برای یک راهکار ایده‌آل بانکداری برای شما دشوار است، نگران نباشید، ما برای کمک به شما اینجا هستیم. جهت اطمینان از انتخاب راهکار بانکداری مناسب، می‌توانید چند سوال از خود بپرسید که در ادامه لیست شده است.

  1. آیا این راهکار، تمام ویژگی‌های مورد نظر موسسه مالی شما را شامل می‌شود؟
  2. آیا قابلیت سفارشی‌سازی دارد؟
  3. آیا مشخصات نرم‌افزار بانکداری، برای کاربر واضح و کار با آن راحت است؟
  4. آیا سیستم امنیتی قدرتمندی در نرم‌افزار ادغام شده است؟
  5. آیا این نرم‌افزار، ROI خوبی ارائه می‌دهد؟
  6. آیا ارائه‌دهنده نرم‌افزار، تجربه‌ای در ایجاد راهکارهای بانکداری دارد؟
  7. آیا خدمات پس از فروش و پشتیبانی مشتری را دریافت خواهید کرد؟
  8. آیا نرم‌افزار روی پلتفرم‌های مورد نظر، به راحتی اجرا می‌شود؟
  9. آیا ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند به شما در توسعه برنامه موبایلی مختص راهکار شما کمک کند؟
  10. آیا راهکار مدنظر مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیر است؟

اگر پاسخ تمام سوالات فوق مثبت باشد، شما موفق شده‌اید بهترین نرم‌افزار بانکداری را برای رفع نیازهای کاسب و کاری خود انتخاب کرده‌اید.

10 راهکار برتر کُربنکینگ دیجیتال در سال 2020

حالا به مهمترین بخش این مقاله یعنی معرفی ده راهکار کُربنکینگ برتر در سال 2020 می‌پردازیم. بنابراین بدون اتلاف وقت، به سراغ لیست این ده راهکار برتر می‌رویم:

برای مطالعه مقاله کامل که توسط عصربانک و با حمایت داتین ترجمه است، اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.