بانکداری ایرانی تا دانا نشود توانا نخواهد شد

شرکت صنایع یاس ارغوانی در سال 1380 به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بهسازان فردای بانک ملت با ماموریت ارائه مشاوره مدیریت و مشاوره حوزه فناوری اطلاعات تاسیس شد و از سال 1382 آغاز به کار کرد. حدودا تا سال 90 عمده فعالیت این شرکت در زمینه مشاوره در حوزه بهبود فرایندها و برنامه‌ریزی استراتژیک بود اما از این سال به بعد شرکت IT محور شد و تلاش کرد با فراهم سازی ابزارهای لازم به بهبود عملکرد بانک کمک کند. شعار صنایع یاس ارغوانی “ما می‌توانیم مشتریان را در تصمیم‌گیری‌ها توانمندتر کنیم تا بتوانند مسائل را بهتر حل کنند” است. عصربانک برای آشنایی بیشتر با صنایع یاس ارغوانی با حسن زادمهر، مدیرعامل شرکت به گفت‌وگو نشسته است.

حسن زادمهر که هشت سالی است مدیرعاملی شرکت صنایع یاس ارغوانی را بر عهده دارد، تلاش کرده در این مدت در حوزه دانشی خود در زمینه مشاوره مدیریت کسب‌وکار و رهبری، سازمان را ارتقا دهد. او قبل از این مدیرکل سازمان و بهبود روش‌های بانک ملت بود.

گسترش بازار مشتریان

مدیر عامل شرکت صنایع یاس ارغوانی در ابتدا در رابطه با برنامه‌های این شرکت برای گسترش بازار مشتریان گفت: «حدودا از 4 سال پیش تلاش کردیم تا ابزارهایی تولید کنیم که تمام بانک‌ها بتوانند از آنها استفاده کنند، با این منطق که اگر ابزاری خلق شود که بانک ملت از آن برای حل مسائل و بهبود فرایند تصمیم‌گیری بهره بگیرد سایر بانک‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین به سمت تولید پلتفرم‌هایی رفتیم که انواع اپلیکیشن‌ها را بتوان بر روی آنها پیاده کرد تا به حل مسائل بانک‌ها کمک کنیم. در این راستا با قدرت وارد حوزه کلان داده، داده‌کاوی و هوش مصنوعی شدیم.»

تحقق بانکداری دیجیتال

مدیرعامل شرکت صنایع یاس ارغوانی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین تفاوت بانکداری الکترونیک با بانکداری دیجیتال، تحلیل اطلاعات است، ادامه داد: «بانک‌ها برای گام برداشتن به سمت دیجیتالی شدن باید بتوانند تصمیمات خود را مبتنی بر تحلیل داده و هوش مصنوعی اخذ کنند. در حال حاضر شرکت صنایع یاس ارغوانی زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم‌افزاری و منابع انسانی بانک ملت را برای تحقق بانکداری دیجیتال فراهم کرده است اما این بانک برای دست‌یابی به این هدف باید حداقل 100  پروژه در حوزه تحلیل داده و کلان داده اجرا کند تا فرایند تصمیم‌گیری در بانک کاملا داده‌محور شود که این امر نیازمند زمان است.»

راهکارهای شرکت صنایع یاس ارغوانی

زادمهر در معرفی راهکارهای شرکت صنایع یاس ارغوانی گفت: «ابزاری را طراحی کردیم که با کمک آن بانک‌ها می‌توانند صورت‌های مالی چند سال آینده خود را پیش‌بینی کنند. همچنین با تولید ابزار دیگری فرایند تهیه صورت‌های که بسیار زمان‌گیر بود را به حدودا 4 روز کاهش دادیم و در حال پیاده‌سازی آن در بانک ملت هستیم.»

مدیرعامل شرکت صنایع یاس ارغوانی با اشاره به نرم‌افزار دیگری که این شرکت در حال پیاده‌سازی آن است، بیان کرد: «این نرم‌افزار مربوط به حوزه ریسک (GRC) است که تمامی بانک‌ها به آن نیاز دارند. نرم‌افزار موبایلی “سمت” (سامانه مدیریت تحلیلی) نیز یک BI بر روی تلفن‌همراه است که با نصب آن مدیران ارشد بانک می‌توانند گزارش‌های تهیه شده را مشاهده کنند. “سمت” امکان برقراری تماس تصویری را فراهم کرده است که این قابلیت در دوران شیوع کرونا به مدیران کمک می‌کند. همچنین در حال پیاده‌سازی پروژه‌ای با همکاری حراست بانک ملت هستیم که مربوط پردازش تصویر و فیلم‌هایی است که دوربین‌های این بانک ضبط می‌کنند.»

سامانه‌ها و زیرساخت‌های کاربردی بانک‌ها

زادمهر در پاسخ به این سوال که بانک‌ها و شرکت‌های فعال مالی در حوزه مدیریتی نیاز به چه سامانه‌ها و زیرساخت‌هایی دارند، گفت: «اگر بانکی بخواهد بقا داشته باشد باید زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات خود را فراهم و به‌روزرسانی کند تا به پشتوانه آن بتواند استراتژی خود را پیاده کند. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها مشکل زیرساختی دارند و در حوزه فناوری اطلاعات، کربنکینگ، تحلیل داده و منابع انسانی ضعیف عمل می‌کنند.»

چرا بانکداری مدرن در ایران هنوز توسعه پیدا نکرده است؟

او در ادامه با انتقاد از روش بانکداری در ایران گفت: «زمانی که  بانکداری ایران به سمت نرم‌افزاری شدن گام برداشت صرفا روش‌های دستی را نرم‌افزاری کردیم و به Business Process Reengineering توجه نکردیم چرا که به شدت گذشته محور هستیم. برای پیاده‌سازی بانکداری الکترونیک نیز عملیات بانکی را بر روی اینترنت آوردیم و بانکداری دیجیتال را نیز با بانکداری الکترونیک معادل هم قرار دادیم. بنابراین تا زمانی که به بازسازی دوباره فرایندها توجه نکنیم توسعه پیدا نخواهیم کرد.»

مدیرعامل شرکت صنایع یاس ارغوانی در پایان با مقایسه وضعیت بانک‌های کشور با بانک‌های برتر دنیا، گفت: «بانکداری در ایران در حال مونتاژ کردن ایده و محصولات، از بانکداری کشورهای دیگر است اما در این کار نیز مهارت کافی ندارد. با اینکه تحریم‌ها در این روند تاثیرگذار بوده است اما باید بپذیریم که ما به سمت تولید گام برنداشتیم و این مشکل از کارشناسان تا مسئولان ارشد بانکی را در برمی‌گیرد. بنابراین باید برای توسعه مطالعه کنیم، با دنیا ارتباط برقرار کنیم و از متخصصان جهانی دعوت کنیم چرا که تا دانا نشویم توانا نخواهیم شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.