بانک‌ها چگونه پول نقد را رصد و مدیریت می‌کنند؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، بانک‌ها روزانه هزاران تراکنش برای مشتریان خود انجام می‌دهند؛ و اگرچه بسیاری از مردم متکی به کارت‌های اعتباری و دبیت خود هستند، اما پول نقد در جریان داد و سند همچنان مهم است. به همین دلیل، بانک‌ها به ابزارها و فرایندهایی برای کمک به مدیریت پول نقد در گردش روزانه شعبه نیاز دارند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

فیش و رسید واریز سپرده

یکی از راه‌های رصد و مدیریت پول نقد ورودی و خروجی بانک‌ها، فیش و رسید سپرده‌هاست. هر زمان که شما بخواهید وجهی را به سپرده خود نزد بانک واریز نمایید، بایستی یک فیش واریز را تکمیل کنید. برخی بانک‌ها از فیش‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که شما می‌توانید آن را امضا کنید در حالی که بعضی دیگر از نوع کاغذی بهره می‌گیرند. کارمند بانک بعد از اینکه تراکنش مورد درخواست شما را انجام داد، یک نسخه رونوشت از آن فیش واریز را نگه خواهد داشت و رسید آن را به شما تحویل خواهد داد.

کارمندان بانک در طی روز کپی دیجیتالی فیش‌های واریز را به شعبه اصلی ارسال خواهند کرد و شعبه اصلی نیز اطلاعات را به بانک مرکزی ارسال خواهند کرد.

خرید و فروش

در سیستم بانکداری، کارمندان بانک از سیستمی به نام خرید و فروش برای پیگیری و مدیریت پول استفاده می‌کنند. برای مثال اگر یک تحویلدار، سپرده نقدی هنگفتی را تحویل بگیرد، شعبه احتمالاً به نگه داشتن آن پول علاقه‌ای ندارد. هر بانکی برای مدیریت وجوه نقد زیاد در محل بانک، شخصی را تعیین می‌کند. بدین ترتیب سایر کارمندان می‌توانند از کشوی خود به خزانه اصلی، که وجه نقد “می‌خرد”، پول نقد “بفروشند”.

کارمندی که مسئول حجم عمده پول است، هر از گاهی از سایر شعب یا بانک مرکزی پول  نقد “می‌خرد” یا به آنها “می‌فروشد. بدین ترتیب، شعبه مربوطه پول نقد مورد نیاز خود را تامین می‌کند بدون اینکه بیش از حد نیاز، پول داشته باشد.

خزانه و خزانه‌دار

خزانه جایی است که بیشترین پول نقد شعبه در آنجاست. در بیشتر موارد، با نگاه به کارمندان بانک نمی‌توانید تشخیص دهید کدام فرد، مسئول خزانه است. همچنین، خزانه‌دار حجم زیادی از پول را نزد خود نگه نمی‌دارد؛ بالعکس پول را در گاوصندوق قفل شده قرار می‌دهد و آن گاوصندوق احتمالاً در اتاقی جداگانه و امن در فضای بانک می‌باشد. این به حفاظت از پول حتی هنگام دزدی از خزانه‌دار کمک می‌کند.

حساب کتاب کشوی پول کارمندان

روش دیگر برای پیگیری و مدیریت پول نقد توسط بانک‌ها، حسابرسی منظم کشوهای پول کارمندان است. بسته به بانک، مدیر یا یک کارمند، اقدام به شمارش پول موجود درکشوی هر تحویلدار خواهد کرد. کارمند مربوطه نیز برای اطمینان از گم نشدن صورتحساب‌ها و یا عدم شمارش مجدد آنها حاضر خواهد شد و رئیس بانک جهت اطمینان از صداقت کارمند مربوطه بر این امر نظارت خواهد داشت. این موضوع  موجب هوشیاری و حسن انجام کار تحویلداران خواهد شد چراکه آنها از زمان وقوع این ممیزی بی‌اطلاعند.

نرم‌افزار مدیریت

وقتی صحبت از ردیابی پول می‌شود، بانک‌ها می‌توانند برای دنبال کردن حساب‌های جدید و قدیمی، وام‌ها و سایر موارد، از نرم‌افزار مدیریتی استفاده کنند. یک برنامه مناسب، می‌تواند به بانک‌ها در کاهش هزینه‌ها و رهایی از کاغذبازی‌های غیر ضروری کمک کند. یک بانک می‌تواند برای انجام و مدیریت تراکنش‌های مورد درخواست مشتریان خود از نرم‌افزار استفاده کند و کارمندان نیز می‌توانند از آن برای ارائه مانده حساب به مشتریان یا چاپ ریزحساب‌ها بهره بگیرند.

گزارش تراکنش‌ها

وقتی حجم عظیمی از پول وارد بانک شده یا از آن خارج شود، بانک‌ها معمولاً برای پیگیری آن، از گزارش واریز وجوه نقد استفاده می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که چه کسی پول را آورده یا گرفته و مقدار آن چقدر است. این امر نیازمند کد ملی مشتری و اطلاعات شخصی وی می‌باشد. بنابراین اگر پس از انجام تراکنش مشکلی رخ دهد، بانک از شخص ارائه‌دهنده یا دریافت‌کننده پول و زمان انجام تراکنش اطلاع خواهد داشت. بانک‌ها می‌توانند از این گزارش برای جلوگیری از کلاهبرداری در زمان حال و آینده استفاده کنند.

یک بانک، درگیر کارهای زیاد با پول نقد است و کارمدان باید قادر به پیگیری و مدیریت پول ورودی و خروجی باشند. هنگام تصمیم‌گیری برای اداره بانک، استفاده از ابزارهای متنوع را باید به یاد داشت.

ترجمه از: paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.