چند درصد عوارض الکترونیکی آزادراه‌های دولتی پرداخت نشد؟

معاون فنی و اجرایی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای گفت: فقط 40 درصد عوارض الکترونیکی آزادراه‌های دولتی توسط مردم پرداخت شده است که این موضوع روند نگهداری و بهسازی مسیرهای آزادراهی را با مشکل مواجه می‌کند.

«خداداد مقبلی» روز دوشنبه گفت: درحالی که ایمن سازی و بهسازی هر کیلومتر مسیر آزادراهی با توجه به تورم فعلی بین 3 تا 5 میلیارد تومان هزینه دارد و نسبت به نوع مسیر و قیمت ارز متغییر است، با مشکل دریافت عوارض الکترونیکی آزادراهی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی طرحی بود که دولت تدبیر و امید همه تلاش خود را برای اجرای درست آن داشت و نهایتا توانستیم از ابتدای سال گذشته چهار آزادراه دولتی را به اخذ عوارض الکترونیکی مجهز کنیم تا هم صف خودروها در عوارضی شهرها کاهش یابد و هم برنامه هوشمند سازی مسیر آزادراهی کشور محقق شود و هم برنامه اصلی برای صرفه جویی در مصرف سوخت با کاهش زمان سفر به انجام برسد.

مقبلی گفت: اکنون آزادراه‌های کرج – قزوین، قزوین –زنجان، تهران- ساوه، تهران – قم و بندرعباس – بندر شهید رجایی به اخذ عوارض الکترونیکی مجهز است اما شاهد هستیم که فقط 40 درصد عوارض توسط مردم پرداخت شده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای از تلاش برای اعمال قوانین سختگیرانه و اصلاح قوانین بالادستی برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهی توسط مردم خبر داد و گفت: به دنبال مصوبه‌ای هستیم تا زمانی که صاحب خودرو برای تعویض پلاک مراجعه می‌کند نسبت به پرداخت عوارض الکترونیکی اقدام و سبب امکان تعویض پلاک برای وی فراهم شود.

مقبلی با بیان اینکه متولی نگهداری آزادراه‌های دولتی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای است ادامه داد: هزینه آسفالت و نگهداری آزادراه‌ها، هزینه‌های هوشمندسازی و بسیاری از هزینه‌های دیگر از محل دریافت عوارض تامین می‌شود و هیچ ردیف اعتبار دولتی برای پرداخت این هزینه‌ها وجود ندارد و بنابراین نیاز است تا کاربران جاده به موقع عوارض آزادراهی خود را پرداخت کنند تا هم در نگهداری و ایمن سازی شبکه آزادراهی با مشکل برنخوریم و هم بخش خصوصی برای سطح سرویس مناسب اقدام کند و مجبور به بازگرداندن باجه های عوارضی نباشد.

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.