نقش نسل جدید ATMها و دسترسی به پول نقد در عصر بانکداری سلف سرویس

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، امروزه GPS، نقشه کاغذی را کنار زده و ارائه الکترونیکی کارت‌های پرواز جای صف دریافت بلیط را گرفته است. به خاطر دارید آخرین بار که برای دوست یا اقوام خود دست‌نوشته‌ای ارسال کردید، چه زمانی بوده؟ در این دنیای متشکل از ارتباطات دیجیتال و سهولت در انجام امور، بدیهی است که استفاده از پول نقد ضرورتی نداشته باشد. اما پول کاغذی هنوز پابرجاست.

حتی در سال 2020 به عنوان آینده‌نگرترین سال، قوانین در شهر بزرگ نیویورک، کسب‌وکارهای فیزیکی را مجبور به پذیرش پول نقد کرده است. اگرچه علاقه‌مندی به پول نقد به تدریج در حال کاهش است اما شیوه مذکور، محبوب‌ترین روش پرداخت در آمریکا به حساب می‌آید. تحقیقات بانک مرکزی فدرال نشان می‌دهد که پول نقد هنوز یکی از کاربردی‌ترین روش‌های پرداخت است و شاید عجیب باشد که جوانان هم به پول نقد متمایل هستند به طوری که افراد زیر 25 سال تقریباً در یک سوم تراکنش‌ها از پول نقد استفاده می‌کنند.

با توجه به ریشه محکم پول نقد در اقتصاد، دستگاه‌های ATM که بیش از 50 سال در دسترس قرار دارند، یک روش تعامل فیزیکی مهم برای بانک‌ها جهت ادامه تماس با مشتریان به حساب می‌آیند. چالش موجود در این جریان، اعمال تغییراتی در دستگاه‌های ATM است تا با انتظارات روزافزون  مشتریان و دارندگان کارت‌ها در این رویه دیجیتال جدید همگام شوند.

خدمات جدید ATMها

حالا چند سالی است که مشتریان با تغییراتی کاربردی در فناوری ATMها برخورد داشته‌اند، از قابلیت افتتاح حساب، تحویل چک، یا پاسخگویی تصویری در دستگاه‌های VTM گرفته تا واریز پول نقد در دستگاه‌های CRS.

بنابراین دسترسی به این خدمات سلف سرویس بانکی از طریق ATM یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی است که یک بانک می‌تواند به صاحبان حساب‌ و مشتریان ارائه کند.

دسترسی به خدمات جدید ATMها بصورت سلف سرویس و 7*24 برای  مشتریان در محل زندگی، کار یا سفر مطلوبیت دارد و همین موضوع منجر به تشکیل شبکه‌های بزرگی از ATMهای مدرن شده است. این شبکه‌ از ATMها به بانک‌ها اجازه می‌دهند در بسیاری از مناطق، در مقیاس ملی رقابت کنند و بدین ترتیب صاحبان حساب‌ها می‌توانند در هر مکان و هر ساعتی به خدمات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. این به نوبه خود موجب افزایش سهولت، رضایت، وفاداری و انجام امور بانکی مشتریان می‌شود.

نداشتن کارت و بسته بودن شعب دیگر دردسرساز نیستند

از زمان معرفی ATM در نیم قرن پیش، تغییر عظیمی در نحوه دسترسی به پول نقد که بر مبنای کارت و رمز ورود بوده، رخ نداده است. با این حال، انتظارات مشتریان برای دسترسی به پول و مدیریت آن در حال تغییر است .

امروزه خدمات متنوعی در نسل جدید دستگاه‌های  ATM ایجاد شده است که واریز پول نقد بصورت سلف سرویس و بدون نیاز به شعبه و  دریافت پول نقد از ATM بدون نیاز به کارت از جمله این خدمات است.

واریز سلف سرویس پول نقد

در راهکار واریز سلف سرویس پول نقد توسط ماشین‌های بانکی CRS یا ATMR با عبارت معادل فارسی «خودگردان»، نه‌تنها دریافت اسکناس ممکن می‌شود، بلکه می‌توان از طریق آن‌ها اسکناس وارد ماشین بانکی کرده و عملیات واریز آنی وجه نقد به حساب را انجام داد. همچنین این ماشین‌ها، این قابلیت را دارند که اسکناس‌های جعلی و مخدوش را تشخیص دهند.

از دیگر مزایای این ماشین‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌های مربوط به پول‌گذاری به‌دلیل وجود چرخه‌ خودکار مدیریت اسکناس‌های ورودی و خروجی اشاره کرد. با استفاده از خودگردان و جایگزینی آن با خودپردازهای معمولی، می‌توان بخش قابل‌‌توجهی از عملیات روزانه متصدیان بانکی شعب در عملیات دریافت و پرداخت اسکناس را کاهش داد و بدین‌ترتیب بهره‌وری سرمایه انسانی بانک را افزایش داد.

دریافت پول نقد از ATM بدون کارت بانکی

در راهکار دریافت پول نقد بدون نیاز به کارت مشتریان می‌توانند از طریق موبایل خود یک کد دسترسی تعریف کنند، میزان پول مورد نظر خود را تعیین نمایند، یک دستگاه ATM از طریق موبایل یافته و با مراجعه به آن وجه خود را با استفاده از آن کد و رمز ورود رایج خود دریافت کنند.

دلایل زیادی برای علاقه‌مندی دارندگان کارت‌های بانکی به دریافت وجه بدون نیاز به کارت، وجود دارد که متمایزترین آنها سهولت کار است، چراکه مشتری، دیگر نیازی به حمل کیف پول ندارد. این امر در مواقع ضروری اهمیت می‌یابد، در شرایطی که شخص کیف پول خود را گم یا فراموش کرده و نیازمند وجه نقد است. همچنین اگر یک مشتری منتظر صدور مجدد کارت مفقود، سرقت یا مخدوش شده باشد، قادر خواهد بود در مدت زمان مذکور پول نقد دریافت کند.

پول نقد در آینده نزدیک از گردش مالی حذف نخواهد شد اما دسترسی به پول نقد، در مسیر تحول شعب و تناسب با نیازهای مردم در «هر زمان و هر مکان» قرار دارد. عملکرد دستگاه‌های ATM به نفع بانک‌ها و دارندگان‌کارت‌ها رو به رشد است؛ نسل جدید ATMها، می‌توانند بانکداری را ساده‌تر و راحت‌تر سازند که این موضوع نقش مهمی در حفظ ارتباط مشتریان با بانک‌ها ایفا می‌کند.

نسل جدید دستگاه‌های ATM در ایران

در ایران نیز شرکت توسن‌تکنو، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشروی ارائه‌دهنده راهکارهای جامع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانکی و پرداخت با ارائه ماشین‌هایی مثل VTM، CRS، BCR  و Cashless به شبکه بانکی، نقش بارزی در آشنایی مردم و نظام بانکی با خدمات سلف‌سرویس بانکی داشته است.

این راهکارهای توسن‌تکنو دارای قابلیت احراز هویت آنلاین با استفاده از کارت هوشمند ملی و بدون نیاز به کارت بانکی نیز هستند. به این ترتیب ارائه خدمات سلف‌سرویس بانکی از طریق ماشین‌های VTM با قابلیت ارائه اکثر خدمات بانکی و همچنین امکان برقراری تماس تصویری با متصدی بانکی؛ Cashless با قابلیت ارائه خدمات مالی غیرنقدی؛ATMR ،CRS یا خودگردان با قابلیت ارائه همزمان خدمات خودپرداز- خوددریافت به‌صورت آنلاین و در لحظه به‌صورت 24 ساعته و بدون نیاز به حضور در شعب بانکی امکان‌پذیر شده است.

فایل اصلی این گزارش را از اینجا دریافت کنید.

منبع: atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.