رونمایی از بانکداری شرکتی دیجیتال در بانک صنعت و معدن

دیروز یکشنبه بانک صنعت و معدن به منظور سرعت بخشیدن در ارائه خدمات نوین بانکی در مسیر هوشمندسازی خدمات خود از  چهار خدمت جدید رونمایی کرد.

امروز نیز در نشست خبری که با حضور رسانه‌های تخصصی از جمله عصربانک برگزار شد، منصور یوسفی نیا معاون فناوری و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن، پاسخگوی سوالات خبرنگاران در مورد این  4 خدمت جدید بود که شما را به خواندن گزارش آن دعوت می‌کنیم.

4 سامانه جدید بانک صنعت و معدن به نام‌های سدف (سامانه دیجیتال فرآیندی)، سامانه هدف (همراه بانک دیجیتال فرآیندی)، سامانه پات (پذیرش اینترنتی تسهیلات) و سامانه ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانک) با مشارکت توسن در این بانک عملیاتی شده است.

سامانه سدف

سدف، نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن است. این سامانه در پی نیاز مشتریان برای استفاده از سامانه‌های اینترنتی و تاکید بر اجرای فرایندهای بانکداری به صورت غیرحضوری بر پایه بانکداری باز راه‌اندازی شده است. این سامانه با قابلیت منحصر به فرد ارائه خدمات در کانال‌های یکپارچه، تجربه متفاوتی از اینترنت بانک و بانکداری دیجیتال را برای مشتریان بانک صنعت و معدن رقم زده است.

مزایای  سدف

سرعت در ارائه سرویس به مشتری با مشارکت نوآوران صنعت آی‌تی، سهولت کاربری، ایجاد فرایند مشترک بین بانک و مشتری، واسط کاربری بر پایه ویجت، پشتیبانی از فراموشی رمز و ثبت نام با احراز هویت دوعاملیتی از ویژگی‌های سامانه جدید اینترنتی بانک صنعت و معدن (سدف) است.

سامانه هدف

هدف سامانه جدید همراه بانک صنعت و معدن است. بانک صنعت و معدن همراه بانک خود را در محیطی کاملا مدرن و پویا طراحی کرده است تا بتوانید از آغاز تا پایان عملیات بانکی را به مشتری بسپارد. سامانه هدف با سرعت عملیاتی بالا رویکردی نو را در مسیر بانکداری دیجیتال فراهم کرده است تا مشتری قادر باشد بر اساس کسب‌وکارهای خود قابلیت خدمات بانکی را شخصی‌سازی کند.

مزایای هدف

سهولت کاربری، احراز هویت با داده‌های بیومتریک، رویکرد فرایند در  عملیات یکپارچه، قابلیت پشتیبانی از واسط کاربری چندزبانه، مستقل بودن تغییرات بدون نیاز به به‌روزرسانی از جمله ویژگی‌های سامانه هدف است.

سامانه پات

پات، سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات، خدمتی دیگر از بانک صنعت و معدن به سمت دیجیتالی شدن است. حرکتی در جهت توسعه خدمات غیرحضوری و سرعت بخشیدن به پذیرش درخواست تسهیلات مشتریان حقوقی بانک. از  ویژگی‌های این سامانه دریافت الکترونیکی اطلاعات مشتری و انتقال آن به سامانه بانکداری متمرکز است که باعث تجربه بهتر مشتری خواهد شد.

سامانه ساحب

ساحب، سامانه اعتبارات حدی بانکی است. این سامانه فرایند حد اعتباری را به صورت غیرحضوری در اختیار مشتری قرار می‌دهد. حد اعتباری راهکاری است در بانک صنعت و معدن برای کمک به جهش تولید و کارآفرینی  که در اختیار مشتریان ویژه قرار می‌گیرد. این اعتبارات در قالب تسهیلات در حال گردش به عنوان منابع قابل برگشت بهره‌برداری می‌گردد.

در ادامه این برنامه منصور یوسفی‌نیا، معاون فناوری و برنامه‌ریزی بانک صنعت و معدن به تشریح رویکرد بانکداری دیجیتال این بانک پرداخت.

یوسفی‌نیا، در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سال 98 وزارت اقتصاد سیاست استقرار بانکداری دیجیتال را به بانک‌ها ابلاغ کرده است، گفت: «بانک صنعت و معدن از سال 96  از سیستم‌های گسسته به سمت سیستم‌های یکپارچه کربنکینگ توسن مهاجرت کرد. بنابراین تاریخچه حرکت به سمت بانکداری دیجیتال این بانک را باید مربوط به سال 96  دانست. در واقع در سال 98 رویکرد رقابت بانک صنعت و معدن آغاز شد تا اثر تحول دیجیتال در ترازنامه و مدل درآمدی بانک نیز مشهود باشد. بانک صنعت و معدن اردیبهشت 99 نقشه راه بانکداری دیجیتال را به عنوان اولین بانک دولتی به وزارت اقتصاد ارائه کرد. در این نقشه راه 39 پروژه تعریف شده است و  قرار است پس از برطرف کردن خلاهای موجود تا سال 1402 به هدف مطلوبی برسیم. هم‌اکنون زیرساخت‌های حرکت به سمت بانکداری دیجیتال در بانک صنعت و معدن فراهم شده است.»

همکاری با شرکت توسن

او با اشاره به اینکه تعداد شعب بانک صنعت و معدن در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، افزود: «این بانک 50 شعبه و حدودا 1100 پرسنل دارد. همچنین در حوزه آی‌تی نیز نیروی‌های فنی بسیاری محدودی دارد. این امر باعث شد تا به دنبال راهی برای چابک بودن به منظور ورود به عرصه رقابتی باشیم. در این راستا لازم بود تا شیوه تولید و معماری فناوری اطلاعات بانک تغییر پیدا کند. بنابراین با همکاری شرکت توسن که Core بانک را توسعه داده بود، پلتفرمی را راه‌اندازی کردیم که کمبود نیروی آتی‌ که پیشران تولید محصولات است را جبران می‌کرد.»

پلفترم  OpenAPI بانک صنعت و معدن

یوسفی‌نیا ادامه داد: «به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور اجازه دادیم تا در سندباکس بانک به تولید محصول بپردازنند. این پلتفرم به صورت OpenAPI در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. ساختار آن نیز به گونه‌ای است که فقط در اختیار کسب‌وکارهای استان تهران نیست.بنابراین کل کشور را به 5 منطقه تقسیم کرده‌ایم تا شرکت‌های نوآور محلی نیز بتوانند نیاز مشتریان مناطق خود را برطرف کنند. همچنین آی‌تی در این فرایند نقش رگولاتوری را بازی می‌کند. یعنی شرکت آی‌تی درخواست کسب‌وکارها را  بررسی می کند و در صورت عدم مشکل مجوز استفاده از پلتفرم را صادر می‌کند. با ارائه این پلتفرم سرعت تولید محصولات به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.»

یکپارچه شدن خدمات

او با تاکید بر اینکه کانال‌های ورودی اینترنت و همراه بانک صنعت و معدن از طریق اومنی‌چنل یکپارچه شده‌اند، بیان کرد: «خودپردازها و شبکه اجتماعی این بانک به زودی به کانال اومنی‌چنل خواهند پیوست تا مشتریان از هر کانال‌هایی که می‌خواهند ورود پیدا کنند و یکپارچگی را لمس کنند.»

فرصتی برای استارت‌آپ‌ها

معاون فناوری و برنامه‌ریزی بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه‌های جدید با توجه یکپارچه شدن خدمات که پایایه بانکداری دیجیتال است، انجام شده است، ادامه داد: «با برجسته‌سازی بانکداری باز بستری را فراهم کردیم تا شرکت‌های استارت‌آپی تولید محصول کنند و در حوزه بانکی و مالی فرصت فعالیت توسعه سرویس‌ها به شرکت‌های نوآور داده می‌شود. در این راستا سامانه‌های سدف، هدف، پات و ساحب رونمایی گردید.»

طبق گفته یوسفی‌نیا سامانه پات و ساحب با هدف ایجاد شعبه مجازی راه‌اندازی شدند و غیرحضوری کردن تسهیلات  از جمله ویژگی‌های سامانه پات است.

رونمایی از بانکداری شرکتی باز ویجت بیس

او با تاکید بر اینکه سامانه‌های جدید بانک صنعت و معدن، سامانه‌های فرایند دیجیتالی نام دارند، افزود: «ما با ارائه سرویس‌های جدید توانستیم فرایندها را آزاد کنیم یعنی اجازه دادیم تا استارت‌آپ‌ها سرویس‌هایی را برای انجام فرایندهای بانکی تولید کنند. این مساله فرصت خوبی برای توسعه بانکداری شرکتی باز فراهم کرده است که برای اولین بار در بانک صنعت و معدن توسط زیرساخت‌های توسن ایجاد شده است. بر این اساس بانکداری شرکتی باز بانک صنعت و معدن بصورت ویجت بیس، قابلیت درگ اند دراپ کردن سرویس‌ها را بین سامانه‌های مختلف دارد.»

چگونگی تحقق  بانکداری دیجیتال

یوسفی‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار عصربانک مبنی بر اینکه آیا با تحقق شعار بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن در سال 1402 شاهد ارائه سرویس‌های سفارشی سازی شده بر اساس داده‌های دریافتی مشتریان خواهیم بود یا صرفا خدمات به صورت غیرحضوری ارائه خواهند شد، گفت: «تحقق بانکداری دیجیتال مستلزم هماهنگ بودن تمام ارکان و اکوسیستم بانکی است. در کشور ما همه ارکان لازم به سمت  بانکداری دیجیتال حرکت نمی‌کنند. بانکداری دیجیتالی باید این فضا را ایجاد کند که داده‌ها قابلیت ارزش افزایی را داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.