از تولید رول کاغذی تا کارتخوان و کش‌لس در کارخانه‌های فناپ‌تک

هولدینگ فناپ در سال 1393 موفق به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت تایوانی کسلز (CASTLES) شده بود و یک سال بعد از آن به منظور بومی‌سازی تولید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت الکترونیک و تامین نیازهای سخت‌افزاری در داخل کشور، شرکت «ارونتک» را تاسیس کرد. این شرکت به‌عنوان نخستین پروژه، خط تولید دستگاه‌هاى کارتخوان را تحت لیسانس شرکت کسلز در منطقه آزاد اروند (خرمشهر) راه‌اندازى کرد.

مردادماه سال 1397، هلدینگ فناپ به بازطراحی ساختار کسب‌وکاری خود دست زد و بخشی از فعالیت‌های سرویس‌محور فناپ‌پرداخت را در شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» ادغام کرد. شرکت فناپ‎ پرداخت به شرکت «فناپ‌تک» تغییر نام یافت و تمامی فعالیت‌های حوزه تولید سخت‌افزارها/راهکارهای بانکی و پرداختی در این شرکت متمرکز شد.

فناپ‌تک که در زمینه طراحی و تولید سخت‌افزار/راهکارهای بانکی و پرداختی، تولید قطعات یدکی دستگاه‌های کارتخوان، تولید رول کاغذ حرارتی و خدمات پس از فروش دستگاه‌های کارتخوان فعالیت دارد، به تازگی نیز حوزه کاری خود را به تولید باتری و UPS‌ گسترش داده است. ما برای آشنایی بیشتر با تحولات این شرکت با حسین مهدیان‌راد، معاون فروش و بازرایابی فناپ‌تک گفت‌وگویی انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

مهدیان راد از سال 1383 فعالیت خود در حوزه بانکداری الکترونیک را آغاز کرد و در شرکت تجارت الکترونیک پاسارگاد و سایان کارت سابقه فعالیت دارد. او از سال 1390 به فناپ آمده است و حدود 2 سالی می‌شود که در فناپ‌تک مشغول به کار است.

نگاهی به کارخانه‌های مجموعه فناپ‌تک

مهدیان راد در ابتدا با اشاره به خط تولید و کارخانه‌های مجموعه فناپ‌تک، بیان کرد: «در حال حاضر کارخانه تولید رول کاغذ در خاوران تهران، کارخانه تولید باتری و UPS در استان سمنان، کارخانه تولید تجهیزات بانکی و پرداخت در اصفهان و کارخانه تولید و خدمات پس از فروش دستگاه کارتخوان در خرمشهر فعالیت می‌کنند.»

کارخانه تولید رول کاغذ

به گفته مهدیان‌راد کارخانه رول کاغذ فناپ‌تک به تولید رول رسید دستگاه‌های کارتخوان، خودپرداز، سیستم‌های نوبت‌دهی، کیوسک کارت هدیه و صندوق فروشگاهی با چاپ و طرح‌های متفاوت می‌پردازد و در سال حدود 1100 تن رول کاغذی تولید می‌کند. بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله مشتریان این رول‌ها هستند و فروشگاه شهروند نیز رول‌ صندوق فروشگاهی خود را از طریق فناپ‎تک تامین می‌کند.

تولید  13هزار باتری و UPS در سال

معاون فروش و بازاریابی فناپ‌تک در رابطه با کارخانه تولید باطری و UPS توضیح داد: «سال گذشته حدودا 13هزار باتری و UPS تولید کردیم. مشتری هدف این کارخانه در حال حاضر گروه مالی پاسارگاد و شرکت‌های هلدینگ فناپ که با سیستم‌های دیتاسنتر و آی‌تی سروکار دارند، هستند. در واقع هدف اصلی ما تامین داخلی هلدینگ است اما در این زمینه با مجموعه‌های دیگر نیز  همکاری می‌کنیم.»

تولید تجهیزات بانکی و پرداخت

او با تاکید بر اینکه از چندسال گذشته مجموعه فناپ‌تک به سمت طراحی و تولید تجهیزات بانکی گام برداشته است، گفت: «اولین قرارداد کارخانه تولید تجهیزات بانکی و پرداخت فناپ‌تک با بانک پاسارگاد منعقد شد. بر اساس این قرارداد حدودا 500 دستگاه Cashless تولید کردیم. با توجه به شرایط کشور در بحث تامین قطعات با مشکلاتی روبرو هستیم و در زمینه استانداردهای امنیتی، ارتباط ما با شرکت‌هایی که این استانداردها را در جهان صادر می‌کنند قطع شده است. با این حال برای تامین سخت‌افزارهایی که بحث امنیت آنها اهمیت دارد از قطعاتی استفاده می‌کنیم که استاندارهای جهانی را دارند. همچنین تیم طراحی قوی فناپ ‎تک با تحلیل بازار، مطابق با نظر مشتری تجهیزات بانکی و پرداخت را تولید می‌کند.»

عملکرد کارخانه تولید دستگاه کارتخوان

کارخانه تولید و خدمات پس از فروش دستگاه کارتخوان فناپ‌تک در سال 1394 تاسیس شده است. مهدیان‌راد رابطه با این کارخانه توضیح داد: «سال گذشته 60 هزار دستگاه کارتخوان تولید کردیم و تعمیرات تعداد زیادی از کارتخوان‌های گروه مالی پاسارگاد و سایر شرکت‌ها را نیز بر عهده داریم. آمار خرابی دستگاه‌های کارتخوان در ایران نشان می‌دهد که در اغلب موارد ظاهر دستگاه‌ها فرسوده می‌شود و قطعات داخلی آن کمتر دچار مشکل می‌شود. با توجه به این امر سعی کرده‌ایم بر روی تقویت قطعات ظاهری کارتخوان‌ها تمرکز کنیم. خوشبختانه دانش تخصصی ما باعث شده است تا از شرکت‎های خارجی پیشنهاد همکاری داشته باشیم.»

عمق تولید داخلی و آمار اشتغال‌زایی کارخانه‌های فناپ‌تک

او عمق تولید داخلی کارخانه‌های مجموعه فناپ‌تک را  50 درصد دانست و در رابطه با آمار اشتغال‌زایی این کارخانه‌ها، گفت: «25 نفر در کارخانه تولید رول کاغذ، 60 نفر در کارخانه تولید و خدمات پس از فروش دستگاه کارتخوان، 13 نفر در کارخانه تولید تجهیزات بانکی و پرداخت و 25 نفر در کارخانه تولید باتری و UPS مشغول به فعالیت هستند.»

تفاوت هزینه واردات دستگاه کارتخوان نسبت به تولید داخلی

معاون فروش و بازرایابی فناپ‌تک در رابطه با مقایسه هزینه تولید دستگاه‌های کارتخوان در داخل نسبت به هزینه واردات این دستگاه‌ها، توضیح داد: «زمانی که دانش و توانمندی تولید در داخل را ایجاد می‌کنیم، به خوبی از مسائل تولید آگاه می‌شویم. برای مثال دستگاه‌های کارتخوان وارداتی یک قیمت نهایی دارند اما زمانی که خود ما کارتخوان‌ها را تولید کنیم قیمت قطعات را می‌دانیم. بنابراین کارخانه‌های تامین قطعات نمی‌توانند هر قیمتی که می‌خواهند بر روی محصولات خود بگذارند و محصول نهایی که در داخل تولید خواهد شد قیمت بهینه‌ای خواهد داشت. در کل تولید داخلی دستگاه‌های کارتخوان حدودا 10 تا 15 درصد در هزینه‌های مشتری نهایی صرفه‌جویی ایجاد می‌کنند.»

تاثیر ویروس کرونا بر تولید کارخانه‌های فناپ‌تک

او در پاسخ به این سوال که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر خط تولید کارخانه‌های مجموعه فناپ‌تک داشته است، گفت: «با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و تلاش همکاران در کارخانه، کرونا کم‌ترین تاثیر را بر خط تولید کارخانه‌های ما داشت و توانستیم به فروشی که از قبل تعیین شده بود دست پیدا کنیم. همچنین فروش محصولاتمان در این دوران افزایش پیدا کرد و آمار فروش به سایر شرکت‌ها به 50 درصد رسیده است.»

چالش‌های واردات قطعات در زمان تحریم و نوسانات ارزی

معاون فروش و بازرایابی فناپ‌تک در رابطه با تاثیری که تحریم‌ها بر روند واردات قطعات و ماشین‌های بانکی و پرداخت دارند، بیان کرد: «هماهنگ نبودن سیستم مالی و بانکی با وزارت صمت از مهم‌ترین چالش‌های دوران تحریم است. وزارت صمت بخشنامه‌ها را برای تامین ارز به بانک مرکزی ارسال می‌کند اما این بانک نمی‌تواند تخصیص ارز را انجام دهد و در نهایت تولیدکننده زیان خواهد دید. همچنین به روز نبودن دانش تخصصی در وزارت صمت باعث شده است تا مجوز ترخیص کالاها از گمرک با سرعت کافی صورت نگیرد، برای مثال در حال حاضر دستگاه‌های کارتخوان اندرویدی که وارد کرده‌ایم،  بعد از سه ماه هنوز فرایند‌های آزمایشگاهی وزارت صمت را طی نکرده‌اند.»

پرش لحظه‌ای نرخ ارز و تعیین قیمت نهایی محصولات

معاون فروش و بازرایابی فناپ‌تک در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش لحظه‌ای نرخ ارز، قیمت نهایی محصولات چگونه تعیین خواهد شد، گفت: «متاسفانه هراندازه هزینه‌های دلاری محصولات را کاهش می‌دهیم به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت نهایی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، مشتریان این مسائل را از ابتدا با مشتریان در میان می‌گذاریم و تا کنون در این زمینه مشکلی نداشتیم.»

معضلی به نام دستگاه‌های کارتخوان قاچاق

او با اشاره به چالش‌ قاچاق دستگاه‌های کارتخوان بیان کرد: «با توجه به آمار هدایت تراکنش شرکت‌های PSP در دو سال اخیر حدودا 300 هزار کارتخوان قاچاق وارد کشور شده است. این دستگاه‌ها چون به صورت قانونی وارد نمی‌شوند هزینه‌هایی همچون عوارض گمرکی را پرداخت نمی‌کنند و در نتیجه با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شوند. در حال حاضر دستگاه‌های کارتخوان دست دوم چین، عراق، ترکیه و اروپا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. این دستگاه‌های نرم‌افزاری دارند که می‌تواند شماره سریال را پاک کند. بنابراین نمی‌توان تراکنش دستگاه کارتخوان را رصد کرد. همچنین سرقت چالش دیگر کارتخوان‌های قاچاق است. اخیرا حدود 2هزار دستگاه کارتخوان  به سرقت رفته است. این دستگاه‌ها قاچاق بودند بنابراین سریال آنها پاک شده و دیگر قابلیت پیگیری ندارند و توسط سارقین در بازار به فروش می‌رسند. قرار است به زودی قوانین رجیستری سیم کارت دستگاه‌های کارتخوان اجرا شود تا آمار قاچاق کاهش پیدا کند.»

برنامه‌های آتی فناپ‌تک

مهدیان‌راد در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی مجموعه فناپ‌‌‌تک گفت: «امسال کارخانه‌ای را در خرمشهر افتتاح می‌کنیم تا 3 خط تولید کارخانه‌های فناپ‌تک به‌جز کارخانه تولید باتری و UPS به آنجا منتقل ‌شود.  خرمشهر منطقه‌ای محروم است برای توسعه این استان و همچنین دسترسی به بازارهای خارجی برای صادرات تصمیم گرفتیم تا کارخانه‌های فناپ‌تک در خرمشهر تجمیع شوند. با افتتاح این کارخانه روند روبه‌رشدی را تجربه خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.