نقش مرکز داده جدید بانک ایران زمین در تحقق بانکداری دیجیتال

هفته گذشته بانک ایران زمین، در راستای پیاده‌سازی زیرساخت‌های اجرای بانکداری دیجیتال و همچنین توسعه سیستم‌های الکترونیک، مرکز داده خود را افتتاح کرد. ما برای آشنایی بیشتر با این مرکز داده با فرهاد اینالوئی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین به گفت‌وگو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

اینالوئی، در ابتدا درباره چرایی انتقال مرکز داده بانک ایران زمین گفت: «مرکز داده بانک ایران زمین بر اساس پروتکل‌های cloud computing تعریف شده است و یک مرکز داده رایانش ابری است که زیرساخت‌های لازم را برای اجرای پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال فراهم می‌کند. این مرکز داده جدید با هدف پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات و  ایجاد میزبانی برای اجرای بانکداری دیجیتال راه‌اندازی شده است.»

قابلیت‌های مرکز داده بانک ایران زمین

او با اشاره به ویژگی‌های مرکز داده جدید بانک ایران زمین، افزود: «این مرکز داده مانند سایر مراکز داده بانک‌ها وظیفه نگهداری و پردازش اطلاعات را بر عهده دارد، اما تفاوت آن را می‌توان استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز آن هم در شرایط سخت تحریم‌ها دانست. همچنین این مرکز، یک مرکز داده ابری است. بنابراین بیشتر از آنکه سخت‌افزاری باشد سرویس‌گراست. مراکز داده قدیم به ذخیره‌سازی اطلاعات و شبکه‌سازی می‌پرداختند اما در مراکز جدید مفاهیم ذخیره و پردازش اطلاعات به صورت سرویس تعریف شده است و یک مفهوم جدید را به وجود آورده است که در ایران سابقه طولانی ندارد. البته چند مرکز داده ابری وجود دارند که به مشتریان عام سرویس ارائه می‌کنند اما مرکز داده بانک ایران زمین تنها برای ارائه خدمات به مشتریان این بانک راه‌اندازی شده است.»

تحقق شعار بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین

اینالوئی در پاسخ به این سوال که مرکز داده بانک ایران زمین چه کمکی به تحقق شعار بانکداری دیجیتال خواهد کرد، توضیح داد: «برای عملیاتی‌سازی بانکداری دیجیتال باید پلتفرم‌های مختلفی را راه‌اندازی و در یک محل مشخص تجمیع و نگهداری کرد. همچنین امنیت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بانکداری دیجیتال است، بنابراین باید بخش زیادی از سرویس‌ها و پلفترم‌ها در مرکز داده خود بانک میزبانی شوند. ممکن است برخی از پلتفرم‌ها متعلق به بانک ایران زمین نباشد اما به دلیل امنیت مجبور باشیم در مرکز داده بانک ایران زمین از آنها میزبانی کنیم. برای مثال پلتفرم احراز هویت غیرحضوری متعلق به بانک نیست، اما به منظور حفظ امنیت، لازم است تا این سامانه در مرکز داده میزبانی شود. همچنین اطلاعات اپلکیشن‌های پرداخت مشتریان باید در این مرکز نگهداری شود تا خدشه‌ای به امنیت مشتریان وارد نشود.»

رونمایی از 14 پلتفرم جدید

او در پاسخ به سوال دیگر عصربانک مبنی بر اینکه پروژه بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «قرار است به زودی اولین پایلوت بانکداری دیجیتال کشور را راه‌اندازی کنیم که با تحقق این امر به‌زودی از 14 پلتفرم جدید رونمایی خواهیم کرد. در حال حاضر این پلتفرم‌ها در سندباکس قرار گرفته‌اند تا عملکرد آنها توسط مشتریان منتخب و کارمندان بانک ارزیابی شود. پلفترم احراز هویت، کیف پول الکترونیک، بانکداری باز، باشگاه مشتریان، شعبه مجازی، تماس تصویری تعدادی از پلتفرم‌های جدید بانک ایران زمین هستند.»

اینالوئی با اشاره به اینکه بانک ایران زمین از پلتفرم جدید موبایل و اینترنت بانک خود رونمایی خواهد کرد، ادامه داد: «این دو سرویس در فضای دیجیتال تعریف شده است و سرویس‌گرا هستند. در پلتفرم بانکداری دیجیتال هر مشتری می‌تواند برای خود سرویس‌ها را انتخاب و شخصی‌سازی کند. پلتفرم آموزشی نیز بدون نیاز به حضور در شعب نحوه عملکرد و استفاده از تمامی سرویس‌های ارائه شده بانک را آموزش می‌دهد. همچنین پلتفرم دستورسازی این امکان را فراهم‌ می‌کند تا کاربر تنها درخواست خود را ثبت کند و پس از انجام تمامی مراحل تنها با یک کلیک عملیات مورد نظر خود را به پایان برساند. برای مثال درخواست انتقال وجه را از طریق اپلیکیشن ارسال می‌کند و سپس پیامی برای او ارسال می‌شود که با تایید آن انتقال وجه انجام خواهد شد.»

نقش شعب در بانکداری دیجیتال

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پایان به تشریح نقش شعب بانکی در عملیاتی‌سازی بانکداری دیجیتال پرداخت و توضیح داد: «تعداد شعب با تحقق بانکداری دیجتال کاهش پیدا می‌کند اما مهم‌تر از این امر تغییر عملکرد آنهاست. شعبه‌های بانک دیگر کار عملیاتی انجام نمی‌دهند،  بلکه وظیفه راهنمایی و ارتباط با مشتریان و بازاریابی محصولات بانکی را برعهده خواهند گرفت. ممکن است تحقق بانکداری دیجیتال در ایران به 10 سال زمان نیاز داشته باشد. در واقع تعداد شعب بانکی در کشور ما 2برابر بیشتر از استاندارد جهانی است اما تعداد کارکنان بانکی به نصف استاندارد جهانی می‌رسد. شاید تعداد کل کارکنان نظام بانکی ما به تعداد کل کارکنان یک بانک آمریکایی نیز نرسد که این یکی از مشکلات نظام بانکی است و دلیل آن عدم تنوع خدمات بانکی است. بانک‌های سایر دنیا حدودا 3 برابر خدمات بانکی کشور ما خدمات و سرویس دارند. با تحقق تحول دیجیتال و پررنگ شدن نقش فین‌تک‌ها می‌توان به سوی افزایش و تنوع خدمات و سرویس‌های بانکی گام برداشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.