فیلم / کلاهبرداری از طریق جعل صدا به همین راحتی است

به دلیل نقایص اثبات شده روش تشخیص گفتار برای احراز هویت غیرحضوری، بهترین راهکارهای این حوزه، هیچکدام صرفا از بیومتریک صدا برای احراز هویت دیجیتال استفاده نمی‌کنند.

در واقع اساس کار همه راهکارهای احراز هویت غیرحضوری در دنیا که توانسته‌اند جای احراز هویت حضوری با امنیت و دقت حتی بالاتری بگیرند، تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) است. در احراز هویت غیرحضوری تطبیق تصویر چهره یا صوت گرچه اهمیت دارد ولی از نظر پیشرفت فناوری، این نوع الگویتم‌ها از چندین سال پیش وجود داشتند و تنها الگوریتمی که باعث شد راهکارهای e-KYC به وجود بیایند توسعه الگوریتم‌های تشخیص زنده بودن تصویر بود. بنابراین به دلیل اینکه از نظر فناوری، امکان تشخیص زنده بودن صوت هنوز وجود ندارد یا حداقل در ابتدای راه توسعه هستند در حال حاضر تنها بیومتریکی که می‌شود با دقت بالایی زنده بودن آن را بررسی کرد بیومتریک چهره است که در همه راهکارهای احراز هویت دیجیتال دنیا نیز از آن استفاده می‌شود.

دقت عملکرد الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر، مهم‌ترین مولفه اعتماد به این الگوریتم‌ها است. چرا که اولا باید دقت این الگوریتم‌ها بیشتر از دقت اپراتور انسانی در احراز هویت باشد و ثانیا به دلیل اینکه برای توسعه این الگوریتم‌های هوش مصنوعی از فناوری یادگیری ماشین استفاده می‌شود و آموزش آن بر اساس داده‌های خام است بهبود دقت این الگوریتم‌ها، عملی زمان بر است و نمی‌شود در چندین ماه به دقت قابل قبول رسید.

یوآیدی به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در ایران، از 2 سال پیش همگام با مشابه‌های خارجی، توسعه این الگوریتم‌های هوش مصنوعی را شروع کرده است و در حال حاضر در احراز هویت سجام عملکرد الگوریتم‌ تشخیص زنده بودن تصویر آن مطابق با استانداردهای جهانی بوده بو برابر با 98.7 درصد بوده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.