نابودی شبکه عنکبوتی مجرمان بانک سرمایه

پرونده بانک سرمایه از حیث شمار مدیران درگیر با تخلف و فساد و تعدد پرونده‌های تشکیل شده به رکوردی کم‌سابقه در تاریخ بانکداری چهار دهه گذشته ایران بدل شده است.

مقام‌های قضایی اسپانیا و پلیس بین‌الملل 16 ماه طول کشید تا مجاب شوند علیرضا حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل فراری بانک سرمایه را به ایران مسترد کنند. خرداد ماه پارسال بود که نماینده دادستان تهران از بازداشت مدیرعامل متواری بانک سرمایه در اسپانیا خبر داده بود. این مجرم اقتصادی پس از محمود خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی، دومین مدیرعامل فراری بود. مدیرعامل فراری بانک سرمایه به طور غیابی به 12 سال حبس محکوم شده بود.

صدا و سیما شامگاه چهارشنبه 23 مهر، تصاویری را از لحظه پیاده شدن یکی از مجرمان پرونده فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی پخش کرد. این فرد کسی نبود جز علیرضا حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل فراری بانک سرمایه که به ایران بازگردانده شد. مرکز رسانه قوه قضائیه از علیرضا حیدرآبادی‌پور با عنوان یک مجرم بزرگ اقتصادی یاد کرده است.

5 ماه جنجالی

حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل پیشین بانک سرمایه بود. بانکی که ماه‌هاست نامش در دادگاه‌های متعددی بر سر زبان‌هاست، تاکنون شماری از مسئولان پیشین این بانک و افراد مرتبط با تخلفات بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان محاکمه و محکوم شده‌اند و همچنان پرونده‌های دیگری از تخلفات روی داده در این بانک در دست بررسی است. علیرضا حیدرآبادی‌پور، در بهمن 1394 به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب شد، اما مدیریت او بر بانک بحران‌زده سرمایه فقط حدود پنج ماه به طول انجامید و در خرداد 95، از این سمت برکنار شد.

فرار با وثیقه 5 میلیارد تومانی

وی در مرحله تحقیقات مقدماتی پرونده رسیدگی به اتهاماتش در حالی که با وثیقه‌ای 5 میلیارد تومانی آزاد بود اواخر سال 97 از ایران خارج شد. اتهامات مدیرعامل پیشین بانک سرمایه در دادگاهی که در تابستان سال 98 برگزار شد اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع اعلام شد، اما از آنجا که از ایران خارج شده بود در آن دادگاه حضور نداشت.

در دادگاهی که تابستان سال قبل برای پرونده بانک سرمایه برگزار شده بود، وکیل حیدرآبادی‌پور دلیل متواری شدن موکلش را ترس از مجازات اعلام و تأکید کرده بود: «نمی‌شود این را از دید منفی بررسی کرد. او سابقه 30 ساله و تحصیلات دکتری دارد و بعید به نظر می‌رسد به خاطر 460 میلیون تومان حیثیت خود را از بین ببرد.»

موکلم سوءنیت نداشته

وکیل مدیرعامل پیشین بانک سرمایه گفته بود: «احساس می‌کنم موکلم در این موارد سوءنیت نداشته و از ریاست دادگاه با توجه به اصل برائت، تقاضای صدور برائت برای موکلم را دارم.»

وکیل علیرضا حیدرآبادی‌پور دو ماه بعد در یکی از جلسات بعدی دادگاه در شهریور 98 دلیل بازنگشتن موکل خود به ایران و غیبت او در دادگاه را بیماری حاد دختر حیدرآبادی‌پور و بستری بودنش در بیمارستانی در بارسلونا اعلام کرده که با توجه به مسدود بودن حساب‌های حیدرآبادی‌پور امکان پرداخت هزینه‌های بیمارستان را ندارد!

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.