خروج سرمایه‌های مردم از بورس با دیگر بازارهای مالی چه خواهد کرد؟

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه برخی منتظر هستند به سرمایه اولیه خود برسند و سپس از بورس خارج شوند، گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، پول شناور مجددا به بازارهای مالی دیگر(خودرو، مسکن، طلا و ارز) هدایت می‌شود و مجدد شاهد افزایش تورم و تقاضا در این بازارها خواهیم بود.

میلاد ویسمه، اظهار کرد: شاخص کل بورس از دید تکنیکالی، متاسفانه تک تک حمایت های خود را یکی پس از دیگری از دست داده و به محدوده یک میلیون و دویست هزار واحد بازگشت. چندین بار در این محدوده شاهد افزایش تقاضا و مجددا افزایش عرضه بودیم که شاخص را به سمت یک میلیون و 300 هزار واحد سوق می داد، اما مجددا حمایت خود را پس می گرفت. در حال حاضر مشکل اصلی بازار سرمایه، سلب اعتماد از سرمایه گذاران و عدم شفافیت و حمایت دولتی هاست.

وی افزود: در صورتی که برخی از افراد علت اصلی را موضوع انتخابات آمریکا اعلام می کنند، ولی بازار بورس در اوج تحریم‌ها بدون توجه به این تهدیدها راه خود را در پیش گرفته و بازاری مطمئن و امن بود.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: در شرایط فعلی اهالی بازار در تردید هستند و خرید و فروش قابل توجهی نسبت به قبل صورت نمی گیرد. سرمایه گذاران منتظرند تا اقدام حمایتی مثبتی از اهالی دولت مشاهده کنند. گواه این موضوع را می توان در ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس مشاهده کرد که نسبت به سه ماه پیش ارزش معاملات در حدود حداقل 200 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: حمایت از بازار و ایجاد روند مثبت چنانچه تداوم داشته باشد و ارزش معاملات رقم بیشتری را ثبت کند، می‌توان امیدوار بود که پول قابل توجهی به بازار سرمایه وارد شود و این بازار مجددا به مسیر صعودی خود باز گردد.

ویسمه گفت: در این مدت متاسفانه شاهد بودیم که عدم سیاست گذاری صحیح از ناحیه سازمان بورس باعث ایجاد ضرر و زیان قابل توجهی حتی تا 80 درصد برای سرمایه گذاران شده است، سرمایه گذارانی که صرفا بنا به پیشنهاد مسئولین وارد این بازار شدند، اما کوچکترین حمایتی از آنها انجام نشد، در این مدت حداقل حمایتی که می‌توانست از بازار بورس و سرمایه مردم انجام شود، کاهش دامنه نوسان بود.

وی ادامه داد: ازین پس اگر قرار است بازار سرمایه حمایت شود اولین حامی که باید به عمل حمایت را اثبات کند، سازمان بورس است چراکه چشم امید مردم برای سرمایه گذاری صرفا به حرکت های مثبت از طرف سازمان است، متاسفانه در سه ماه گذشته هر روز شاهد سخنرانی یکی از مسئولین بوده‌ایم که تاکید ویژه ای به مردم داشتند که مردم سهام خود را نفروشند و مردم نیز با اعتماد به حرف این افراد، متاسفانه 80 درصد سرمایه خود را از دست دادند.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: این عدم حمایت از بازار سبب شد از مزیت های تئوری بازار بورس کاسته شود، اولین مزیتی که در تمام کتب و مقالات از آن یاد می‌شود، این است که بازار بورس نهادی با حامیان قانونی و دولتی است اما عدم اثبات این مهم سبب بی اعتمادی مردم به این بازار و خروج سرمایه از بازار شد و برخی نیز منتظر هستند به سرمایه اولیه خود برسند و سپس خارج شوند.

ویسمه ادامه داد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، پول شناور مجددا به بازارهای مالی دیگر (خودرو، مسکن، طلا و ارز) هدایت می‌شود و مجدد شاهد افزایش تورم و تقاضا در این بازارها خواهیم بود. متاسفانه نوسانات نرخ طلا و ارز در روزهای گذشته تاثیری در بازار سرمایه نداشته است و تنها دلیل این مهم رفتارهای غیرمدیریتی و غیراصولی سازمان بورس است.

وی بیان کرد: امیدواریم شرایط بنیادی بازار سرمایه و سیاست های کلی سازمان بورس بویژه شورای عالی بورس و همچنین سیاست های نظارتی توسط دستگاه های مربوطه نسبت به عملکرد حقوقی ها و بازارگردانان و سایرنهادهای مالی دیگر موجب تداوم روند مثبت بورس و بازگشت به نقطه امن بورس(شاخص دومیلیون واحد) بشود.

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.