انتخاب بایدن چه تاثیری بر بورس تهران دارد؟

 بورس اوراق بهادار تهران نه تنها روزی بسیار مهم که هفته ای بسیار سرنوشت ساز را پیش رو دارد. ریزش همه بازارها بورس را در وضعیتی خاص قرار داد.

بورس در حالی وارد موقعیت تازه خود شده است که ریزشی سخت و سنگین را از مرداد ماه تا کنون شاهد است . روند ریزش بورس در آبان نیز سرعت بسیار بالایی گرفت. حال سوال بسیاری این است که بورس در روزهای پیش رو سبزپوش می شود یا دوباره قرمز خواهد پوشید.

حقانی نسب، کارشناس بازارهای مالی در خصوص وضعیت پیش رو و تاثیر انتخابات امریکا بر بورس گفت: قاعدتا همه تحولات بازار به تغییرات ارز و شرایط ناشی از آن بازمی‌گردد.

وی با اشاره به تاثیر دو کاندیدای حاضر در انتخابات گفت: انتظار عمومی این است که با انتخاب بایدن فضا کمی تعدیل شود چرا که وی از بازگشت به برجام سخن گفته و در نتیجه شرایط برای ایران تسهیل می شود . این اتفاقات می‌تواند زمینه تعدیل نرخ ارز را فراهم کند چرا که دیگر سیاست امریکا سیاست فشار حداکثری نخواهد بود و در نتیجه کاهش قیمت دلار محتمل است.

او ادامه داد: در این شرایط بورس ایران در یک هفته اول انتخاب بایدن ممکن است نوسانی کاهشی را تجربه کند اما پس از تخلیه این هیجان بازار افزایشی می‌شود.

وی گفت: روی دیگر این سکه ترامپ بود، رییس جمهوری با سیاست فشار حداکثری که ممکن بود انتخابش نوسان دلار را افزایشی کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه بورس نیز وارد فضایی شوک‌آلود می‌شد. به هر حال با عادی شدن شرایط ایران موقعیت اقتصادی بهتری را پیش رو خواهد داشت.

وی گفت: باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که سیاست فشار حداکثری صادرات شرکت‌های ما را با مشکل روبرو می کرد و  بی‌شک با انتخاب بایدن ، بورس ظرف یک ماه وارد فاز افزایشی خواهد شد چرا که تسهیل شرایط ، زمینه را برای رشد صادرات و افزایش ارزآوری فراهم می کند این در حالی است که اگر ترامپ انتخابات را می برد بورس تهران پس از یک ماه صعود وارد فاز نزولی شدید می‌شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به نقدینگی که خلق شده و باید در بازاری تخلیه شود، گفت: من فکر میکنم بازار سرمایه همچنان بهترین بازار برای سرمایه گذاری در شرایط جدید خواهد بود. بازار سرمایه تنها بازاری است که اگر مردم در آن زیانی هم کنند، باز در همین بازار زیانشان جبران می شود ولی در سایر بازارها با ترکیب مالیات ها و … ممکن است زیان قابل جبران نباشد.

وی پیش بینی کرد بازار هفته ای نوسانی را تجربه کند و در توضیح این مطلب تاکید کرد:بازار سرمایه ایران بازار توده‌واری هست و معاملاتش تحت سیطره مردم عادی قرار دارد. انتظاری می رود مردم عادی با خوش بینی تصمیم بگیرند و اثر مطلوب در بازار داشته باشند.

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.