دلیل کمبود و نایاب بودن سفته در بانک‌ها چیست؟

سفته‌ای که در زمانی نه چندان دور در شعب بانک‌ها و حتی دکه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور به وفور یافت می‌شد و به راحتی به درخواست‌کنندگان فروخته می‌شد، حال چه شده و چه اتفاقی افتاده که به یکباره کمبود “سفته” آمده؟ آیا دلیل نایابی “سفته” هم تحریم‌هاست.

محمدرضا سبزعلیپور، کارشناس اقتصادی در نشست با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران نسبت به ” کمبود و نایاب بودن سفته” در بانک‌ها و بازار” شدیداً واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه مدتی است که تعدادی از مدیران و فعالان اقتصادی کشور به بنده مراجعه و اعلام می‌دارند که هر چه می‌گردند بر انجام امورات بانکی و قراردادی خود سفته پیدا نمی‌کنند و همین امر موجب شده تا فعالیت‌های اقتصادی آنها با مشکل مواجه شود.

این فعال اقتصادی افزود: در ابتدا چندان باورم نمیشد که فرمایشات مدیران محترم در خصوص کمبود “سفته” اینقدر جدی و قابل پیگیری باشد تا اینکه خودم موضوع را از مدیران بانک‌ها و شعب مختلف جویا شدم و دریافتم که گفته فعالان اقتصادی کاملاً درست است و واقعاً “سفته” نایاب و اصلاً قحطی “سفته” آمده که این موضوع برایم بسیار ناراحت کننده و سوال برانگیز بود، از همین رو مصمم شدم تا دلیل کمبود سفته را از مراجع ذیربط جویا شوم.

وی افزود: وقتیکه دلیل کمبود را از مسئولین بانک‌ها جویا شدم، چندان پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکردم و اصلاً خود مدیران بانک‌ها هم علت کمبود سفته را نمی‌دانند!! فقط یکی از مدیران به بنده گفت که قرار است سفته‌های کاغذی را برای همیشه جمع‌آوری و از حالت اوراق خارج کنند و بجای آن سفته الکترونیکی رایج شود که والله اگر راستش را بگویم، من کلاً متوجه نشدم و سر درنیاوردم که سفته دیجیتال یعنی چه و به چه شکلی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت!!!

علیپور تصریح کرد: سفته‌ای که در زمانی نه چندان دور در شعب بانکها و حتی دکه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور به وفور یافت میشد و به راحتی به درخواست‌کنندگان فروخته میشد، حال چه شده و چه اتفاقی افتاده که به یکباره کمبود سفته آمده؟ آیا دلیل نایابی سفته هم تحریم‌های خارجی است؟ وقتیکه کاغذ و جوهر و چاپ سفته‌ها در داخل ایران تولید و انجام می‌شود، پس چرا در توزیع آن مشکل بوجود آمده است؟

وی گفت: کمبود سفته واقعاً امورات جاری مردم و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده، بطوریکه مردم برای اخذ تسهیلات، عقد قراردادهای بزرگ و کوچک، استخدام، خریدهای قسطی کالا و سایر کارها نیاز به “سفته” جهت ارائه بعنوان تضمین و حُسن انجام کار دارند که نمیتوانند آنرا جهت خرید پیدا کنند!!!

بطور مثال: چند روز پیش خودم شاهد بودم که یکی از فعالان اقتصادی چند میلیارد تومان سفته نیاز داشت که از پیدا کردن آن نامید شده بود و با مراجعه به مسئولین ارشد بانک‌ها به دنبال پارتی درشتی بود تا شاید از طریق توصیه ایشان بتواند مشکل خرید سفته را حل کند که نمیدانم بالاخره سفته خرید یا نه؟!!

این کارشناس اقتصادی در خاتمه اظهار داشت: نبود سفته اصلاً برازنده ایران اسلامی نیست که مردمش در به در به دنبال خرید سفته باشند و خریدش عاجز!! فلذا مسئولین امر نباید با بی‌توجهی به موضوعات مهم اینچنینی، مشکلی بر مشکلات مردم و فعالان اقتصادی بیافزایند. به همین خاطر از این فرصت استفاده میکنم و از مسئولین محترم بانک مرکزی بویژه جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی خواهش میکنم که شخصاً موضوع کمبود سفته در بانک‌ها و بازار را با حساسیت خاصی دنبال و با صدور دستورات مقتضی مشکل پیش آمده را هر چه زودتر مرتفع نمایند.

البته ضروری است تا پیش از هر اقدامی، بانک مرکزی ابتدا  سریعاً مردم را از دلایل نبود “سفته” در این ایام باخبر سازند تا حتی مدیران بانک‌های کشور هم از علت نبود “سفته” مطلع شوند و پاسخ قانع کننده‌ای هم برای مشتریان خویش داشته باشند و سپس نسبت به رفع کمبود و توزیع “سفته” با ارقام مختلف در بانک‌های سراسر کشور اقدام نمایند.

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.