نقش تیم کارت داده‌ورزی سداد در توسعه سامانه بام

در ادامه معرفی گروه‌های فعال در توسعه سامانه بام که بخش اول آن با تیتر” همراه با بام تا شیرینی 5 میلیونی شدن” اخیراً منتشر شد و در آن به معرفی تیم مدیریت داده شرکت داده‌ورزی سداد پرداختیم، حالا با تعدادی از متخصصان گروه کارت، میزگردی برگزار کردیم. در این میزگرد که با حضور آقایان قنبری، مجاهدی و زینلی و خانم نواب برگزار شد، ضمن مرور خاطرات و نقش آنها در سامانه بام، پیشنهاداتشان را در توسعه این سامانه بررسی می‌کنیم.

در ابتدا به معرفی این 4 متخصص تیم کارت داده‌ورزی سداد می‌پردازیم:

سعید قنبری، مدیر پروژه‌های کارت سداد است. حوزه تخصصی قنبری در امور بانکی، سامانه‌های مرتبط با کارت بانکی شامل سوئیچ و CMS است. او از سال 87 در شرکت سداد حضور داشته، اما از سال 1390 به صورت تمام وقت در این شرکت مشغول به کار شده است.

مریم نواب، مسئول گروه طراحی کارت سداد است. او 19 سال سابقه کار دارد که حدود 15 سال آن مربوط به برنامه‌نویسی می‌شود و بعد از آن نیز تصمیم‌ گرفته است در نقش تحلیل‌گر سیستم به فعالیت خود ادامه دهد.

امیر شاهین مجاهدی، مدیر پروژه‌های صدور کارت سداد است. او از سال 82 در حوزه توسعه نرم‌افزار شروع به فعالیت کرده است و از سال 91 در سداد مشغول به کار شده است. مجاهدی هم اکنون در گروه کارت در حال ارایه خدمات کارت در بسترهای مختلف از جمله پورتال کارت، بام و بام سازمانی است.

علی زینلی، مسئول تیم سرویس‌های کارت سداد است. او 9 سال سابقه در حوزه نرم‌افزارهای بانکی در زمینه مدیریت ریسک، هوش تجاری، ضمانت نامه، اعتبار اسنادی و سوئیچ کارت دارد و از سال 93 نیز در شرکت سداد مشغول به فعالیت است.

گروه کارت سداد برای توسعه سامانه بام چه می‌کند؟

در ابتدای این میزگرد از مدیران گروه کارت سداد سوال کردیم که نقش این گروه در توسعه سامانه بام چیست، قنبری، در پاسخ گفت: «به عنوان مسئول تیم کارت بانک ملی وظیفه تعامل در حوزه خدمات کارت با سامانه بام بر عهده تیم کارت است. در واقع کلیه وب سرویس‌های استفاده شده در خدمات مبتنی بر کارت موجود در سامانه بام توسط تیم کارت پیاده‌سازی شده است. همچنین با توجه به اهمیت کاهش مراجعه مشتریان بانک ملی به شعب در شرایط سخت کرونا، تیم کارت برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ارائه سرویس‌های غیرحضوری کارت از جمله صدور کارت‌های هدیه مجازی و درخواست غیرحضوری صدور کارت را برای تولید ویجت در بستر سامانه بام انجام داده است و به زودی شاهد رونمایی از این خدمات در بام خواهیم بود.»

مدیر پروژه‌های کارت سداد ادامه داد: «تیم کارت با سه زیر گروه سرویس‌های کارتی، پورتال و تحلیل و طراحی کارت در حال فعالیت می‌باشد که فعالیت هر گروه در تعامل با بام به صورت مجزا توسط مدیران گروه‌ها شرح داده خواهد شد.»

نواب، مسئول گروه طراحی کارت سداد نیز اینگونه پاسخ داد: « قطعا وظیفه توسعه سامانه بام بر عهده تیم حرفه‌ای بام بوده است. اما تیم کارت سداد نیز باید خدماتی به مشتریان و دارندگان کارت ارائه کند و بستر بام، مناسب‌ترین بستر برای این منظور است. حدود 5 سال پیش ویجت نمایش صورتحساب کارت‌های فاقد حساب متمرکز را در بام عملیاتی کردیم و امیدواریم به زودی با خدمات نوین کارت، نقش پررنگ‌تری در توسعه بام ایفا کنیم. این خدمات شامل مشاهده کلیه کارت‌ها در تمامی وضعیت‌های ممکن و ارائه خدماتی چون صدور کارت هدیه مجازی، تغییر وضعیت کارت، درخواست صدور و صدور مجدد کارت است.»

مجاهدی، نیز اشاره کرد که تیم کارت سداد در حال تولید پروژه‌های مرتبط با خدمات نوین کارت در بستر بام و بام سازمانی است.

زینلی، مسئول تیم سرویس‌های کارت سداد نیز گفت: «در حال حاضر در بخش مدیریت پروژه‌های کارت مشغول به فعالیت هستم. یکی از محصولات ما سرویس‌های پایه مربوط به کارت است که به کسب ‌وکار‌ها برای توسعه محصولات ارائه می‌شود. این سرویس‌ها شامل کارت به کارت، مانده‌گیری کارت، صورتحساب کارت، پرداخت قبض، مدیریت کارت و … می‌باشد. در سامانه بام نیز جهت استفاده از فرایند‌های مربوط به کارت از سرویس‌های پایه ارائه شده، استفاده می‌شود.»

فراز و نشیب‌های کاری مشترک با تیم توسعه سامانه بام

در ادامه این میزگرد مدیران گروه کارت سداد از سختی‌‌ها و چالش‌های مشترک با تیم توسعه سامانه بام گفتند.

قنبری در این باره اینگونه توضیح داد: «چالش و سختی ذات انجام کارهای سخت و اثربخش است. لذا هیچ نتیجه  ارزشمندی حاصل نشده است مگر با گذراندن لحظه‌ها و روزهای سخت. تولید سرویس و تامین قابلیت اطمینان و پایداری  provisioning رمز دوم پویا یکی از چالش‌های مشترک بین تیم بام و کارت بود.»

نواب نیز با اشاره به سختی‌های طراحی و پیاده‌سازی ویجت صورتحساب کارت‌های غیر متمرکز در بام گفت: «زمانی که قرار شد ویجت صورت‌حساب کارت‌های غیر متمرکز در بام طراحی و پیاده‌سازی شود برای من اولین تجربه کار با محیط IntelliJ بود و قبل از آن تنها تجربه پیاده‌سازی کد net. را داشتم. آن زمان کندی بالا آمدن پروژه و دیباگ کردن آن در مقایسه با محیط visual studio  خیلی چشمگیر و عجیب بود. یکی از چالش‌های اصلی دیباگ کردن visual studio پروژه‌ها در مقایسه با سامانه بام این است که کاربر این سامانه مردم و مشتریان بانک هستند. بنابراین با برنامه‌های استارت‌آپی مختلف آشنا می‌شوند و از امکانات آن استفاده می‌کنند و انتظارت آنها از سامانه بام بالاتر می‌رود. از طرفی ساختار بانک‌ها مخصوصا بانک ملی ساختار سنتی است. این خود اصلی‌ترین چالش توسعه سامانه بام است. از همه کسانی که در تیم بام و در بدنه بانک سنت شکنی کردند و همچنان در این راه تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم به عنوان تیم کارت بتوانیم با رعایت حداکثری دغدغه‌های امنیتی بانک، بهترین و راحت‌ترین خدمات را ارائه کنیم.»

مجاهدی نیز گفت: «طی پروژه‌های اخیر ارتباط تنگاتنگی با تیم توسعه بام داشتیم. و این ارتباط برای هماهنگی، انتقال دانش و کار مشترک بوده است.»

زینلی با اشاره به اینکه سرویس‌های پایه اصلی‌ترین سرویس‌های مربوط به هر کسب‌‌وکار هستند، ادامه داد: «نحوه پیاده‌سازی سرویس‌ها به گونه‌ای است که پاسخگوی حجم زیادی از درخواست در ثانیه باشد و همچنین حساسیت امنیتی که نسبت به این نوع تراکنش‌ها وجود دارد همیشه جزء چالش‌های کاری ما بوده که با توجه به نیرو‌های توانمند که در این زمینه در شرکت وجود داشته همواره پاسخگوی نیاز‌های مصرف کننده این نوع سرویس‌ها بوده‌ایم. در مورد سامانه بام نیز با توجه به اینکه این سامانه محصول نهایی جهت استفاده مشتری است، چالش اصلی ما درگیر بودن انواع حوزه حساب،کارت و … در یک ماژول می‌باشد که هر حوزه پیچیدگی‌های خودش را دارد و بعضی وقت‌ها رفع نهایی این پیچیدگی‎‌ها زمانبر خواهد بود.»

روزهای پر استرس همراه با خاطرات تلخ و شیرین گروه کارت

ادامه این میزگرد به بیان خاطرات خوب و بد مدیران گروه کارت گذشت.

قنبری درباره خاطرات‌اش گفت که خاطرات خوب نتیجه تعامل‌های رفاقتی و بسیار زیاد هستند و خاطرات بد معمولا هنگام رخداد خطاهای بازدارنده در سرویس‌های پراهمیت خلق می‌شوند. او خاطره خوب خود در رابطه با توسعه سامانه بام را تغییر سرویس قدیمی کارت به کارت به سرویس جدید آن و ایجاد رضایت نسبی در مشتری می‌داند.

نواب نیز خاطره‌ای از سال‌های 93-94 تعریف کرد و گفت: « در آن سال سامانه بام قدم‌های اول خود را آغاز کرده بود. آن زمان در تیم بام حضور نداشتم؛ اما  نزدیک‌ترین دوستانم روزهای پرکار و پر چالشی را سپری می‌کردند و خوشحالم که بعد از گذشت حدود 5 سال، بام بزرگ، بالغ و نماد ممکن شدن کارای سخت شد.»

مجاهدی خاطره تلخی در هیچ کاری ندارد؛ مگر اینکه احساس کند آنگونه که باید و شاید تلاش نکرده است. او می‌گوید: «دو تیم سامانه بام و کارت در حد توان خود با وجود محدودیت‌هایی همچون کمبود منابع با هم کنار می‌آیند. دانش لازم و کافی برای انجام هر کار مشترکی وجود دارد. شاید تنها چالش، کمبود وقت و منابع باشد. خاطره خوب من در اولین تعامل با تیم بام در عملیاتی کردن ویجت صورتحساب در بام بود.»

زینلی نیز گفت: «هر ماژولی که از یکی از سرویس‌های پایه ارائه شده توسط ما استفاده شود برای ما خاطره خوب خواهد بود.»

پیشنهادی برای توسعه سامانه بام

در پایان این میزگرد، مدیران گروه کارت سداد به ارائه پیشنهاداتی برای طراحی و پیاده‌سازی سرویس‌ها و راهکارهای جدید در سامانه بام پرداختند.

قنبری گفت: «در حوزه کارت، تیم کارت در حال تلاش برای ارائه خدمات نوین و تسهیل‌گر برای مشتریان می‌باشد و با کمال افتخار آماده شنیدن پیشنهادات مشتریان محترم بانک هستیم.»

نواب نیز پیشنهاد کرد: «با توجه به شرایط فعلی، بهترین اقدام برای توسعه بام، ارائه خدمات غیرحضوری است. با استفاده از بستر بام که احراز هویت آنلاین انجام می‌دهد باید مراجعه به شعبه را حذف و سرویس در محل مشتری تحویل داده شود. به طور مثال در حوزه کارت، ارسال پستی کارت‌های هدیه و یا کارت‌هایی که نیاز به صدور مجدد دارند، می‌تواند تحول خوبی را رقم زند. تیم کارت با کمک همکارانشان در گروه بام در تلاش برای ارائه این سرویس ها هستند.»

مجاهدی نیز پیشنهاد خود برای توسعه سامانه بام را اینگونه مطرح کرد: «خدمات گوناگونی در بطن کسب‌‌وکار کارت به طور بالقوه نهفته است که بام درگاهی مناسب برای ارائه آنهاست. نمونه آن ارائه خدمتی است که از طریق آن بتوان درخواست‌های ارسالی به شعبه را از طریق بام پیگیری و مدیریت کرد.»

زینلی نیز اضافه شدن قابلیت‌های خرید بلیط هتل از طریق سامانه بام را پیشنهاد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.