بورس پس از بایدن به کدام سو می‌رود؟

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران از تغییرات احتمالی پیش‌روی اقتصاد کشور با تغییر روسای جمهور آمریکا می‌گوید و معتقد است همچنان بخش مهمی از مشکلات را باید در داخل حل کرد.

پس از گذشت حدود سه سال آغاز تحریم‌های همه جانبه دولت ترامپ علیه ایران، در انتخابات هفته گذشته این کشور، جو بایدن، نامزدن دموکرات‌ها او را شکست داد تا در ماه‌های آینده فرایند انتقال قدرت در در امریکا اجرایی شود.

جو بایدن که معاون باراک اوباما بود، در دولتی فعالیت می‌کرد که در سال‌های پایانی آن توافق برجام به امضا رسید و حالا بایدن وعده داده که بار دیگر به این توافق باز خواهد گشت. هرچند در مسیر این بازگشت، ابهام ها و مسائل گوناگونی باقی مانده اما صرف امکان پذیر شدن دوباره گفت و گو، اقتصاد ایران را با تحولاتی مواجه کرده است.

حسین سلاح ورزی – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران – در این رابطه می‌گوید: در کنار آنکه باید تاکید کرد صرف جابجایی افراد در کاخ سفید، به معنی تغییر همه جانبه و جدی در تمام بخش‌ها نیست و قطعا بسیاری از مشکلات باقی خواهد ماند اما در این موضوع نیز باید توافق نظر داشت که فاصله جدی میان بایدن و ترامپ وجود دارد.

وی با اشاره به وعده بایدن برای بازگشت به برجام، گفت: در صورتی که رییس جمهور جدید آمریکا این وعده را عملیاتی کند، می‌توان انتظار داشت که ایران از یک سو بار دیگر به درآمد نفتی خود دسترسی یابد و از سوی دیگر، با افزایش تبادلات بانکی، صادرات غیرنفتی رونق پیدا کند. کاهش قیمت‌ها و حباب ها در برخی بازارها نیز دور از انتظار نخواهد بود.

سلاح ورزی با اشاره به وضعیت بازار بورس ایران، بیان کرد: در بورس معمولا شیوه کار این گونه است که اخبار از قبل پیشخور می‌شود و واکنش‌ها به اخبار مثبت و منفی از قبل خود را نشان می‌دهد. جدای از فضای روانی اما آنچه که در عمل مهم است، در صورت کاهش محدودیت‌ها، امکان فعالیت‌های شرکت‌های اقتصادی و حضور آنها در بازارهای بین المللی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه فضا برای رشد واقعی بورس نیز به وجود خواهد آمد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به لزوم اصلاح سیاست گذاری‌های داخلی کشور، گفت: هرچند تردیدی در این وجود ندارد که تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت کرده‌اند اما در عین حال باید توجه داشت که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران، مدیریت غلط داخلی و اجرای سیاست‌های اشتباه است، از این رو در کنار امید به کاهش محدودیت‌ها، باید به شکل جدی برای این مشکلات داخلی نیز فکری کرد.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.