از  کیف پول‌های موبایلی تا شناسایی اثرانگشت در کارت‌های هوشمند

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی و پرداخت؛ این روزها، هر مشتری معمولی بانکی، چندین کارت در جیب خود دارد، از کارت‌های اعتباری گرفته تا کارت وفاداری، بلیت‌های بدون تماس در حمل و نقل عمومی، کارت ملی و شناسایی، کارت بهداشت و غیره. وقتی این قابلیت وجود دارد که بتوانیم همه کارها را از طریق یک کیف پول موبایل انجام دهیم، داشتن این تعداد کارت عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

رشد کیف پول موبایلی با ترکیب کارت‌های پرداخت، وفاداری و شناسایی

به لطف همه‌گیری کرونا، با سرعت بیشتری به سمت جامعه بدون پول نقد در حرکت هستیم و مشتریان در راستای مراقبت از سلامتی خود به روش‌های پرداخت بدون تماس روی آورده‌اند. تحقیقات در پی‌پال نشان داده است که یک پنجم مشتریان، دیگر پول نقد همراه خود ندارند و حدود 7% از مردم تصمیم گرفته‌اند که کیف پول‌های خود را دور بیاندازند زیرا بیشتر روش‌های پرداخت بدون تماس، ایمن‌تر، آسان‌تر و سریع‌تر از حمل پول‌های کاغذی و سکه می‌باشند.

فرجام کیف پول

به نظر می‌رسد اپل این تفکر را داشته باشد. در ماه جولای این برند فناوری، اختراعی را ثبت کرد که به کاربران اجازه خواهد داد هویت خود را بدون پاسپورت، گواهینامه رانندگی یا کارت ملی احراز کنند. کافی است کاربران اطلاعات خود را در یک کیف پول موبایلی که هویت آنها را با پایگاه‌های داده ملی تطبیق می‌دهد، ثبت کنند. این اقدام اپل برای کیف پول‌های دیجیتال، صرفاً به پرداخت محدود نمی‌شود و آنها قابلیت ذخیره اطلاعات پاسپورت، گواهینامه رانندگی و حتی کارت کتابخانه و بلیت سفر را نیز در ذهن دارند تا ما بتوانیم زندگی خود را بوسیله یک گوشی هوشمند و بدون نیاز به کیف پول مدیریت کنیم.

با این حال، پذیرش اجتماعی کیف پول موبایلی، سیری آهسته دارد و بسیاری از افراد راجع به ایمنی و امنیت آن نگران هستند. نمودارهای مربوط به اواخر سال 2019 نشان می‌دهد که تنها 5% از پرداخت‌ها در سراسر جهان از طریق کیف پول موبایلی انجام شده است زیرا کاربران، تراکنش‌های فیزیکی را به موبایلی ترجیح می‌دادند. در واقع، خود اپل هم هنوز کارت‌های فیزیکی را کنار نگذاشته و کارت اعتباری فلزی را راه‌اندازی کرده است.

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، کاربرد کیف پول موبایلی به لطف راحتی آن، افزایش پیدا کرده است؛ برای مثال بانک CBA استرالیا اعلام کرده است که از مارس 2020، استفاده مشتریان از کیف پول دیجیتالی برای انجام تراکنش‌ها، 17% افزایش داشته است. واضح است که خریداران به دنبال راه‌هایی برای کاهش کارت‌های موجود در کیف پول خود هستند تا بتوانند خریدهای متعدد خود را سریع و ایمن انجام دهند. اما بسیاری از افراد به جای کیف پول موبایلی در پی راهی امن‌تر و بی‌تکلف برای مدیریت پرداخت‌ها و امور بانکداری هستند.

کارت هوشمند بیومتریک برای همه امور

احراز هویت با اثر انگشت، یک راه امن و راحت برای یکپارچه‌سازی کیف پول ما در یک کارت  هوشمند می‌باشد. فناوری بیومتریک تا به امروز برای دسترسی ایمن به تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های پرداخت ما به کار رفته است. به طریق مشابه، این فرایند احراز هویت چند کاره را می‌توان در یک کارت پرداخت فیزیکی مجهز به اسکنر بیومتریک اثر انگشت ادغام کرد.

از این طریق مشتریان قادر خواهند بود تمام خدمات زیر را درون یک کارت پرداخت هوشمند ترکیب کنند تا امور خود را راحت‌تر انجام دهند و از شر کیف پول‌های متراکم رهایی یابند.

  1. پرداخت‌ها

به جای استفاده از رمز و امضا هنگام پرداخت هزینه کالا، خریداران تنها اثر انگشت خود را روی سنسور کارت پرداخت بیومتریک خود نگه می‌دارند و کارت را روی یک دستگاه POS بدون تماس می‌گذارند. با افزودن قابلیت شناسایی بدون تماس اثر انگشت، به فرایند احراز هویت، محدودیت‌های تراکنش بدون تماس را می‌توان به طور کامل از بین برد و کاربران دیگر نیاز ندارند برای هر خرید خود رمز کارت را به یاد داشته باشند.

نکته مهم این است که کارت‌های هوشمند بیومتریک، اثر انگشت را به جای یک پایگاه داده مرکزی، روی کارت ذخیره می‌کنند و این موضوع امنیت را در نظر مشتریان بالا می‌برد و هک یا دزدیده شدن مجازی اطلاعات را غیر ممکن می‌سازد.

  1. کارت‌های وفاداری

به منظور بیشترین بهره‌وری از نظام خرده‌فروشی بازار، شما واقعا نیاز دارید تمام کارت‌های وفاداری را در یک محل نگهداری کنید اما این اقدام، کیف پول شما را سریعاً سنگین خواهد کرد. از آنجا که ما شاید برای حفظ امنیت کارت‌های وفاداری خود اقدامی نکنیم  (بیشتر ما رمزی برای آنها نداریم یا حتی نام خود را روی آنها نمی‌نویسیم) بیشتر افراد می‌توانند امتیازات زیادی را جمع‌آوری کنند که ارزش آن به صدها پوند می‌رسد. با احراز هویت بیومتریک، چندین طرح وفاداری را می‌توان روی یک کارت پیاده کرد که از طریق رمزگذاری محافظت می‌شود و با اثر انگشت در انحصار صاحب آن باقی می‌ماند.

  1. حمل‌ونقل

حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ جهان نظیر نیویورک و لندن اکنون با بهره‌گیری از روش‌های بدون تماس برای پرداخت انجام می‌شود و مسافران کارت خود را روی دستگاه می‌زنند و پیاده می‌شوند. با این حال، جهت تهیه بلیت‌های فصلی مدت‌دار یا کارت سفر مبلغ‌دار، مسافران همچنان نیازمند خرید آنها به شکل فیزیکی هستند. در عوض، کارت‌های هوشمند بیومتریک می‌توانند بلیت‌های حمل‌ونقل فصلی را در خود ذخیره کنند تا شما بتوانید با فناوری بدون تماس و به روشی سریع و امن، پرداخت کرایه خود را بهتر انجام دهید.

با ظهور شهرهای هوشمند، بلیت‌های هوشمند حمل‌ونقل عمومی نیز در حال افزایش است. بلیت هوشمند، کارت را از طریق اثر انگشت به شخص متصل می‌کند و بدین ترتیب با راحت‌تر شدن شخصی‌سازی پرداخت‌ها، زندگی شهری ارتقا پیدا می‌کند و امکان سفر هوشمند، ایمن‌تر و سریع‌تر، در سامانه حمل‌ونقل عمومی برای ما فراهم خواهد گردید.

  1. کارت شناسایی

به گزارش عصربانک، این‌طور که فناوری اختراعی اپل نشان می‌دهد، مدارک شناسایی قدیمی احتمالاً به زودی منسوخ خواهند شد. محل کار یا حتی سامانه‌های شناسایی دولتی در سفرهای برون‌مرزی یا برون‌شهری، می‌توانند به منظور احراز هویت بدون تماس، از یک کارت هوشمند بیومتریک استفاده کنند. با توجه به این نگرانی که اثر انگشت یا اسکنر دست، یک ناقل بالقوه برای انتشار ویروس کرونا می‌باشد، این کارت‌ها نیاز به لمس صفحات امنیتی حین سفر یا ورود به محل کار را نیز به حداقل می‌رسانند.

ترجمه از:  paymentscardsandmobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.