تکنولوژی‌های برتر بانکداری در آینده نزدیک

امیر بابازاده، کارشناس توسعه بازار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد؛ تکنولوژهای جدید دائما در حال تغییر دادن بخش خدمات مالی در عرصه بانکداری هستند و با این سیر سریع حرکت تکنولوژی به طور حتم چشم‌انداز بانک‌ها در ارائه خدمات به شیوه بانکداری سنتی در پنج سال آینده نیز به سرعت دست خوش تغییرات خواهد شد. ویژگی‌های امنیتی در نظام بانکداری مانند رمزنگاری پیشرفته و استفاده از خدمات بیومتریک از این نوع خدمات هستند که به حفاظت از کاربران در برابر حقه‌های بانکی کمک خواهند کرد و حسب نیاز به استفاده از این خدمات و تکنولوژی‌ها در میان کاربران خدمات بانکداری جدیدتری با سرعت بیشتر به مردم ارائه خواهد شد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به این که چگونه تکنولوژی بانکداری در به اشتراک‌گذاری داده‌ها و نحوه اداره کردن پول به شما کمک می‌کند.

1. فناوری blockchain

فناوری blockchain به طور بنیادی خدمات بانکی و مالی را تغییر می‌دهد. این فناوری مدیریت مالی را از یک قدرت مرکزی به شبکه گسترده کامپیوترها هدایت می‌کند. در این نوع تکنولوژی در ابتدا تراکنش‌های مالی به بسته‌های رمز شده تبدیل می‌شوند که به آنها بلوک‌ گفته می‌شود. این بلوک‌ها  سپس به ” زنجیره ” کد رایانه‌ای اضافه می‌شوند و به cybersecurity ارجاع داده می‌شوند. از آنجا که این فناوری دارای پتانسیل بهبود جنبه‌های متعدد بانکداری است پایه‌ای برای سایر گرایش‌های فن‌آوری بانکداری مانند bitcoin  می‌باشد و دیگر این سوال که آیا blockchain صنعت بانکداری را تغییر خواهد داد یا نه برای هیچ کس وجود نخواهد داشت!

2. دستگاه‌های خودپرداز  

دستگاه‌های خودپرداز اولین بار در سال 1967 سیستم فناوری بانک را تغییر دادند. انقلاب بعدی در دستگاه‌های خود پرداز احتمالا ً شامل پرداخت‌های غیرتماسی خواهد بود. بیشتر شبیه Apple Pay یا گوگل wallet. به زودی شما قادر خواهید بود که تراکنش ‌های ATM غیرتماسی را با استفاده از یک گوشی هوشمند انجام دهید.

برخی نوآوری‌های ATM در حال حاضر در خارج از کشور در دسترس هستند. به عنوان مثال، اعتبار سنجی بیومتریک در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد و تشخیص عنبیه کاربران روی دستگاه‌های خود پرداز بانک ملی قطر انجام می‌شود. این تکنولوژی‌ها می‌توانند با هک‌ ATM مقابله کنند.

به دلیل مقررات سختگیرانه حاکم بر بانک‌های آمریکای شمالی، ممکن است مدتی طول بکشد تا به روزرسانی‌های ATM در سیستم مالی آمریکا اجرایی گردد و مدل‌های جدید پرداخت بر روی این دستگاه‌ها فعال گردد.

3. تکثیر سلاح‌های غیر بانکی

فعالان در عرصه ارائه خدمات نوین بانکی امیدوار هستند که استفاده از فناوری به آن‌ها اجازه دهد تا تجربه استفاده از یک خدمات سریع‌تر و شفاف‌تر را هرچه زودتر به مشتریان ارائه دهند. با این حال بخش بزرگی از منابع آن‌ها لزوما ً به تامین امنیت، انطباق و سایر الزامات صنعتی اختصاص دارد که به ارائه دهندگان خدمات مالی و یا خدمات مالی که توسط صنعت بانکداری کنترل نمی‌شوند، بستگی خواهد داشت. از آنجا که این شرکت‌ها می‌توانند درصد بیشتری از دارایی‌های خود را به فناوری مالی پیشرفته اختصاص دهند، ممکن است قادر به نوآوری سریع‌تر از بانک‌های سنتی برای جذب مشتریان با فن‌آوری دارای تکنولوژی نوین در این فرآیند باشند.

4. تجربه نگهداری از فروشگاه اپل

تجربه بانکی در آینده ممکن است بیشتر شبیه خرید در یک فروشگاه اپل باشد. از آنجا که امروزه بسیاری از افراد می‌توانند برنامه‌های بانکداری کاربر پسند را دانلود کنند و یا به راحتی یک دستگاه ATM را برای رسیدگی به تراکنش ‌های بانکی اصلی پیدا کنند، بانک‌هایی که امیدوار به افزایش فروش در آینده هستند این تغییر را به عنوان راهی برای ارتباط مستقیم مشتریان با بانک و محصولات آن در نظر گرفته‌اند درست مانند یک فروشگاه اپل. در این راه هدایت‌کنندگان خدمات بانکداری برای تعامل هرچه بیشتر با مشتریان خود، کیوسک‌های فناوری را برای برخی خدمات همچون معاملات، نوبت‌گیری، تعامل فرد به فرد برای پاسخگویی به سوالات و یا پرداختن به نیازهای منحصر به فرد مصرف‌کننده را پیشنهاد می‌نمایند و بر این مورد اعتقاد دارند که این نوع خدمات می‌تواند ارتباطی مفید و رضایتمند را در مدت کوتاه بین بانک و مشتریان با خود به همراه داشته باشد.

 

5. کارکنان خدمات مالی خودکار

Vikram Pandit در سال 2017 که شرکت Citigroup را در طول بحران مالی اداره می‌کرد، در یک مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت که تا 30 درصد از شغل‌های بانکی ممکن است در پنج سال آینده به دلیل تحولات فناوری ناپدید شوند. براساس گزارش بلومبرگ، بسیاری از کارکنان بزرگ‌ترین شرکت‌های وال استریت در حال حاضر مجبور شده‌اند با توجه به استفاده از فناوری‌هایی نظیر آموزش سرویس‌های ماشینی خودکار و رایانش ابری که عملیات خود را خودکار می‌کنند، به دنبال موقعیت‌های دیگر باشند.

6. بانکداری موبایلی و دیجیتالی

تحول دیجیتال در سیستم بانکی شروع شده‌است و رشدی انفجاری را با خود به همراه دارد. بانک‌ها به شدت در فناوری  سرمایه‌گذاری می‌کنند و در آن مشتریان به صورت مستمر از ابزارهای موبایلی، وب یا دیجیتالی برای استفاده از خدمات بانکی استفاده می‌کنند . راه‌حل‌های هوش مصنوعی ، مانند chatbots ، اغلب به مشتریان در کارهای ساده مانند پرداخت پول کمک می‌کنند . در یک بررسی ، فوربس به 86 درصد تعامل مشتریان از طریق خدمات دیجیتال در بانک‌ها اشاره کرده است ، که این نوع خدمات نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری بالای فن‌آوری آن‌ها است .

7. شراکت

اگرچه بانک‌ها می‌توانند پول زیادی را به تکنولوژی تزریق نمایند، اما سریع‌ترین راه برای ارائه نوآوری مالی در آینده نزدیک احتمالا ً مشارکت استراتژیک خواهد بود. شرکت‌هایی که اکنون به سرعت در حال رشد هستند پیش تر از این سکوهای رسانه‌ای و یا سکوهای رسانه اجتماعی زیادی را در اختیار خود داشته اند و این مجموعه‌ها می‌توانند شرکای خوبی برای بانک‌های سنتی باشند که به دنبال افزایش تجربه مشتریان خود هستند. به‌عنوان مثال میتوانیم به این مورد اشاره کنیم که در آمریکا شرکت‌های بازاریابی وابسته به کارت که درگیر تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند با چندین موسسه مالی برای نفوذ به داده‌های خرید ایمن به منظور بازاریابی مناسب براساس استفاده از کارت مصرف کنندگان هم‌کاری می‌کنند که این خود نمونه ای از مشارکت موفق بانکی می‌باشد.

8. با توجه به دیدگاه‌های سامسونگ، ابزارهای پوشیدنی (Wearables Wearables ) آماده تبدیل شدن به آینده تجربه بانکداری خرد می باشد. بعنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که بانک‌ها می‌توانند از خدمات سرویس‌های بلوتوث برای ارسال سلام شخصی به مشتریان در زمانی که وارد یک مکان بانکی می‌شوند استفاده کنند.

طبق گزارش from، یک نوع دیگر از ابزار پوشیدنی می‌تواند عینک هوشمند برای متصدی بانک باشد که خود می‌تواند اطلاعات بانکی مشتری را برای کارکنان پردازش کند، زیرا کارمند می‌تواند در این حالت به طور همزمان وظایف خدمات مشتریان را انجام ‌دهد.

به طور کلی، رفتار مصرف‌کننده و گرایش‌های ابزار هوشمند تکنولوژی بانکداری را هدایت می‌کند و در جهت سهولت پیشرفت می‌کند. تعداد رو به افزایشی از فناوری‌های دور از ذهن به شما این امکان را می‌دهد که از کف دست تان با بانک خود تعامل داشته باشید و از inbox ایمیل‌تان برای بازدید از یک شعبه واقعی استفاده نمایید . شما می‌توانید انتظار داشته باشید که با یک تجربه جدید مشتری روبرو شوید، شاید حتی زودتر از آنچه که فکر می‌کنید به این امکانات ارتباطی دسترسی خواهید یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.