حسابیت چیست و چه سرویسی ارائه می‌دهد؟

حسابیت سرویس فاکتور آنلاین است و تمام کسب‌وکارها می‌توانند از این طریق برای مشتریان خود فاکتور اینترنتی صادر کنند و پول خود را به صورت آنلاین دریافت کنند. در این سرویس کسب‌وکارها می‌توانند در 4 مرحله، عملیات ایجاد فاکتور، ارسال فاکتور برای مشتری، پرداخت آنلاین و واریز به حساب را در اختیار داشته باشند. ما در گشت‌وگذار فین‌تکی عصربانک، برای آشنایی بیشتر با این کسب‌وکار با علی فارمد، بنیان‌گذار حسابیت به گفت‌وگو نشستیم.

حسابیت چگونه تاسیس شد؟

فارمد در ابتدای صحبت‌های خود در رابطه با چگونگی شکل‌گیری راهکار‌ حسابیت توضیح داد: «سال‌های زیادی در حوزه آنلاین مشغول به کار بودم و ایده‌های زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل داشتم. تا اینکه تصمیم گرفتم ایده حسابیت را اجرا کنم اگرچه درحال حاضر این استارت‌آپ با آنچه در ابتدا در ذهن داشتم متفاوت است و با توجه به نیاز بازار تغییر و رشد کرده است.»

او با اشاره به اینکه هدف حسابیت جذب بازار مشتریان خرد است، افزود: «فریلنسرها و خرده فروشی‌های آنلاین اینستاگرام و پلتفرم‌های مشابه از جمله مشتریان اصلی ما هستند. همچنین برخی از مغازه‌داران و خرده‌فروشی‌های سطح شهر نیز از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند.»

حسابیت چه کاری می‌کند؟

فارمد در رابطه با عملکرد و ویژگی‌های حسابیت، گفت: «حسابیت یک سرویس فاکتور آنلاین است و به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا برای مشتریان خود فاکتور صادر کنند. به این صورت که لینک فاکتور از طریق ایمیل، پیامک و یا شبکه‌های مجازی برای مشتریان ارسال می‌شود تا با کلیک بر روی لینک بتوانند فاکتور را مشاهده کنند و سپس با انتخاب گزینه پرداخت روی فاکتور به صفحه پرداخت آنلاین هدایت شوند و به طور مستقیم عملیات پرداخت را با کارت‌های بانکی انجام دهند. حسابیت به مدیریت سفارش‌ها کمک بسیاری می‌کند زیرا تمامی سفارش‌ها در پنل ثبت می‌شود و فروشندگان می‌تواند لیست سفارش‌ها، مشتریان و تراکنش ها را به صورت آنلاین مشاهده کنند. همچنین با استفاده از سرویس‌های ساده حسابداری می‌توانند آمار سود و زیان خود را نیز داشته باشند.»

یک چالش رگولاتوری جدید

او با اشاره به قانون جدید مالیاتی بانک مرکزی که کسب‌وکارها را ملزم می‌کند تا برای دریافت درگاه پرداخت و دستگاه کارتخوان، کد مالیاتی اخد کنند، بیان کرد: «هر کسب‌وکاری باید مالیات پرداخت کند اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بسیاری از کسب‌وکارهایی که از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند خرد یا نوپا هستند و طی کردن فرایندهای تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب‌وکاری که کوچک است و یا در آغاز راه است منطقی نیست. تا به امروز جزئیات دقیقی از این قانون جدید مالیاتی منتشر نشده است اما آنطور که برداشت می‌شود این است که کسب‌وکارها ابتدا باید جواز کسب دریافت کنند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که کسب‌وکارهای خرد، نوپا و خانگی فرایند دریافت جوازکسب و تشکیل پرونده مالیاتی را طی کنند تا بتوانند درگاه پرداخت مستقل خود را داشته باشند و این امر باعث کوچ به سمت ابزارهای دیگر مانند کارت به کارت و اعلام شماره کارت به مشتری برای واریز وجه می‌شود. در این میان قانون‌گذار نیز به هدف اصلی خود که جذب مالیات است نخواهد رسید.»

مهم‌ترین چالش پرداخت‌یارها چیست؟

بنیان‌گذار حسابیت به عنوان یکی از پرداخت‌یارهای مورد تایید شاپرک با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش پرداخت‌یارها، چالش رگولاتوری است، گفت: «متاسفانه رگولاتوری در ایران درک نزدیک و دقیقی از بازار ندارد و اگر با روش اجرای قوانین نیز مخالفت کنیم به تلاش برای فرار از قانون متهم خواهیم شد. در صورتی که از نظر ما دغدغه‌های رگولاتور درست است اما راهکار اجرایی آن اشتباه است بنابراین بهتر است قانون گذار دغدغه‌های خود را به صورت شفاف با کسب‌وکارها مطرح کند و از راهکارهای فعالان بازار برای ایجاد روندهای اجرایی استفاده کند. همچنین در بسیاری از حوزه‌ها تاکنون رگولاتوری ورود پیدا نکرده است و استارت‌آپ‌ها هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند و با این حال مجبور هستند شروع به فعالیت کنند و با ورود رگولاتوری ممکن است تعارض‌هایی برای آنها به وجود آید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.