پرده چهارم از ادغام بانک‌ها

علیرضا توکلی کارشناس سرمایه، روند ادغام 5 بانک در بانک دولتی سپه، با برگزاری مجمع ادغام چهارمین بانک یعنی «بانک قوامین» (وقوام) در روز پنج‌شنبه گذشته مرحله دیگری را پشت سر گذاشت. تفاوت این بانک با بقیه بانک‌ها آن بود که سهامداران یک روز قبل از برگزاری مجمع متوجه شدند ارزش ویژه سهام‌شان منفی است و در مجمع هم فهمیدند که چیزی جز قیمت اسمی سهام، دستشان را نمی‌گیرد.

ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه از حدود دوسال پیش آغاز شد. تاکنون چهار بانک از پنج بانک مشمول ادغام، مجمع فوق‌العاده خود را برگزار و ضمن تصویب موضوع ادغام، گزارش ارزیابی دارایی‌ها را منتشر کرده‌اند. در ارزیابی ارزش ویژه «بانک مهراقتصاد» (ومهر) در مقطع پایان اسفند 1397 برای هر سهم ومهر بیش از 1200 تومان ارزش تعیین شده بود که با توجه به رشد قیمت دارایی‌ها در مقطع پایان سال 1397 تا زمان برگزاری مجمع ادغام، قرار شد در نهایت 1717 تومان به سهامداران حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح پرداخت شود.

این خبر خوشی برای سهامدارانی بود که با سهام خود مانده بودند و در ابتدای سال 1398 سهام خود را به قیمت اسمی 100 تومان نفروخته بودند. گرچه عده کمتری هم که سهام خود را فروخته بودند ممکن است با سرمایه‌گذاری در بورس، از رشد مناسب بازار طی یکی، دو سال پس از آن بهره برده باشند. درباره افزایش قیمت خرید سهام ومهر از حدود 1200 تومان به بیش از 1700 تومان هم گفته شد که اعتراض برخی سهامداران نسبت به رشد دارایی‌های بانک مزبور موثر بوده است. ومهر وابسته به بسیج سپاه پاسداران محسوب می‌شد.

«بانک حکمت ایرانیان» (حکمت) وابسته به «بنیاد تعاون ارتش» بود که براساس ارزیابی صورت گرفته توسط کارشناسان رسمی، مبلغ 350 تومان برای پرداخت به سهامداران این بانک تعیین شد که با توجه به جدیدالتاسیس بودن این بانک ظاهرا برای سهامداران مبلغ قابل قبولی بود.

«موسسه اعتباری کوثر مرکزی» (وکوثر) وابسته به «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نیز در مجمع ادغام مورخ پنجم آذرماه امسال خود تصمیم به ادغام در بانک سپه گرفت و قرار شد بابت هر سهم 900 تومان به سهامداران پرداخت شود. وکوثر همانند دو بانک قبلی گزارش کارشناسان رسمی را که ارزش ویژه هر سهم را برآورد کرده بودند روی کدال قرار داد.اما آنچه بانک قوامین را از سه موسسه قبلی متمایز کرد، نبود گزارش ارزیابی دارایی‌های بانک در پیوست آگهی مجمع ادغام بانک بود.

به‌جای آن نامه کوتاهی به امضای مدیرعامل پیوست شده بود مبنی براینکه خالص ارزش ویژه بانک منفی است، یعنی در واقع جز زیان هیچ دارایی برای محاسبه و پرداخت وجود ندارد. البته باوجود این در مجمع اعلام شد بانک سپه (و در واقع دولت) حاضر است قیمت اسمی سهام یعنی صد تومان را به سهامداران بپردازد. آخرین واگن قطار ادغام به «بانک انصار» (وانصار) تعلق دارد که قرار است در آخرین روز آذر امسال با تصویب صورت‌های مالی سال 1397 و موضوع ادغام، سهامداران را به ایستگاه پایانی برساند. وانصار از چهار بانک دیگر بزرگ‌تر و دارای سابقه بیشتری بود. این بانک را می‌توان به سپاه پاسداران مرتبط دانست که از نظر عملیات بانکداری در وضعیت مطلوبی قرار داشت و برخلاف بقیه که در فرابورس یا بازارپایه بودند، در تابلوی اصلی بازار اول بورس معامله می‌شد.

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.