برای مخالفان FATF افزایش فقر در ایران مهم نبود

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر میلیاردها دلار از پول ایران در برخی از کشورها بلوکه شده اما امکان استفاده از آنها را نداریم چراکه نمی‌توانیم مراودات بین المللی داشته باشیم. در عمل نشان داده شد حرف کسانی که مدعی بودند بدون FATF هم اقتصاد را می‌چرخانیم درست نبود. در حال حاضر چرخ اقتصاد بدون FATF می‌چرخد اما با شرایط بسیار بد.

احمد مجتهد درباره بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت و احتمال تصویب آن، اظهار داشت: FATF ابزاری است که برای اینکه بتوانیم مراودات بانکداری بین المللی داشته باشیم وقتی این مسیر مسدود شود مسلم است که حتی فروش نفت هم در آینده دچار مشکل خواهد شد چراکه بدون FATF راهی که این پول‌ها تبدیل به کالا و ارزهایی شود که امکان استفاده از آنها است، وجود نخواهد داشت. بنابراین با دست خودمان راه استفاده از درآمدهای حاصل از فروش نفت را هم مسدود کردیم.

وی ادامه داد: با توجه اینکه ایران عضو کارگروه FATF نیست، هیچ بانک خارجی حاضر نیست با ایران کار کند و کسانی که تصویب FATF را به تاخیر انداختند در حقیقت ملاحظلات سیستم مراودات بانکداری بین‌المللی را درک نکرده‌ بودند.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: 180 کشور دنیا عضو کارگروه ویژه اقدام مالی هستند و می‌دانیم که بسیاری از این کشورها در حالی که به عضویت FATF درآمدند اما دست به اقداماتی می‌زنند که از طریق این سیستم‌های بین المللی امکان‌پذیر نیست و برخلاف مقررات این سیستم‌ها هستند. بنابراین عدم تصویب FATF فقط ایران را در یک موقعیت ضعیف‌تری در مراودات بین‌المللی قرار داد.

مجتهد افزود: وقتی 180 کشور عضویت در FATF را پذیرفته‌اند و هیچ یک از کشورهای همسایه حتی پاکستان هم در لیست سیاه قرار ندارد، ایران به تنهایی نمی‌تواند بگوید که عضو این کارگروه نمی‌شود چراکه عملا امکان مراودات حتی با کشورهای همسایه را هم نخواهد داشت.

وی گفت: به این نکته باید تاکید شود که بدون ارتباطات بین المللی اقتصاد کشور در شرایط بسیار ضعیفی خواهد بود و آنهایی که صحبت از خودکفایی می‌کنند باید بدانند که اساسا هیچ کشوری امروزه نمی‌تواند مدعی شود که خودکفا هستم. از آمریکا و چین گرفته تا ژاپن و روسیه هم به نحوی ارتباط بین المللی و مالی، پولی و تجارتی را لازم دارند. هیچ اقتصادی به تنهایی پایدار نیست مگر اقتصادی مانند کره شمالی که کاملا بسته است البته کره شمالی هم مراوداتی با کشورهای محدودی دارد.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: تصویب تمام لوایح آن در ایران یک قدم مثبت است و بسیاری از مشکلات مراودات مالی و بین المللی را برطرف می‌سازد و مهم ترین اثرگذاری آن بهبود رفاه مردم کشور است.

مجتهد با بیان اینکه متاسف هستم که تصویب FATF با این تاخیر طولانی مواجه شد، اظهار داشت: مسلما در این مدتی که ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفته، تعداد محدودی از بانک‌های خارجی و کشورهایی که با ما در ارتباط بودند از جمله چین و روسیه رسما اعلام کردند که دیگر امکان همکاری با ایران را ندارند. بنابراین دریچه‌هایی هم که وجود داشت بسته شدند.

وی تاکید کرد: مسئولان کشور به این شرایط ایران که به واسطه حضور در لیست سیاه FATF ایجاد شده کاملا آگاه هستند هر چند که برخی از مسئولان سیاسی منتقد دولت گمان می‌کردند که عدم عضویت در این کارگروه هیچ تاثیری در اقتصاد کشور ندارد اما دیدند که نپیوستن به FATF و قطع مراودات بین المللی چه مشکلاتی را به وجود آورد.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر میلیاردها دلار از پول ایران در برخی از کشورها بلوکه شده اما امکان استفاده از آنها را نداریم چراکه نمی‌توانیم مراودات بین المللی داشته باشیم. در عمل نشان داده شد حرف کسانی که مدعی بودند بدون FATF هم اقتصاد را می‌چرخانیم درست نبود. درست است، در حال حاضر چرخ اقتصاد بدون FATF می‌چرخد اما با شرایط بسیار بد.

مجتهد ادامه داد: سرمایه‌گذاری در ایران در این مدت منفی بوده و نرخ تورم بسیار بالایی را داشتیم و درصد فقرا در کشور افزایش یافت. آنهایی که مخالف FATF بودند به این مسائل توجهی ندارند.

وی افزود: مسلم است که با تصویب FATF ارتباط با کشورها و بانک‌های خارجی تسهیل می‌شود اما برخی از مسائل باید حل شود و FATF در کنار سایر عوامل می‌تواند به بهبود شرایط اقتصاد کشور کمک کند.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: بدون FATF نمی‌توانیم پول کالاها و اقدامات ضروری را پرداخت کنیم هر چند که دارو و واکسن مشمول تحریم‌ها نمی‌شود اما گفته شده به دلیل عدم عضویت در FATF نمی‌توانیم برای خرید این اقلام پول جابه‌جا کنیم. باید تاکید کنم تبعات عدم پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که مخالفان FATF در ایران به آن فکر می‌کردند هر چه درباره این تبعات هشدار دادیم اما عده‌ای با بزرگنمایی‌ها این لطمه را به اقتصاد ایران وارد آوردند.

/ ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.