بانکداری سلف سرویس؛ نقطه قوت بانک‌های سنتی در مقابل نئوبانک‌ها

سال جدید، چه تغییراتی می‌تواند در صنعت ATM رخ دهد و صنعت ATM، چه چیزهایی را باید تغییر دهد؟

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی و پرداخت؛ در سال‌های قبل 2020، کاربرد ATM در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته، به تدریج در حال کاهش بوده و البته آمار برداشت پول از ATM همیشه رو به رشد بوده است.

از آنجا که همه‌گیری کووید-19 رفتار مردم جهان را تغییر داده است، استفاده از ATM، در بسیاری از نقاط جهان با کاهشی سریع مواجه شده است. این موضوع با ترکیبی از عدم فعالیت اقتصادی (به دلیل قرنطینه‌های اجباری)، افزایش استفاده از کانال‌های دیگر مثل موبایل یا حتی کانال‌های ارائه شده توسط فروشندگان و ترس نامعقول از حمل پول نقد، شدت گرفته است.

در سال 2021، جهان امیدوار است بتواند به تدریج به شرایط عادی جدید بازگردد و با وقوع این امر، ATM یک راه حیاتی برای اقشاری به حساب می‌آید که با کانال‌های بانکداری دیجیتال راحت نیستند و یا متکی به پول نقد می‌باشند.

امروزه، دستگاه‌های خودپرداز، فقط برای تراکنش کاربرد ندارند و در واقع می‌توانند به ابزارهای برقراری ارتباط برای بانک‌هایی تبدیل شوند که قصد دارند قابلیت‌هایی نظیر ویدئوی دوطرفه، افتتاح حساب، صدور آنی کارت، پرینت حساب و سایر فناوری‌های چند منظوره را به خدمات خود اضافه کنند.

در آینده، این احتمال وجود دارد که ATM به یک ماشین تلر یا تحویل‌داری تبدیل شود که از این طریق علاوه بر ارائه پول نقد توسط ATM، فناوری سلف‌سرویس می‌تواند در قلب فرایند تعریف مجدد تجربه بانکداری خرد لحاظ شود تا به صورت 24 ساعته و در زمان تقاضای مشتری خدمات متنوع ارائه کند.

البته در سراسر جهان، ATMها و دستگاه‌هایی بر پایه همان فناوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بر اساس میزان تقاضای محلی گسترش خواهند یافت و نسل قدیمی‌تر دستگاه‌های ATM که فقط پول نقد ارائه می‌دهند با دستگاه‌های  CRS یا همان خودپرداز خوددریافت جایگزین خواهند شد تا به طور مقرون به صرفه با نیازهای مشتریان منطبق شوند.

این روزها بانک‌های قدیمی با یک طوفان واقعی، یعنی کاهش شدید استفاده مشتریان از کانال‌های بانکداری سنتی و تصاحب سهم بازار با راهکارهای خلاقانه دیجیتالی توسط کاربران جدید، مواجه شده‌اند.

با تخریب اعتبار شعب و کاهش استفاده از ATMها، ارائه خدمات سلف‌سرویس می‌تواند بهترین روش برای بازگرداندن اعتبار شعب و خدمات حضوری بانکداری باشد.

در بانکداری آینده، خدمات سلف‌سرویس در سطح جهانی با خدمات غیرحضوری و از راه دور، تکمیل خواهد شد تا جایگزینی برای بانکداری صرفاً دیجیتالی باشد. این روش، وجه تمایز بانک‌های قدیمی و ابزار آنها برای دفاع از خود مقابل نئوبانک‌ها و فین‌تک‌ها خواهد بود که سعی دارند با حداقل هزینه بازار را تصاحب کنند.

امروزه بانک‌های هوشمند از پیشرفت‌های موجود در فناوری بانکداری سلف‌سرویس استفاده می‌کنند تا خدمات یک شعبه بانک را درون یک جعبه فلزی (ATM) ارائه دهند یا شعبه فعلی را به عنوان کانون ارائه خدمات مالی به روز رسانی کنند. همچنین توانایی سفارشی‌سازی ATMهای جدید برای ارائه خدمات بیشتر، از پرداخت قبوض گرفته تا تماس زنده تصویری با یک متخصص مالی، باعث می‌شود در کنار دسترسی به پول نقد، درآمدهای مازاد نیز حاصل گردد.

مزایای سلف‌سرویس

برای افراد متکی به پول نقد، خدمات سلف‌سرویس یک راه حیاتی خواهد بود و برای مشتریانی که بخاطر خدمات بانکداری دیجیتال ممکن است دسترسی خود به بانکداری  حضوری را از دست بدهند، ATMهای سلف‌سرویس از عدم دسترسی آنها به خدمات بانکی جلوگیری خواهد کرد. همچنین این دستگاه‌ها در شعب، می‌توانند راهی آسان برای دسترسی به تمام خدمات بانکی در تمام ساعات شبانه‌روز  باشند.

سال‌هاست که بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ و افزایش کارایی خود، بر فناوری تکیه نموده‌اند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را با استفاده از مناسب‌ترین کانال‌های مقرون به صرفه به مشتریان ارائه دهند. بنابراین فناوری‌های مشتری محور، ابزارهای لازم برای مدیریت روابط با پرسودترین روش‌ها را ایجاد می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.