آیا بلاکچین می‌تواند روش پرداخت‌های بین‌المللی را تغییر دهد؟

پرداخت‌های بین‌المللی، پر از دردسرهای مختلف از قبیل کاغذبازی‌های طولانی تا قراردادهای پیچیده هستند. بلاکچین، به عنوان یک مدعی پدید آمده است تا این فرایند را آسان کند. اما آیا از پس پرداخت‌های برون‌مرزی بر خواهد آمد؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، پرداخت‌های بین‌المللی، دشواری‌های زیادی دارد؛ از کاغذبازی‌های طولانی گرفته تا قراردادهای پیچیده. حتی موسسات مالی بزرگ نیز ممکن است در این روند درگیر شوند. بلاکچین به عنوان یک مدعی برای آسان ساختن این فرایند به وجود آمده است.

بسیاری از استارت‌آپ‌های بلاکچین بر این ادعا هستند که این فناوری می‌تواند با استفاده از شبکه‌های همتا به همتا، پرداخت‌ها را سریع‌تر تایید کند و همچنین قادر است برای جلوگیری از دستکاری یا سرقت اطلاعات، پایگاه داده‌ای همواره امن فراهم کند. البته در این زمینه سوالاتی مطرح می‌شود؛ آیا بلاکچین واقعاً نحوه پرداخت‌های بین‌المللی را تغییر می‌دهد؟ آیا به کارگیری صحیح آن پیچیده است؟ آیا بلاکچین به عنوان یک فناوری هنوز برای مدیریت یک وظیفه پیچیده مانند پرداخت‌های برون‌مرزی آمادگی ندارد؟

سایت Mobile Payments Today برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به بلاکچین و تناسب آن با پرداخت‌های بین‌المللی، با کلاگ فیربانک، کارشناس رمزارزها صحبت می‌کند.

بلاکچین از چه راه‌هایی می‌تواند پرداخت‌های بین‌المللی را تغییر دهد؟

پرداخت برون‌مرزی از طریق کانال‌های بانکداری موجود، پیچیده است. چندین مرحله و نهادهای مالی واسطه لازم دارد و هزینه‌ها گاهاً شفاف نیست. بلاکچین این فرایند را آسان می‌سازد. بلاکچین همتا به همتا است و هر تراکنشی روی یک «دفتر کل توزیع شده» بایگانی می‌شود. از آنجا که تراکنش‌ها توسط شبکه ارزیابی می‌گردد هیچ واسطه دیگری برای اعتمادسازی نیاز نیست. این روش، هزینه‌های گزاف و تاخیر در پرداخت را کاهش می‌دهد. دریافت‌کننده به محض انتقال پول به آن دسترسی پیدا می‌کند. بنابراین پرداخت‌های بین‌المللی روی بلاکچین با استفاده از قراردادهای هوشمند، امکان اجرای جداگانه پرداخت‌ها و سایر ماموریت‌ها را فراهم می‌آورد.

بلاکچین چگونه قراردادهای هوشمند را تقویت می‌سازد؟

زیبایی یک قرارداد هوشمند، این است که یک موافقت‌نامه بین دو طرف در قالب کد کامپیوتری می‌باشد که روی یک بلاکچین عمومی ذخیره می‌شود و قابل اصلاح و تغییر نیست. شغلی دیرینه مثل حمل و نقل را در نظر بگیرید. قراردادهای هوشمند را می‌توان برای تقویت کل فرایند اندازه‌گیری وزن، بررسی محتویات، قیمت‌گذاری و پرداخت، قبل از حمل تا انتهای مسیر در هر کجای جهان به کار برد. با قرارداد هوشمند، وقتی بار به مقصد رسید، می‌توان هزینه نهایی را پرداخت کرد.

چه چیزی مانع انتخاب بلاکچین در این زمینه شده است؟

بلاکچین، مانند اینترنت در اواخر دهه 90، هنوز در  مراحل اولیه رشد است. معروف‌ترین زنجیره‌ها، بیت‌کوین و اتریوم هنوز برای مقیاس‌گذاری و پرداخت کارمزدها با مسائلی رو به رو هستند. بنابراین، این فناوری از جنبه‌های زیادی هنوز آمادگی کافی را ندارد. از طرف دیگر، بلاکچین هنوز به قدر کافی فنی هست که بسیاری از پذیرندگان برای به کارگیری آن عجله ندارند، پس رابط کاربری آسان و قابل درک در این موضوع ضروری است. در نهایت، این واقعیت که بلاکچین، دارایی‌های کدگذاری شده را آشکار می‌سازد، باعث می‌شود تا شرکت‌ها نخواهند خود را در معرض پذیرش رمزارزها قرار بدهند. البته راهکارهایی برای غلبه بر این محدودیت‌ها وجود دارد: مقیاس‌گذاری، دسترسی و ریسک بازار.

آیا فکر می‌کنید بانک‌های بزرگ یا فین‌تک‌های کوچکتر لیدر بلاکچین خواهند شد؟

من فکر می‌کنم اتفاقی که می‌افتد، شبیه به این است که امروزه، شرکت‌های قدیمی فین‌تک با بانک‌های بزرگ کار می‌کنند. برای مثال، یک نرم‌افزار همتا به همتا را تصور کنید که برای ارائه حساب‌های بانکی فردی، با یک بانک قدیمی کار می‌کند. بلاکچین و تامین مالی سنتی، برای فعالیت کنار یکدیگر راه‌های زیادی دارند. وقتی فناوری به سمت موفقیت می‌رود، اعضای قدیمی برای یکپارچه‌سازی محصولات خود و جلوگیری از عقب‌ماندگی، به دانش تخصصی پیشگامان صنعت بلاکچین نیاز خواهند داشت. به علاوه، فین‌تک‌های بلاکچین به همکاری با بانک‌ها ادامه خواهند داد.

آینده بلاکچین در رابطه با پرداخت‌های بین‌المللی را چه می‌بینید؟

وقتی ارزهای دیجیتالی، متداول‌تر شود، برخی از آنها برای تقویت دادوستد‌های بین‌المللی در سطح جهانی به کار می‌روند – تعداد کمی از توکن‌های جهانی، مورد حمایت بانک‌های مرکزی قرار می‌گیرند. شاید یک استاندارد واحد در این زمینه باید ایجاد شود. سایر زنجیره‌ها با تراکنش‌های آهسته‌تر یا دارایی‌های ناپایدارتر، به عنوان ابزار ذخیره ارزش یا معاملات پرریسک قرار خواهند گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.