از خودگردان شدن شعب تا دیجیتالی شدن خدمات بانک دی

امروزه از طرفی حرکت به سمت بانکداری دیجیتال برای بقا و رقابت با فین‌تک‌ها و بانک‌های چابک ضروری است. از طرف دیگر با شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر، نیاز به توسعه و یکپارچگی کانال‌های غیرحضوری ارائه خدمات بانکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و بانک‌ها تلاش می‌کنند در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال گام بردارند.

در این مسیر، بانک دی چندسالی است که با مهاجرت به کُربنکینگ “بنکوی توسن”،  قدم در راه دیجیتالی شدن گذاشته است. بانک دی چندسالی است که با مهاجرت به کُربنکینگ “بنکوی توسن”،  قدم در راه دیجیتالی شدن گذاشته است و در همین رابطه، هفته گذشته، از سرویس افتتاح حساب غیر حضوری در بانک‌ دی از طریق همراه بانک و اینترنت بانک رونمایی شد. همچنین با شیوع کرونا، این بانک تمام شعب خود را مجهز به دستگاه خودگران نموده و تبدیل به اولین بانک خودگردان کشور شده است. ما در عصربانک برای اطلاع از جزییات پروژه بانکداری دیجیتال بانک دی با علی بخشی زاده، عضو هیئت عامل و معاون فناوری اطلاعات این بانک به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

آغاز همکاری توسن و بانک دی

بخشی زاده، در ابتدای صحبت‌های خود، سال 93 را آغاز مهاجرت کُربنکینگ و سوییچ پرداخت بانک دی به سمت سامانه‌های توسن‌ دانست و گفت:  «با این اقدام محصول بنکوی توسن در بانک راه‌اندازی شد و به تدریج زیرساخت‌های بانک تغییر کرد و مرکز داده تقویت شد. از سال 93 تاکنون شرکت توسن مسئولیت ارائه خدمات بانکی و پرداخت به بانک دی را بر عهده دارد.»

حرکت به سمت بانکداری دیجیتال

او با اشاره به رشد چشم‌گیر فناوری در حوزه پرداخت افزود: «شاید صنعت پرداخت کشور همگام با جهان توسعه پیدا نکرده باشد اما خوشبختانه این صنعت نسبت به سایر صنایع کشور به‌روز‌تر است. بنابراین زیرساخت‌ها و خدمات بانکی در حال توسعه است و رگولاتوری بانک‌ها را ملزم می‌کند تا زیرساخت‌های لازم را برای اجرای قوانین نظارتی جدید فراهم کنند. همچنین بانک‌ها با توجه به استراتژی خود سرویس‌های خاصی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. بانک دی نیز با توجه به تعداد کم شعب سبد محصولات خود را طوری طراحی کرده است تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. درواقع از چندسال گذشته حرکت به سمت بانکداری الکترونیک و دیجیتالی شدن خدمات در این بانک آغاز شده است.»

طبق گفته بخشی، بانکداری دیجیتال با نئوبانک‌ها تفاوت دارد و لازمه حرکت به سمت نئوبانک تحقق اولیه بانکداری دیجیتال است.

نهادینه کردن مفهوم دیجیتال

معاون فناوری اطلاعات بانک دی با تاکید بر اینکه بانکداری دیجیتال مفهومی نوظهور است، بیان کرد: «بسیاری از بانک‌های اروپایی و آسیای شرقی همانند سنگاپور بسترهای لازم برای تحقق بانکداری دیجیتال را فراهم کردند. بانک دی نیز از دوسال گذشته حرکت جدی خود را به سمت دیجیتال شدن آغاز کرده است و تلاش می‌کند مفهوم تحول دیجیتال را میان مدیران و مشتریان خود نهادینه کند. زیرا اگر به آموزش فرهنگ استفاده از ابزارهای مدرن توجه نشود، نباید انتظار تحقق اهداف را داشت.»

خدمات غیرحضوری بانک دی

او با اشاره به اینکه بانک دی در حرکت به سوی بانکداری دیجیتالی از تعدد فعالیت‌های بانک شعب خود کاست، افزود: «در این راستا مهم‌ترین و بیشترین خدماتی که مشتریان برای دریافت آن به شعب مراجعه می‌کردند را بررسی و راهکارهایی برای ارائه غیرحضوری آنها پیش‌بینی‌ کردیم. بنابراین در گام اول امکان ارائه خدماتی همچون افتتاح حساب، درخواست ساتنا و پایا، خدمات چک و سهام عدالت را در اپلیکیشن دیبا فراهم کردیم تا متقاضیان تمامی فرم‌های مربوط به خدمات بانکی را تکمیل کنند و پس از دریافت کد کیوآر به بانک مراجعه و ادامه فرایندها را طی کنند.»

نگاهی به خودگران‌های بانک دی

بخشی زاده با تاکید براینکه بانک دی تنها بانک خودگران کشور است، ادامه داد: «یکی از تلاش‌‌های دیگر بانک عدم استفاده از پول نقد در شعب بود. با شیوع کرونا تمامی 91 شعبه بانک دی مجهز به دستگاه خودگردان شد و قانون ممنوعیت استفاده از وجه نقد را با موفقیت اجرا کردیم.»

معاون فناوری اطلاعات بانک دی با اشاره به آمار تعداد تراکنش‌های دستگاه‌های خودگردان، گفت:  «خوشبختانه مشتریان استقبال خوبی از این دستگاه‌ها کرده‌اند و دیگر نیاز به پول‌گذاری در این دستگاه‌ها نداریم چراکه بیشتر مشتریان از خدمت واریز پول به حساب از طریق خودگردان استفاده می‌کنند. بنابراین حدودا 2برابر نیاز به پول‌گذاری، پول دریافت می‌کنیم.»

 

کانال‌‌های یکپارچه بانک

او در رابطه با ابزارهای دیجیتال و الکترونیک بانک دی، توضیح داد: «هم‌اکنون از دستگاه‌های Cashless استفاده می‌کنیم و قصد داریم قابلیت‌های ویژه‌ای را به آن اضافه کنیم. یکی از اتفاق‌اتی که در راستای تحقق بانکداری دیجیتال در این بانک افتاد، استفاده از کانال‌‌های یکپارچه یا Omnichannel است. در واقع تمامی کانال‌‌‌های پرداخت و ابزارهای مدرن مثل دستگاه خودپرداز، خودگردان، Cashless، کیوسک‌های بانک (ابزارهای فیزیکی) و پلتفرم‌های آنلاین همچون موبایل بانک و اینترنت بانک از کانال‌های یکپارچه استفاده می‌کنند. بنابراین اگر مشتریان فرایندی را از طریق هریک از این ابزارها شروع کنند قادر خواهند بود تا ادامه آن را در ابزار دیگری پیگیری نمایند. این اقدام در کاهش مراجعات به شعب نیز موثر بوده است. بنابراین قصد داریم به تدریج امکان ارائه غیرحضوری سایرخدمات خود را نیز فراهم کنیم.»

تحول شعب بانک دی پس از دیجیتالی شدن

عضو هیئت عامل بانک دی در پاسخ به این سوال که با تحقق بانکداری دیجیتال، شعب بانک دی چه تحولاتی را تجربه خواهند کرد، گفت: «همانطور که اشاره شد یکی از اهداف ما کاهش فعالیت‌های بانکی شعب است که به آن رسیدیم. ارائه غیرحضوری تسهیلات از دیگر اهداف ماست که در حال حاضر حدود 60درصد آن محقق شده است تاجایی که موانع قانونی وجود نداشته باشد بتوانیم تسهیلات خرد را غیرحضوری اعطا کنیم. همچنین در حوزه تحقق ارائه غیرحضوری تسهیلات کلان نیز تاجایی که مشتری بتواند اطلاعات لازم برای تشکیل پرونده را در اختیار قرار دهد، تلاش خواهیم کرد‌.»

معاون فناوری اطلاعات بانک دی در پایان افزود: «صفرتاصد فرایند افتتاح حساب در این بانک از طریق ابزارهای آنلاین و بدون دخالت عامل انسانی (از طریق هوش مصنوعی) انجام می‌شود. این اقدام در کاهش تعداد مراجعات به شعب موثر است تا قدم به قدم به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.