دلایل اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های کوچک چیست؟

 اقبال بازار سرمایه از چند وقت گذشته به سمت سهام شرکت‌های کوچک پیش رفته است، این در حالی است که به گفته کارشناسان انتظار بازگشت رشد به سهام شرکت‌های بزرگ وجود دارد و می‌توان دوباره شاهد روند صعودی شاخص بورس و اقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار باشیم.

 بازار سرمایه که از ابتدای سال جاری روند صعودی غافلگیرکننده‌ای را از خود به نمایش گذاشت، زمینه رشد سهام شرکت‌های بزرگ در بازار را فراهم کرد.

آمارهای موجود از روند معاملات بازار از ابتدای سال گذشته نشان‌دهنده آن است که سهام شرکت‌های بزرگ تا اواسط مرداد ماه سال جاری که شاخص بورس در مسیر نزولی قرار گرفت رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند و توانستند عامل بخش زیادی از روند صعودی بازار باشند.

از چند روز گذشته اما بازار مسیر معاملات خود را تغییر داده و اقبال سرمایه‌گذاری به سمت سهام شرکت‌های کوچک پیش رفته است، این موضوع زمینه نگرانی بسیاری از سهامداران حاضر در بازار را فراهم کرده و در انتظار بازگشت رشد به سمت سهام شرکت‌های بزرگ هستند.

کارشناسان در واکنش به نگرانی سهامداران از وضعیت پیش آمده در بازار معتقدند که سهام شرکت‌های کوچک از رشد چند ماه نخست بازار جا مانده‌ بودند، به همین دلیل اکنون با رشد خود به دنبال کسب بازدهی و نزدیک کردن موقعیت خود به سهام شرکت‌های بزرگ هستند.

فعالان حاضر در بازار در چند روز اخیر بارها نسبت به این موضوع تاکید داشته‌اند که در وضعیت فعلی هیچ خطری سهام شرکت‌های بزرگ را تهدید نمی‌کند و نقدینگی‌های در اختیار سهامداران به دلیل عقب ماندن سهام شرکت‌های کوچک در حال ورود به این سهم ها هستند.

با این حال سوالی که اکنون ذهن اکثر سهامداران را به خود مشغول کرده این است که این روند و اقبال بازار به سمت سهام شرکت‌های کوچک تا کجا ادامه‌دار است و آیا دوباره شاهد بازگشت نقدینگی به سمت سهام بنیادی‌ بازار خواهیم بود یا خیر؟

یکه‌تازی موقت سهام شرکت‌های کوچک در بازار

در این خصوص «نوید خاندوزی» امروز (دوشنبه)  به اقبال بازار سهام نسبت به سهام شرکت‌های کوچک اشاره کرد و افزود: از دو هفته گذشته تا امروز رفتار غیرحرفه‌ای برخی از سهامداران حقوقی در فروش سنگین بازار و برخی تغییرات در قانون‌گذاری‌ها و دخالت در قیمت‌گذاری‌ها به خصوص در بازار فولاد باعث شد تا سهامداران نسبت به سهام شرکت بزرگ بی‌اعتماد شوند و به سمت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک پیش بروند.

وی اظهار داشت: این جو بی اعتمادی باعث ایجاد روند منفی در بازار، خروج نقدینگی از سهام شرکت‌های بزرگ و ورود آنها به سمت شرکت‌های کوچک و غیربنیادی شد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: تداوم روند فعلی و اقبال به سمت سهام شرکت‌های کوچک تا زمانی باعث ایجاد شوک در بازار نمی‌شد که گزارش شرکت‌های بزرگ منتشر نشده بود  اما اکنون انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها و تداوم روند منفی باعث شده تا جو معاملات تغییر کند و زمینه ایجاد ترس، ابهام و تلاطم در بازار افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند اصلاحی و نزولی شاخص بورس در بازار ادامه‌دار نخواهد بود، گفت: به طور حتم روند فعلی ایجاد شده در بازار و یکه‌تازی سهام شرکت‌های کوچک در بازار موقتی خواهد بود، زیرا قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در حال حرکت به سمت ارزندگی هستند و به زودی روند بازار به سمت سهام بنیادی تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: تا چند روز آینده بازار به سمت سهام شرکت‌هایی که گزارش های مثبتی را ارائه داده‌اند و با وضعیت بنیادی خوبی همراه هستند پیش خواهد رفت فارغ از هر اندازه و شکلی که دارند باید بنیاد شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ١4٠٠ بر بورس

خاندوزی به لایحه بودجه ١4٠٠ و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: تبصره مربوط به بازار سرمایه در لایحه بودجه ١٤٠٠ بودجه توام با نگاه مثبت و منفی است که نگاه مثبت آن مربوط به تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم دولت برای تامین مالی از  بازار سرمایه، معاملات این بازار باید به صورت پرونق به روند خود ادامه دهد زیرا تا زمانی که این رونق ادامه نداشته باشد فروش سهام و تامین مالی اتفاق نخواهد افتاد.

وی نکته منفی لایحه بودجه را مربوط به تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار دانست و افزود: همچنان نرخ دقیق دلار  در بودجه مشخص نیست، این امر زمینه ایجاد ترس و شایعه را در کاهش قیمت دلار رقم خواهد زد. اکنون این موضوع باعث ترس و ابهام در بازار شده است.

خاندوزی گفت: نگاه دیگر لایحه بودجه مربوط به فروش سهام دولتی است که سهامداران گمان می‌کنند به دلیل فروشنده بودن دولت در سهام شرکت‌های بزرگ نباید به سمت خرید آن‌ها پیش بروند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه دولت به دنبال فروش سهام در بازار است؛ بنابراین این بازار باید بازاری پرونق باشد تا بتواند از این طریق اقدام به تامین مالی کند به همین دلیل دولت به طور حتم از طریق سیاست‌گذاری‌ها از بازار حمایت خواهد کرد تا در مسیر صعودی باقی بماند.

وی ادامه داد: هر چقدر افراد و سهامداران اطلاعات بیشتری را از شرکت‌ها در اختیار داشته باشند به صورت دقیق‌تر می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار کنند و این بازار، برای آنها بازار جذاب‌تری خواهد شد.

تاثیر مثبت دامنه نوسان نامحدود در بورس

خاندوزی با اشاره به اخبار مربوط به احتمال ایجاد محدودیت دامنه نوسان گفت: اجرای این اقدام در بازار به هیچ عنوان اتفاق خوبی نیست، هر چقدر بتوان دامنه نوسان را به سمت نامحدود بودن و دوری بازار از صف خرید و فروش پیش ببریم به طور قطع کمکی در جهت بهبود روند بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بهتر است این موضوع در نظر گرفته شود که تغییر دامنه نوسان یا قوانین و مقررات حاکم در بازار و اجرای آن باید در موقعیت‌های مناسب صورت گیرد.

وی اظهار داشت: برخی از کارشناسان معتقدند که دامنه نوسان به صورت مقطعی و ماهیانه افزایش پیدا کند که این پیشنهاد باید مورد بررسی و بحث کارشناسان قرار گیرد، هر چه زودتر در خصوص دامنه نوسان بورس تصمیم‌گیری شود و شرایط آن به طور کامل مشخص شود شاهد تاثیر آن در روند معاملات بورس خواهیم بود.

روند رویایی شاخص بورس در 5 ماه نخست سال

خاندوزی با بیان اینکه شرایط بازار سهام از دیگر بازارها بهتر است و می تواند سود معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد، گفت: روند معاملات بورس در 5 ماه نخست سال جاری روندی رویایی بود که ممکن است دیگر تا چند سال آینده تکرار نشود اما بازار سهام بازار راکدی نیست که دیگر سهامداران نتوانند از این بازار کسب سود  کنند.

کاهش اقبال سرمایه گذاری در سهام شرکت های کوچک

در ادامه «مصطفی رضایی»  اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون شرایط واقعیت‌های اقتصادی در کشور در وضعیت مبهمی به سر می‌برند اما با توجه به چنین وضعیتی بازار نمی‌تواند در موقعیت رکود باقی بماند.

وی با بیان اینکه اکنون در بازار و بین سهامداران تمایلی برای ورود به سهام شرکت‌های بزرگ وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به رشدهای پرشتابی که سهام شرکت‌های بزرگ تجربه کردند سهامداران ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌های در اختیار خود را به سمت سهام شرکت‌های کوچک پیش ببرند.

وی علت اقبال بازار سرمایه به سمت سهام شرکت‌های کوچک را ناشی از دو عامل دانست و افزود: سهام شرکت‌های کوچک راحت‌تر می‌توانند سرمایه‌های در اختیار مردم را به سمت خود جذب کنند و همچنین در کنار آن در تحلیل این شرکت ها راحت‌تر از سهام بزرگ خواهد بود که باعث تمایل سهامداران برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار شده است.

رضایی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک برخلاف شرکت‌های بزرگ به نقدینگی چندان چشمگیری نیاز ندارد، به همین دلیل در وضعیت فعلی، تمایل سهامداران برای ورود سرمایه‌های خود به این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.

روند بازار همیشه در یک سهم ماندگار نیست

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند بازار همیشه در یک سهم ماندگار نیست، گفت: سهامداران انتظاراتی را نسبت به سهام شرکت‌ها دارند اما بعد از آن دست‌یابی به آنها از بازار خارج می‌شوند و سرمایه های خود را وارد دیگر سهام خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه سهام شرکت‌های بزرگ هم همین اتفاق رخ داد، اشباع سرمایه‌گذاری در این بازار و رشد غافلگیرکننده قیمت در سهام این شرکت‌ها باعث شد تا سهامداران از سرمایه‌گذاری در این سهام خارج شوند و مسیر سرمایه گذاری خود را تغییر دهند. روند معاملاتی که به وضوح در بازار سال‌های ٩٣ تا ٩٥ مشاهده کردیم.

رضایی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شاخص بورس در کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد تا یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد در نوسان باشد اما سهام بنیادی با رشد بیشتری نسبت به سایر سهام همراه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.