با راهکار ماسکینوی یوآیدی، ماسک راه فرار نیست!

در نمایشگاه صنعت خرده‌فروشی کشور که از 5 تا 8 دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با مشارکت مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار شد، شرکت یوآیدی از راهکار جدید خود با عنوان ” ماسکینو” رونمایی کرد.

در راهکار “ماسکینو”، تشخیص چهره از طریق فیلم‌های دوربین‌های مداربسته انجام می‌شود و از این طریق می‌توان، مشتریان، کارمندان و حتی سارقان و افراد تحت تعقیب را با و بدون ماسک شناسایی کرد. در ادامه ما برای آشنایی بیشتر با ماسکینو با چند نفر از  اعضای این تیم به گفت‌وگو نشستیم.

چرایی تاسیس ماسکینو

شمساپور، مدیرعامل یوآیدی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به دلایل شکل‌گیری ماسکینو گفت:  «یوآیدی روزانه 20هزار احراز هویت از طریق اپلیکیشن آپ و 724 انجام می‌دهد. تجربه چندین سال فعالیت در زمینه هوش مصنوعی باعث شد تا بدانیم سازمان‌های مالی و غیرمالی به راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری یکپارچه برای هوشمندسازی مراحل تشخیص هویت مشتریان نیاز دارند. اما فراهم کردن زیرساخت‌های احرازهویت (عنبیه چشم، اثرانگشت) هزینه زیادی دارد.»

او ادامه داد: «با توجه به این امر تصمیم گرفتیم تا از راهکاری به نام ماسکینو رونمایی کنیم. در این راهکار، از طریق مطابقت چهره مشتری با آخرین نمونه عکس دریافتی از آن، احراز هویت انجام می‌شود/ تیم ماسکینو حدود 10ماه است که شکل گرفته است و از تیم یوآیدی جداست. اما یکی از زیرمجموعه‌های یوآیدی است. همچنین یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی ازجمله روش‌هایی است که ماسکینو از آن برای تشخیص هویت استفاده می‌کند.»

مزیت رقابتی ماسکینو

او در رابطه با مزیت رقابتی ماسکینو توضیح داد: «این راهکار کاملا بومی‌سازی شده است و با توجه به نیاز مشتری می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد. همچنین در سرورهای سخت‌افزاری مشتریان می‌توان نرم‌افزارهای لازم را پیاده‌سازی کرد. قیمت این محصول نسبت به نمونه خارجی 60درصد کمتر است و مهم‌ترین مزیت رقابتی راهکار ماسکینو امکان شناسایی افراد با ماسک است.»

چگونگی عملکرد ماسکینو

در ادامه این گفت‌وگو به سراغ کوشان هاشمی فرد، مدیر فنی و هوش مصنوعی ماسکینو رفتیم.

هاشمی فرد در رابطه با کارکرد پلتفرم ماسکینو گفت: «این پلتفرم بومی‌سازی شده به تشخیص چهره از طریق فیلم‌های دوربین‌های مداربسته می‌پردازد. بسیاری از ابزارهای احراز هویت، به دلیل عدم پیش‌بینی شیوع کرونا امکان شناسایی افراد با ماسک را ندارند. به همین دلیل تیم ماسکینو با توجه به نیازهای فعلی بازار، امکان شناسایی با ماسک را فراهم کرده است و با توجه به همین نیازها سیستم هوش مصنوعی با اطلاعات بومی مختص کشور بازآموزی شده‌­اند.»

طبق گفته او شرکت‌های بزرگ دنیا نیز از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای احراز هویت استفاده می‌کنند و ماسکینو نیز با الهام از این دو الگو، پلتفرم خود را مطابق با چهره‌های ایرانی بومی‌سازی کرده است.

دلایل نیاز بازار به ماسکینو

محمدعرب، کارشناس محصول ماسکینو نیز به بیان توضیحاتی در رابطه با این محصول جدید پرداخت. او در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به چرایی نیاز بازار به ماسکینو، گفت: «در تحقیقات بازار متوجه شدیم که بسیاری از بانک‌ها نیازمند یک سیستمی هستند که با نصب در شعب بانک‌ها، موسسات و سازمان‌های دیگر، بتواند به جای متصدی و اپراتور انسانی، با اسکن ویژگی‌های بیومتریک چهره، مشتری را شناسایی و احراز هویت کند. دقت‌های بالای الگوریتم‌های هوش مصنوعی سخت‌افزار یوآیدی این امکان را ایجاد می‌کند که با اطمینان بیشتر و با حذف قضاوت انسانی، مشتری را احراز هویت کند. با استفاده از سخت‌افزار یوآیدی، کسب و کارها می‌توانند با یکپارچه‌کردن فرآیند احراز هویت دیجیتال، تجربه کاربری را بهبود ببخشند و همزمان هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند و همچنین امنیت کانال‌های ارائه خدمات خود را افزایش دهند. همچنین با تعریف کردن لیستی از مظنونین، ماسکینو می‌تواند از ورود افراد سابقه دار جلوگیری کند. بانک ها نیازمند محصولی هستند تا بتوانند افراد را قبل از ارتکاب جرم شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. »

کارشناس محصول ماسکینو ادامه داد: «سخت‌افزار جدید یوآیدی جنسیت افراد و سن آنها را از روی ویژگی‌های بیومتریک آنها تشخیص می‌دهد. این تشخیص حتی در صورت داشتن ماسک نیز به خوبی انجام می‌شود. همچنین با توجه به بازخوردهایی که از کسب‌وکارها دریافت می‌کنیم به زودی قابلیت‌های جدید دیگری به این محصول اضافه خواهیم کرد.»

در پایان شیما فرازمهر، کارشناس محصول ماسکینو، به دیگر قابلیت‌های ماسکینو اشاره کرد و گفت: «هوش مصنوعی به کار رفته در سخت‌افزار یوآیدی بدون نیاز به اپراتور انسانی، فرایند شناسایی و احراز هویت افراد را انجام می‌دهد. کارآیی این محصول بهتر از چند نفر اپراتور می‌باشد. به این صورت که کار چند اپراتور را به تنهایی انجام می‌دهد. برای مثال، هم فرایند شناسایی و تایید هویت افراد و هم حدود اجازه دسترسی آنها به بخش‌ها و اطلاعات خاص را تشخیص داده و تایید می‌کند. به عبارت دیگر پس از احراز هویت، مجوز دسترسی افراد را نیز بررسی می‌کند. نکته جالب توجه در مورد سخت‌افزار جدید یوآیدی این است که فرایند شناسایی و تایید افراد در آن به صورت لحظه‌ای و با دقت بسیار بالاتر از متصدی مکان موردنظر، مانند بانک انجام می‌گیرد.»

او گفت: «بدون شک امنیت و دقت بالای این محصول همان چیزیست که بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به دنبال آن هستند. جالب‌تر اینکه این محصول قابلیت تشخیص و تایید هویت چند نفر را به صورت همزمان دارد. در کل این ویژگی محصول سخت‌افزاری یوآیدی بسیار به صرفه و کاربردی می‌باشد. چون به معنی واقعی کلمه، به جای چند متصدی، کار انجام می‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.