فاصله بیت‌کوین از اوج 34 هزار دلاری؛ تکرار سقوط یا صعود مجدد؟

خریداران بیت‌کوین که روزهای گذشته شاهد اوج گرفتن قیمت آن بودند، امروز در حالی از خواب بیدار شدند که قیمت‌ها افت کرده بود.

صبح امروز قیمت این ارز دیجیتال به کمتر از 29 هزار و 500 دلار افت کرد؛ این در حالیست که طی دو روز گذشته روند متفاوتی طی شده بود؛ بعضی معامله‌گران بازار، افت امروز بیت‌کوین را بخشی از نوسان طبیعی این رمز ارز پر تلاطم می‌دانند.

قیمت بیت‌کوین دیروز (یکشنبه سوم ژانویه) با ثبت رکوردی تاریخی به بالای 34 هزار دلار رسید و ظرف فقط یک روز (از دوم تا سوم ژانویه) حدود 5 هزار دلار افزایش قیمت داشت؛ سودی که برای معامله‌گران روزانه و کوتاه مدت مانند عسل شیرین بود.

در نیمه دسامبر قیمت این رمزارز به 20 هزار دلار رسید که رشدی معادل 300 درصدی را در سال 2020 میلادی را رقم زد؛ آخرین باری که این قیمت بیت‌کوین دیده شده بود اواخر سال 2017 میلادی بود که بعد از آن مدام شروع به کاهش کرد.

بیت‌کوین تنها رمزارزی نبوده که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بوده؛ ارزهای دیجیتالی نظیر “اتریوم” و “ریپل” هم به موازات آن از اواخر سال گذشته میلادی تقویت شدند.

چرا قیمت بیت‌کوین جهش کرد؟

از جمله دلایل تقویت این ارز دیجیتال که فعالان بازار به آن اشاره کرده‌اند تضعیف دلار در سال اخیر و تحولات مرتبط با کرونا بوده که اقتصاد جهان را متاثر کرده است.

با شیوع گسترده کرونا در جهان در ماه مارس برای مدتی دلار تقویت شد؛ علت این تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به دلار با توجه به شرایط به وجود آمده بود؛ این وضعیت البته دیری نپائید و با آغاز بسته‌های نجات اقتصادی و کمکهای مالی دولت ایالات متحده و بالا رفتن نرخ تورم، ارزش دلار کاهش یافت و سرمایه‌گذاران به دنبال منابع امن دیگری نظیر ارزهای دیجیتال رفتند.

از دیگر دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد خرید بیت‌کوین توسط شرکتهای بزرگ بوده که به احتمال استفاده گسترده آن به عنوان روش معتبر پرداخت دامن زده است.

ارزهای دیجیتال که تا چند سال پیش برای بسیاری ناشناخته بودند با گذشت زمان وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؛ و حالا استفاده از آن در معاملات مانند ارزهای معتبر جهانی نظیر دلار و یورو تقویت شده است.

حدود سه ماه پیش “پی‌پال” سیستم معتبر انتقال پول اعلام کرد که کاربرانش می‌توانند از بیت‌کوین و سایر رمزارزها برای خرید و فروش در این درگاه اینترنتی استفاده کنند؛ بر اساس آنچه این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد حدود 26 میلیون فروشنده رمز ارزهای معتبر را قبول خواهند کرد.

این در حالیست که با سقوط ارزش ارزهای دیجیتال از اوایل سال 2018 میلادی بعضی از بانک‌ها و موسسات مالی در کشورهای مختلف جهان خرید بیت‌کوین با کارت‌های اعتباری را ممنوع کرده بودند که حالا وضعیت به کلی متفاوت شده است.

البته هنوز بعضی بانکهای مرکزی درباره استفاده از آن هشدار می‌دهند؛ از جمله بانک مرکزی بریتانیا که دو ماه پیش درباره استفاده از این رمز ارز به عنوان روش معتبر پرداخت هشدار داده بود.

رمز ارزها تحت نظارت نهادهای مالی و بانکی خاصی نیستند از همین رو می‌توانند بسیاری از نهادهای ناظر را دور بزند که همین مایه نگرانی بانکهاست.

هر چند در سالهای اخیر بر محبوبیت ارزهای دیجیتال افزوده شده ولی عده‌ای اتفاقات اخیر در بازار ارز دیجیتال و افزایش نجومی قیمتها را با اتفاقات سال 2017 میلادی مقایسه می‌کنند؛ این عده معتقدند مانند سه سال پیش، قیمت بیت کوین پس از رسیدن به اوج دست به اصلاح قیمت خواهد زد.

در سال 2017 میلادی قیمت بیت‌کوین اوج گرفت و تا 20 هزار دلار هم بالا رفت ولی بعدا این قیمت فروکش کرد و تا 3300 دلار هم پائین آمد.

اتفاقات اخیر در قیمت این ارز دیجیتال در حالیست که حدود سه هفته پیش قیمت بیت‌کوین 20 هزار دلار بود که دیروز تا به بالای 34 هزار دلار هم رسید.

بیت‌کوین یک روش پرداخت دیجیتال است که بر مبنای رمزنگاری و با شبکه‌ای از کامپیوترها ممکن می‌شود. بیت‌کوین ارزی نیست که بانک مرکزی داشته باشد و نقل و انتقال‌ها با تایید در شبکه ممکن می‌شود.

هر بیت‌کوین زنجیره‌ای دیجیتال از سوابق تراکنش دارد ( blockchain) که به صورت توزیع‌شده روی شبکه ذخیره‌سازی و به روزرسانی می‌شود.

در ایران هم طی سال‌های اخیر بر محبوبیت ارزهای مجازی و به ویژه بیت‌کوین اضافه شده و عده‌ای در مزارع دیجیتال با برق ارزان قیمت دست به استخراج آن زده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.