بررسی سه روند پرداخت در سال 2021

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی و پرداخت؛ با آمدن سال 2021، بسیاری از ما امیدواریم روزهایی بهتر از سال پر تلاطم و طوفانی 2020 را تجربه کنیم. از آنجا که کووید 19 بدون شک بر تمامی صنایع تأثیر گذاشته است، بعضی روندها که از سال 2019 آغاز شدند، به توسعه خود در سال 2020 ادامه دادند و برخی از آنها حتی ممکن است در سال 2021 به شکوفایی کاملی دست یابند.

تبدیل تراکنش‌های بدون وجه نقد به واقعیت

مدتی است که ایده جامعه بدون پول نقد، توجه ما را به خود جلب کرده و کووید 19، تنها سرعت تحقق آن را افزایش بخشیده است. با روی آوردن مردم به کارت‌های پرداخت یا تلفن‌های همراه و ارجح دانستن آنها بر پول نقد، برخی از فروشگاه‌ها نیز کنار گذاشتن کامل پول نقد را آغاز نموده‌اند.

با اطمینانی نسبی می‌توان گفت در سال 2021 ، تراکنش‌های بدون پول نقد، به استانداردی عالی‌ در بسیاری از مشاغل و مناطق بدل خواهد شد، اما این شیوه پرداخت، همچنان باید با مشکل محرز «افراد بدون حساب بانکی» دست و پنجه نرم کند.

یکی از دلایلی که دولت‌ها و نیز سازمان‌های حمایتی، با کنار گذاشتن پول نقد از سوی فروشگاه‌ها مخالف هستند، این است که بنا بر استدلال آنها، این امر سبب ایجاد تبعیض علیه افرادی می‌شود که نمی‌توانند به سادگی به حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند.

اما با ورود فین‌تک‌ها به این عرصه در سال 2021، احتمالاً این موضوع، مشکل چندان جدی به شمار نخواهد آمد.

رفع محدودیت‌های افراد بدون حساب بانکی توسط فین‌تک‌ها

فین‌تک‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد، مشکلات عدم دسترسی به خدمات بانکی را حل کرده‌اند که مستقیماً به افراد کم‌بضاعت در این زمینه کمک می‌کند و این روند احتمالاً در سال 2021 نیز تقویت خواهد شد.

به دلیل کارمزدها و کمبود ابزارهای لازم در موسسات بانکی سنتی، داشتن حساب بانکی برای افراد کم بضاعت دشوار است. شرکت‌های حوزه فین‌تک، از طریق ارائه حساب‌های بدون کارمزد، وام‌های خرد و ابزارهایی برای مشتریان بر اساس کمک دولت، مدیریت این مشکل را آغاز کرده‌اند.

البته این بازار هنوز راه زیادی در پیش دارد چراکه با توجه به گزارش بانک جهانی، 7/1 میلیارد نفر در سراسر جهان به خدمات بانکی دسترسی ندارند؛ بدین ترتیب، سال 2021 زمان مناسبی برای موفقیت این رویه محسوب می‌شود.

حال که صحبت از موفقیت شد، باید گفت هیچ بحثی راجع به روند‌های پرداخت، بدون اشاره به بلاکچین، کامل نخواهد بود.

تاثیر بلاکچین بر موفقیت روندهای پرداخت

شاید ذکر این نکته تکراری به نظر برسد، اما بلاکچین واقعا در حال برداشتن گام‌های عظیمی است. هنگامی که دولت‌ها و موسسات مالی بزرگ، هر دو شروع به استقبال از آن می‌کنند، بدیهی است که این فناوری به سمت اهداف بزرگی حرکت کرده و روند حاضر، در سال 2021 نیز ادامه خواهد یافت.

احتمالاً خواهیم دید که بلاکچین تأثیر شگرفی بر پرداخت‌ها و تسویه حساب‌های برون‌مرزی خواهد گذاشت چرا که سازمان‌هایی از قبیل بورس‌های سهام و همچنین بانک‌ها، از این روش برای انجام سریع‌تر و ارزان‌تر پرداخت‌ها،  بهره می‌گیرند.

از طرف دیگر، بلاکچین به برقراری دموکراسی در پرداخت‌ها کمک خواهد کرد زیرا کاربران می‌توانند پرداخت‌های خود را بدون کارمزدهای زیاد، مستقیماً برای دیگران بر روی بلاکچین ارسال کنند. فناوری بلاکچین همچنین با ایفای نقش به عنوان یک پایگاه داده تغییرناپذیر، موجب اطمینان از پرداخت ایمن خواهد شد.

به گزارش عصربانک، این موارد تنها چند نمونه از راه‌هایی تاثیر بلاکچین بر سال 2021 می‌باشد. برای مثال، این فناوری می‌تواند امنیت روش‌های رای‌گیری را بالا ببرد و سازمان‌هایی مانند آسوشیتد پرس، امسال از آن برای تأیید نتایج انتخابات 2020 استفاده کردند. به همین ترتیب، این‌ها تنها مواردی چند از روش‌های پرداخت هستند که در سال 2021 شاهد آنها خواهیم بود. بر این اساس، همواره چشم و گوش خود را برای پدیده بزرگ بعدی، باز نگه خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.