حضور چین در مزارع بیت‌کوین رفسنجان

گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین بیش از یک سال است که در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعالیت می‌کند اما در روزهای اخیر نام مزرعه بیت‌کوین آنها بر سر زبان‌ها افتاده است. به گفته عضو انجمن بلاک‌چین، در شرایطی که موانع زیادی برای فعالیت ایرانیان در صنعت استخراج رمزارز وجود دارد، فعالیت سرمایه‌گذار خارجی در این زمینه عجیب است.

همزمانی این توئیت با چنین توصیه‌هایی حساسیت‌ها و اعتراض‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

چراغی که به خانه رواست …

محمدرضا شرفی، عضو انجمن بلاک‌چین ایران حضور سرمایه‌گذار چینی در ایران را در شرایطی که مانع‌تراشی‌های زیادی برای فعالان صنعت استخراج رمزارز در ایران صورت می‌گیرد عجیب می‌داند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز این پرسش را مطرح می‌کند که اگر سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند در کشور حضور داشته باشد، چرا موانع مختلفی وجود دارد که مردم خودمان نتوانند وارد حوزه استخراج رمزارز شوند؟ شرفی برای مثال به اجبار شکل‌گیری مزارع استخراج در شهرک‌های صنعتی شکل اشاره می‌کند. در حالی که این مناطق از زیرساخت‌های ضعیفی برای انتقال انرژی برخوردارند و مسئولان آنها نیز علاقه چندانی به شکل‌گیری این صنعت ندارند.

به گفته شرفی زمانی ورود سرمایه‌گذاران خارجی توجیه دارد که آنها بتوانند زیرساخت‌های‌ عظیم و بادوامی را در کشور ایجاد کنند؛ در حالی که دستگاه‌های استخراج رمزارز استهلاک بالایی دارند و عمر این صنعت طولانی نیست.

کوچ مزارع به مناطق آزاد

عضو انجمن بلاک‌چین ایران معتقد است، به دلیل وجود چنین موانعی، صنعت ماینینگ در مناطق آزاد و ویژه تجاری در حال گسترش است؛ این موضوع کشور را به خاطر معافیت‌های مالیاتی که در این مناطق اعمال می‌شود، از منابع درآمد مناسبی محروم می‌کند.

به گفته او روزانه درصد قابل توجهی هدررفت انرژی در شبکه انتقال کشور وجود دارد و اگر فعالان داخلی بتوانند مزارع استخراج رمزارز را در کنار نیروگاه‌ها مستقر کنند، علاوه بر درآمدزایی کنترل این معضل هم امکان‌پذیر است.

شرفی البته حساسیت روی موضوع مصرف انرژی را صحیح نمی‌داند؛ چرا که به گفته او، تعرفه‌‌ای که به مراکز استخراج رمزارز تعلق می‌گیرد، بالاترین تعرفه در نوع خود در کشور محسوب می‌شود و در ضمن این صنعت هنوز در ایران چندان گسترش نیافته است.

تجارت نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.