چهارشنبه، 1 بهمن 1399

انفجار کسب‌و کارهای اینترنتی

آمدن مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا، این روزها علاوه بر ایجاد اضطراب و استرس در بین مردم، پیامدهای مختلفی هم برای جوامع داشته و نه تنها روی اقتصاد ایران بلکه کل جهان تاثیر گذاشته است. بسیاری از کسب و کارها با رکود مواجه شده و بازار و مغازه‌ها در برخی شهرها تعطیل شده‌اند. پیامد این اتفاق اما افزایش میل کسب ‌و کارهای غیر برخط (سنتی) و ورود آنها به بازار آنلاین، یا همان تجارت الکترونیک بوده است.

بررسی فعالیت‌های تجاری صورت گرفته، انجام بیش از یک میلیارد خرید در بیش از ۳۴ کشور جهان در طول شیوع کرونا را نشان می‌دهد که این مساله از رشد انفجاری تجارت الکترونیک در سراسر جهان حکایت دارد.

درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد بسیاری از کسب‌وکارها در فاصله ۶ تا ۷ سال آینده بر بستر فضای مجازی شکل بگیرند، شیوع کرونا باعث شد سرعت پیوستن کسب‌وکارها به فضای آنلاین و تجربه فروش اینترنتی بیشتر شود.

به‌دنبال انتشار ویروس کرونا در کشور بسیاری از کسب‌وکارهای خرد، کارگاه‌های کوچک و مشاغل و صنوف خدماتی دچار آسیب شدند. این امر باعث شد صاحبان بسیاری از مشاغل عمدتا خدماتی، آسیب دیده و با توقف فعالیت روبه‌رو شوند.

در این بین برخی کسب‌وکارها برای جلوگیری از رکود و تعطیلی مسیر دیگری را در پیش گرفته و تلاش کردند فعالیت خود را در بستر اینترنت و از طریق شبکه‌های اجتماعی ادامه دهند و به نوعی فروش آنلاین را تجربه کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آن دسته کسب‌وکارهایی که در دوران کرونا در بستر فضای مجازی شکل گرفته و به فعالیت ادامه دادند، از عملکرد قابل قبول و موفق‌تری برخوردار بوده‌اند.

آن‌طور که سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفته، پیش‌بینی می‌شد که ۷۰ درصد کسب کارها طی ۶ تا ۷ سال آینده وارد فضای آنلاین شوند، ولی شیوع کرونا باعث شد این زمان به ۲ تا ۳سال کاهش یابد.

امروز اینترنت بیشترین تغییرات را در دنیای کسب‌وکار به‌وجود آورده و سرعت دستیابی به اطلاعات، محصولات و خدمات را بالا برده است؛ بر همین اساس تمایل به ایجاد شغل در بستر فضای مجازی روزبه‌روز درحال گسترش است.

آمارها نشان می‌دهد که در 6 ماه نخست سال، تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی و صدور پروانه تاسیس کسب‌وکارهای آنلاین افزایش داشته و تداوم شیوع کرونا در این زمینه اثرگذار بوده است. در نیمه دوم سال نیز ۸۶ درصد مجوزهای صادره برای کسب‌وکارهای مجازی متعلق به مردان و ۱۴ درصد متعلق به زنان بوده است. بررسی روند اعطای مجوز کسب‌وکارهای مجازی حاکی از آن است که سهم زنان از کسب پروانه کار در مقایسه با پاییز سال گذشته رشد 3 درصدی داشته و تمایل زنان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین افزایش یافته است.

به گزارش «ایسنا» کارشناسان توصیه می‌کنند با توجه به بستری که در حال حاضر در حوزه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، راه‌اندازی و گسترش مشاغل اینترنتی به‌ویژه در دوران کرونا نتیجه بهتری دارد و افراد را به درآمدزایی بیشتر در این زمینه ترغیب می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید