قطع برق استخراج‌کنندگان رمزارز مجاز در کشور

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: 260 مگاوات از انشعابات مجاز بیت‌کوین را قطع کرده‌ایم و از روز گذشته ماینر‌های مجاز از دسترس خارج شده‌اند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، در پاسخ به این سوال که استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟ گفت: در واقع هزینه این بخش به سرمایه گذاران برمی‌گردد، ولی به طور کلی طبق تعرفه قیمت متوسط صادرات برق حدود 1000 کیلو وات ساعت است.

او ادامه داد: یک بیت‌کوین به اندازه مصرف 24 واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌کوین 72هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند، این مصرف برق معادل روشن بودن 720 هزار لامپ 100وات به اندازه یک ساعت است.

رجبی مشهدی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به خاموشی‌ها در برخی از مناطق تهران و برخی از شهرها چیزی بالغ بر 260 مگاوات از انشعابات مجاز بیت کوین یا همان ماینر‌ها را قطع کرده‌ایم به طوری که از روز گذشته ماینر‌های مجاز از دسترس خارج شده‌اند.

او با بیان اینکه  استخراج رمز ارز به معنای فشار بسیار زیاد به شبکه برق است، اظهار کرد: هر واحد تولید استخراج رمز ارز در کشور به میزان 28 تا 35 مشترک برق به صورت متوسط برق مصرف می‌کند که با افزایش چشمگیر این واحد‌ها در سراسر کشور به خصوص در کلانشهر‌هایی از جمله تهران و تبریز شبکه توزیع نیروی برق دچار خسارت‌هایی جدی خواهد شد و در ساعات اوج مصرف کمبود و قطعی برق خواهیم داشت.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: تا الان گزارشی مبنی بر قطع شدن برق در تهران گزارش نشده است، اما به منظور حفظ پایداری شبکه برق کشور بخشی از برق صنایع و ادارات را محدود کرده‌ایم و در صورت تخلف با ادارات متخلف هم برخوردد می‌کنیم.

گفتنی است؛ برق لازم برای استخراج یک بیت‌کوین حدود 36 میلیون تومان در ماه‌های غیرگرم سال هزینه دارد و  قیمت بیت‌کوین تقریبا 22 برابر هزینه‌های استخراج آن است، تازه اگر این هزینه با تعرفه مجاز محاسبه شود. اما اگر برق به صورت غیرمجاز مصرف شود، سود استخراج بیت‌کوین سر به فلک می‌کشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.