عامل نگهدارنده برای ثبات نرخ ارز در اقتصاد کشور ما وجود ندارد

میرزایی گفت: عامل نگهدارنده برای ثبات نرخ ارز در اقتصاد کشور ما وجود نداشته و از این رو همواره نرخ دلار نتوانسته ثابت بماند.

محمدمیرزایی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور، در خصوص وضعیت این روزهای ارزهای دیجیتال اظهار کرد: ارز دیجیتال می‌تواند در مقطع زمانی فعلی ثروت آفرین باشد و این ثروت آفرینی می‌تواند خلل اقتصادی برای مردم و دولت را پر کند. این ارز حدود 12 سال است که توانسته خود را از 3 هزارم دلار به 35 هزار دلار برساند که چرایی آن هم نیاز به واکاوی دارد.

او ادامه داد: تمامی نمودار‌های تحلیلی در بخش ارز‌های دیجیتال روندی را برای سال 2021 مشخص کرده‌اند که نشان می‌دهد این ارز بین 100 تا 250 هزار دلار رشد خواهد کرد. این حجم از سوددهی و جذابیت دو بعد مثبت و منفی دارد. بعد مثبت آن این است که اگر فردی در این زمینه مهارت و دانایی داشته باشد، می‌تواند زندگی خود را تغییر دهد.

میرزایی با اشاره به بعد منفی آن بیان کرد: بعد منفی آن این است که  بستر‌های نامناسبی را به وجود می‌آورد که باعث از بین رفتن نقدینگی افراد می‌شود. بر این اساس طرح‌هایی تحت عنوان “پانزی” و “هرمی” به وجود آورد که طرح “پانزی” به این معنی است که فرد مقداری پول بلوکه می‌کند و سود ماهیانه به افراد پرداخت می‌شود. این سود ماهیانه اوایل از طریق پول‌های وارد شده به آن سیستم به شما پرداخت می‌شود و در نهایت دارایی افراد از بین می‌رود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین اقبال افراد از ارز‌های دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن است. در حال حاضر همه‌ بازار‌های مالی موجود به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند. فرض کنید فردی به خرید می‌رود. زمانی که از طریق کارت مبلغ را پرداخت می‌کند از مرکز مالی یا همان بانک مرکزی اطلاعات استخراج می‌شود. در بانک مرکزی یک دفتر کل وجود دارد و این دفتر کل در انحصار یک ارگان و حاکمیت یک کشور است، بر روی سرمایه‌های افراد تورم اعمال می‌شود که این مسئله می‌تواند خارج از محدوده اختیار افراد باشد.

او گفت: زمانی که ارزی مانند “بیت کوین” ارائه شد، خارج کردن دفتر ثبت از مرکزیت بانک مرکزی یا بانک‌های مرکزی قوت گرفت. از این رو در صورت انجام هر تراکنش بیت کوینی از جمله خرید یا فروش در همه این دفاتر ثبت می‌شود. دست بردن در این اطلاعات به دلیل ثبت در تمام دفترها، غیر ممکن است؛ و هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند به پول افراد دست پیدا کند.

میرزایی ادامه داد: افراد برای ورود به بازار ارزهای  دیجیتال، باید با کارشناسان در این حوزه مشورت کنند. صعود  ارزهای دیجیتال  منجر به تولید ثروت می‌شود اما در هر صورت بعد از مدتی روند نزولی به خود می‌گیرد . این روند صعود و نزول، خاصیت بازارهای مالی است.

این کارشناس ادامه داد: کاهش قیمت دلار، نتیجه اثرات روانی عوامل سیاسی است. زمان انتخابات آمریکا و پیروزی “بایدن” شاهد نوسانات دلار به خصوص کاهش نرخ آن از 30 هزار تومان تا 23 هزار تومان بودیم. اما عامل نگهدارنده در اقتصاد کشور ما برای ثبات نرخ ارز وجود نداشته و در بنیان اقتصاد، تغییری رخ نداده است، از این رو دلار نتوانست ثابت بماند.

او  در پایان بیان کرد: خبر تحلیف بایدن در روز چهارشنبه خبر سیاسی است که بازار را به سمت کاهش نرخ دلار سوق داد. اما در این رابطه خبرگزاری بلومبرگ خبری تحت این عنوان منتشر کرد: اولین اقدام من بعد از مراسم تحلیف، احیای معاهده پاریس است اما لغو تحریم‌های ایران از  اهمیت کمتری برخوردار است. همین خبر می‌تواند موجب بازگشت قیمت دلار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.