اتفاقات عجیب بورس تحت تاثیر رفتارهای هیجانی سهامداران

یک کارشناس بورس گفت: رفتار هیجانی در خریدوفروش سهام، باعث شده اتفاقات عجیبی در بورس رخ دهد. با اینکه بازار در حال اصلاح شاخص‌های بورسی است و مثبت شدن آن در روزها و ماه‌های پیش رو، اتفاق خواهد افتاد اما بسیاری در حال فروختن سهام خود هستند.

احمد بیات درباره تأثیر رفتارهای هیجانی مردم بر بورس، گفت: «ریشه این اتفاق به نیمه اول سال برمی‌گردد، با روندی که از آن زمان دیدیم، قابل پیش‌بینی بود که انتظار مردم از به دست آوردن سودهای بی‌حساب‌وکتاب، درنهایت به مرحله این رفتارهای هیجانی برسد».

او افزود: «برای همین می‌بینیم، برخی سهم‌ها که هم‌اکنون نیز ارزشمند است و پایین آمدن قیمت آن منطقی نیست، در حال سیر روند نزولی است و مردم این سهام را نیز نگه نمی‌دارند و می‌فروشند. طبیعتاً این روند به ضرر کسانی است که به این امید وارد بازار شدند که منفعت و سودی ببرند اما درنهایت متضرر شده‌اند.»

بیات، در خصوص اینکه چگونه می‌توان مانع تقویت رفتارهای هیجانی شد و سهامداران را با واقعیت‌های بازار آشنا کرد؟ گفت: «پاسخ به این پرسش، سخت است زیرا قانع کردن گروهی میلیونی برای انصراف از فروش سهامشان، کار راحتی نیست و شاید، اصلاً، امکان‌پذیر نباشد، مگر اینکه سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که خود مردم احساس کنند، نباید سهام خود را بفروشند تا بازار آرام شود و از سود آرامش بازار، منتفع شوند.»

این کارشناس بورس، ادامه داد: «زمانی، فعالان بازار، کم شمار بودند و حرفه‌ای‌های بورس در قیاس با غیر حرفه‌ای‌ها، درصد خیلی بالاتری داشتند، برای همین، حرفه‌ای‌ها، تصمیمات بازار را می‌گرفتند و مردم و غیر حرفه‌ای‌ها نیز از روی دست آن‌ها نگاه می‌کردند و سهام خریدوفروش می‌کردند. اما در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای شده که حدود 90 درصد کسانی که در بورس حضور دارند، افراد تازه‌واردی هستند که طی یک سال اخیر کد بورسی گرفته‌اند و شروع به معامله کرده‌اند و شناخت عمیق و حتی کافی از بازار سرمایه ندارند. درواقع، تحولات اخیر بورس، نتیجه حضور 90 درصدی سهامداران غیرحرفه‌ای است.»

بیات گفت: «به همین دلیل، معادله، معکوس شده و حرفه‌های ها نیز مجبورند تن به موج‌هایی بسپارند که غیر حرفه‌ای‌ها، راه می‌اندازند و از سرناچاری مجبور به خریدوفروش سهام می‌شوند. وقتی کنترل 90 درصد سهام بورس در اختیار غیر حرفه‌ای‌ها است، مطمئناً 10 درصد حرفه‌ای، کار خاصی نمی‌تواند انجام دهند و همین روند، باعث شده شرایط کار، بسیار سخت شود.»

او ادامه داد: «البته درست است که به‌هرحال، برخی سهم‌ها را نیز باید فروخت اما اکنون کار سهامداران به‌جایی رسیده که تقریباً همه در حال فروش هستند و بازار به‌هم‌ریخته و متأسفانه این اقدام‌ها درنهایت به ضرر همه و اقتصاد کشور تمام خواهد شد».

این کارشناس بورس تأکید کرد: «کنار اقدامات حمایتی دولت از بورس و سهامداران باید مردم را با ماهیت بورس و واقعیت‌های این بازار آشنا کرد تا به‌تدریج رفتار هیجانی مردم فروکش کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.