صف‌های خرید و فروش نباید ملاک ورود یا خروج از بورس باشد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید به سهامداران تازه‌وارد آموزش داده شود، گفت: سهامداران نباید صف‌های خرید و فروش ایجاد شده در بازار را ملاک تصمیم‌گیری برای ورود یا خروج به بورس قرار دهند.

«پشوتن مشهوری نژاد» با بیان اینکه سهامداران نباید نگران وجود چنین شرایطی در بازار شوند، افزود: شاخص بورس با توجه به صعود پرشتابی که داشت، طبیعی بود چنین نوسانی را تجربه کند اما به طور حتم بازار می تواند به روزهای رشد و پررونق خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه بورس به سمت واقعی شدن ارزش خود پیش رفت، گفت: گاهی اوقات بازار تحت تاثیر برخی از عوامل خاص در مسیر نزولی قرار می گیرد که در آن زمان می توان پیشنهادهایی را برای بهبود روند صعودی بازار مطرح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در صورت بهبود وضعیت اقتصادی کشور می توان روزهای بسیار بهتری را در روند معاملات بورس تجربه کرد، تاکید کرد:  بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و به طور حتم همسو با رشد واقعی اقتصادی بورس نیز صعودی خواهد شد.

وی اظهار داشت: سازمان بورس اکنون می تواند با توجه به فرصت فعلی و رکود ایجاد شده در بازار، نرم افزارها را ارتقا دهد و در کنار آن هسته معاملات وساختار مالی کارگزاری ها را بهبود ببخشد تا شاید از این طریق سهامداران بتوانند اعتبار بهتری  را برای معاملات بورس از کارگزاری ها دریافت کنند.

مشهوری نژاد اظهار داشت: سازمان بورس باید زمینه افزایش آموزش در بازار را برای سهامداران تازه وارد فراهم کند تا سهامداران به محض ایجاد کوچکترین صف خریدی تحت تاثیر هیجان وارد روند معاملات بازار نشوند.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: سهامداران نباید صف های خرید و فروش ایجاد شده در بازار را ملاک تصمیم گیری برای ورود یا خروج به این بازار قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون به هیچ عنوان فرصتی مناسب برای فروش سهام و خروج سهامداران ار بازار نیست، اظهار داشت: اگر سهامداران به هر علتی همچنان در این بازار حضور دارند و در زمان اصلاح شاخص بورس اقدام به خروج از بازار نکردند؛ بنابراین به صلاح نیست اکنون تصمیم به خروج از بازار بگیرند زیرا بازار افت اصلی خود را کرده است و به نظر می رسد دیگر بیش از این ها افت نخواهد کرد.

مشهوری نژاد تاکید کرد: به احتمال زیاد سهامداران حدود چهار ماه آینده بخشی از ضرر خود را جبران کنند و در آن زمان می توان پیشنهادهای لازم را به سهامداران ارائه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به علت روند نزولی شاخص بورس در چند وقت اخیر اشاره کرد و افزود: روند نزولی بازار در ادامه رشدهای پرشتابی بود که تقریبا در سه سال اخیر رخ داد.

وی گفت: در همه زمانی که بورس در مسیر صعودی قرار داشت هیچ رونق و شکوفایی واقعی در اقتصاد رخ نداد و روند صعودی بورس فقط ناشی از تورم و افزایش نقدینگی در جامعه بود که منجر به افزایش ارزش ذاتی شرکت ها شد.

مشهوری نژاد خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر، عمده صعود بورس در اثر تزریق گسترده نقدینگی به بازار سرمایه و سنگین شدن کفه تقاضا بود که این دو عامل باعث صعود شاخص در دو تا سه سال اخیر شدند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: رشد شاخص بورس به دلیل تورم ایجاد شده در کشور طبیعی بود و به صورت هماهنگ با فرمول های اقتصادی در کشور پیش رفت.

وی با بیان اینکه عبور شاخص بورس از کانال یک میلیون واحدی باعث شد تا رشد قیمت ها دیگر همخوانی چندانی با ارزش ذاتی شرکت ها نداشته باشند، اظهار داشت: تقریبا  از کانال یک میلیون واحد به بعد، رشد بازار به دلیل اقبالی بود که سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در این بازار پیدا کرده بودند.

مشهوری نژاد خاطرنشان کرد: رشد شاخص بورس از کانال 900 هزار واحد تا دو میلیون واحد فقط به دلیل تزریق نقدینگی بود که وارد این بازار شد، در حالی که اتفاق اقتصادی مثبتی در کشور رخ نداد که بتواند امکان وقوع این مسیر مثبت را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بعد از رسیدن شاخص بورس به سقف دو میلیون و ١٠٠هزار  واحد شاهد افت پرسرعت و شدید قیمت ها در بازار بودیم و بخشی از نقدینگی که به دلیل نوسان گیری وارد این بازار شده بود به سرعت شروع به خروج از بازار کردند.

وی ادامه داد: در واقع شاخص بورس هم اکنون در حال بازگشت به ارزش واقعی است و قیمت سهام شرکت ها  در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی خود هستند.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.