تاثیر دلار 22 هزار تومانی بر بازار سرمایه چیست؟

بورس اوراق بهادار دومین روز کاری مثبت خود را امروز پشت سر نهاد تا بالاخره پس از مدت ها ریزش شاخص، سهامداران شرایطی متفاوت را تجربه کنند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 4 بهمن 1399، با رشد 38 هزار و 92 واحدی به یک میلیون و 222 هزار و 70 واحد رسید.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 4 بهمن 1399، با رشد 38 هزار و 92 واحدی به یک میلیون و 222 هزار و 70 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس نیز با رشد 7252 واحدی به 440 هزار و 383 واحد رسید.نمادهای پارسان، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بیشترین تأثیر مثبت را بر بورس داشتند.

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط پیش روی بورس تاکید کرد: فردا شاید ابتدای بازار پر عرضه باشد، چون امروز بازار خیلی محک نخورد. عرضه و فروش زیادی در بازار نبود. چون فردا چهارمین روز است که بازار مثبت بوده، فردا درگیر عرضه‌های زیادی خواهیم بود.

وی با اشاره به اعلام زمان بررسی استعفای رییس مستعفی بورس نیز گفت: رییس سازمان بورس به طور کل خیلی عنصر تاثیرگزاری در روند معاملات نیست. رییس بورس عنصری است که استراتژی‌ها را مشخص میکند، نه این که در جزئیات بخواهد وارد شود.

وی درباره آینده پیش روی بورس گفت: باید توجه داشت این سه روز خیلی مثبت شدن بازار محکم نبود. بازار از لحاظ بنیادی، خودش را با انتشار گزارش‌های 9 ماهه نشان می‌دهد. شاید تنها آیتمی که بازار هنوز خیلی نتوانسته دقیق آن را پیدا کند نرخ ارز باشد. این آیتم یکی از مهمترین ریسک‌های ما است که در دل آن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد. اگر بازار اطمینان پیدا کند که نرخ ارز دور و بر همین 20 هزار تومان و 22 هزار تومان بماند، می‎تواند روند معکوس و صعودی خود را پیدا کند. اما فعلا همچنان خریداران دو به شک هستند.

وی با اشاره به اینکه بورس جای گرکشی‌های سیاسی نیست، گفت: متاسفانه ماجرایی که رخ داده این است که دولت می‌آید یک صحبتی در حوزه بازار سرمایه میکند. بعد از آن بازار می‌ریزد. از آن طرف مجلسی‌ها می‌آیند صحبتی می‌کنند و باز هم بازار میریزد. یعنی بازار سرمایه روند خودش را طی میکند ولی دخالت‌ها است که بازار را خراب می‌کند. هیچ کدام از دو جناح هم دلشان برای بازار نمی‌سوزد و می‌خواهند گروکشی کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت: بازار سرمایه بازار کوچکی بود. از بعد از تابستان امسال و بعد از ورود این حجم از سرمایه‌گذار به عنصر تعیین کننده‌ای حتی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد. برای همین در هر دو جناح می‌خواهند از آن بهره بگیرند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری آغاز دور جدیدی ریزش بورس بود، گفت: این موضوع هنوز هم تعیین تکلیف نشده و مسکوت مانده است. شاید در پروسه کمیسیون‌های مجلس طول بکشد. اتفاقا یکی از ریسک‌های آتی بازار هم همین است.

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.