ایران سهمی در استخراج بیت‌کوین از انرژی‌های تجدید پذیر ندارد

کارشناس اقتصادی گفت: 39 درصد از برق استفاده شده در کشور‌های مختلف برای استخراج بیت کوین، از انرژی‌های تجدید پذیر است.

محمدمیرزایی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی، اظهار کرد: ما باید قبول کنیم که صنعت استخراج جزء دسته صنایعی قرار دارد که در سال‌های آینده به واسطه رشد رمز ارزها، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای رفع موانع و اختلال‌ها ما باید به یک دید درست و کارشناسانه در این بحث برسیم.

او ادامه داد: ما برای مصرف برق بیت کوین شاخص‌هایی داریم که از آن‌ها کمک می‌گیریم. عکس زیر نقشه هش ریت مجازی و سهم متوسط هر کشور را نشان می‌دهد. چین با 65/08 درصد رتبه اول و ایران با سهم ماهانه 3/83 درصد رتبه ششم را بعد از کشور‌های مالزی و قزاقستان دارد. این داده‌ها براساس داده‌های موقعیت جغرافیایی زمان وصل کردن دستگاه‌ها به استخر‌های ماینینگ است.

گفتنی است، هش ریت (HashRate) یا هش پاور (Hash Power) معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت، میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش می‌شود تا پاداش دریافت کند را نشان می‌دهد. در روند استخراج بیت کوین، بلاک‌های حاوی تراکنش‌های تاییدشده، پیش از اضافه شدن به بلاک چین می‌بایست هش شوند. به روند هش شدن بلاک‌ها نیز هشینگ (Hashing) می‌گویند.

همچنین استخر ماینینگ به عنوان هماهنگ‌کننده بین ماینر‌ها عمل خواهد کرد. از طریق استخر ماینینگ سازماندهی بین ماینر‌ها برقرار خواهد شد و از اتلاف انرژی و زمان برای تولید هش‌های مشابه جلوگیری خواهد شد. استخر استخراج مسئولیت تقسیم پاداش‌ها و پرداخت آن‌ها به ماینر‌های متصل به آن استخر را نیز برعهده دارد. چندین روش مختلف برای محاسبه سهم هر ماینر و پاداش آن وجود دارد.

میرزایی بیان کرد: شاخص مصرف انرژی بیت کوین در جهان نشان می‌دهد، انرژی مصرفی تا تاریخ 5 بهمن 1399 حدود 77/782 تراوات در ساعت بوده است. تولید این میزان انرژی می‌تواند کربنی به اندازه کربن تولید شده در کشور نیوزلند باشد. اگر بیت کوین را یک کشور تصور کنیم، برق مصرفی آن می‌تواند در رتبه 39 دنیا قرار بگیرد.

او تصریح کرد: حال اگر این مقدار را با کشور‌های اروپایی مقایسه کنیم، تقریبا 1/7 برق آمریکا، 7/8 برق روسیه، 13 درصد از برق کانادا، 14 درصد از برق آلمان، 16 درصد از برق فرانسه، 23 درصد از برق انگلستان، 25 دردصد برق ایتالیا، 31 درصد برق استرلیا و 66 درصد برق نیوزلند را در بر می‌گیرد. داده‌ها نشان می‌دهد 39 درصد از برق استفاده شده در کشور‌های مختلف، از انرژی‌های تجدید پذیر تولید شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه  اظهار کرد: در ایران کل برق تولیدی حدود 85 تراوات بر ساعت است. عدد تولیدی از برق تجدید پذیر 800 مگاوات (حدود 1 درصد) است. طبق قانون برنامه ششم توسعه در این برهه زمانی باید حدود 4 هزار مگاوات، نیروگاه‌های سوخت فسیلی را به نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک تبدیل می‌کردیم. اما هیچ سهمی در 39 درصد استخراج بیت کوین کل دنیا نداریم.

میرزایی بیان کرد: در حال حاضر در ایران حدود 2 هزار و 970 مگاوات برق مصرف می‌کنیم که این عدد شامل تنها چند نیروگاه در پرند یا طرشت در تهران است. فصل پاییز و زمستان به دلیل اینکه نیروگاه‌ها در پیک مصرف تابستان قرار ندارند، به تعمیرات نیروگاه‌ها می‌پردازند. این فصل مصادف با اوج گیری قیمت بیت کوین شد. این مسئله باعث افزایش تقاضا و مصرف برق بیشتر شد.

او در پایان با اشاره به اینکه راه حل آن مانور جمع آوری نیست, گفت: باید این تهدید را با جذب سرمایه گذاری خارجی جبران کرد. این مسئله می‌تواند فرصت ثروت آفرینی به کشور دهد. به طور مثال چینی‌ها این فرصت را برای سرمایه گذای کشورهای دیگر در کشور خودشان می‌دهند، زیرا در نهایت پس از اتمام سرمایه گذاری برای کشور خودشان سرمایه آفرین  است.

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.