با تحویل‌داری خارج از شعب بانکی سوار هواپیمای شخصی شوید!

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی و پرداخت؛ مشتریان بانکی که تجربه شیرین استفاده از تحویلداری خارج از شعب و خدمات سلف سرویس را دارند، کمتر از خدمات داخل شعب استفاده می‌کنند، درست مانند فردی که هواپیمای شخصی دارد.

فردی را تصور کنید که هواپیمای شخصی دارد.این فرد خیلی کمتر در ایستگاه تاکسی و اتوبوس منتظر می‌ماند و سوار تاکسی یا اتوبوس اشتراکی با چندین و چند مسافر دیگر می‌شود. در حوزه بانکی هم همینطور است. مشتری که در هر لحظه شبانه روز، بدون نوبت گرفتن و در صف ماندن و پر کردن فرم، بتواند پول نقدش را به حساب واریز کند، چرا برای این خدمت به داخل شعب مراجعه کند؟

در سال 2021 ، با وجود همه ابزارها و روش‌‌های نوین پرداخت کارتی، موبایلی و اینترنتی، پول نقد در سراسر دنیا هنوز زنده است و شعبه بانکی در هر خیابانی وجود دارد.

هنوز هم بسیاری از مردم در  سال 2021 تمایل دارند شعب  بانکی که در آن حساب بانکی افتتاح  کردند را ببینند و برای اموری مختلف به شعب مراجعه کنند.این کار به آنها حس اعتماد بیشتری می‌دهد تا یک بانک دیجیتالی بدون شعب مرسوم که نمی‌توان در آن پول نقد را واریز کرد .

این یک واقعیت است که با وجود همه تکنولوژی‌های بانکی و مالی، شعب بانکی و پول نقد هنوز زنده‌ هستند و فقط شکل شعب و نحوه داد و ستد وجه نقد تغییر کرده است.

از طرف دیگر بانک‌ها به دنبال خارج کردن سرویس‌های تحویلداری از شعب، کاهش هزینه‌های سرسام بانک، ارائه خدمات 365*24*7 به مشتریان و جلب رضایت و وفاداری مشتریان نسل جدید خود هستند.

این نیازها و توقعات مشتریان از طرفی و محدودیت‌ها و هزینه‌های بانک‌داری سنتی از طرف دیگر، مدیران ارشد بانک‌ها را به سمت تحول شعب به عنوان یک استراتژی اساسی سوق داده است.

در تحول شعب، مکان‌های فیزیکی بانک حذف نمی‌شوند، فقط لباس جدید می‌پوشند و از ابزارهای جدید برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند تا از محدودیت‌های شعب سنتی رها شوند.

تحویل‌داری خارج از شعبه در ایران

چند سالی است که در ایران بحث تحول شعب جدی‌تر شده است.در این مسیر تعداد شعب کاهش پیدا کرده و شرکت‌های ارائه دهنده ماشین‌های بانکی و پرداخت همانند توسن‌تکنو با ارائه راهکارهایی مانند  CRS و BCR نقش مهمی در تحویل‌داری خارج از شعبه بانک‌ها و حرکت از شعب سنتی به سمت شعب سلف سرویس داشته‌‌اند.

در این تحول، با راهکارهای توسن‌تکنو، مشتری که هنوز از داشتن یک بسته پول نقد در کیف خود و حضور در شعب فیزیکی حس خوبی دارد، در هر ساعت شبانه روز از طریق خدمات بانکداری سلف سرویس می‌تواند به خدمات تحویل‌داری دسترسی داشته باشد.

البته خروج تحویل‌داری از شعب فقط شامل سرویس واریز وجه نقد نمی‌شود و می‌توان با خدمات سلف سرویس اکثر خدمات بانکی را بدون نیاز به شعبه ارائه کرد.

علاوه بر این در یک سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا، مشتریانی که از شلوغی شعب و خطرات همراه آن فراری بودند و خدمات بانکداری غیرحضوری مثل اینترنت بانک و موبایل بانک را به حضور در شعب ترجیح می‌دادند هم از طریق بانکداری سلف سرویس توانستند، پول نقد خود را به حساب واریز کنند.

حالا با عملیاتی شدن 1800 خودگردان‌ در 10 بانک کشور، 95درصد بازار این ماشین بانکی توسط توسن‌تکنو عملیاتی شده‌ که به‌صورت 365*24*7 به مشتریان سرویس ارائه می‌کنند. همچنین آمارها نشان‌دهنده واریز بیش از 10هزار میلیارد تومان وجه نقد توسط مردم از طریق خودگردان‌ها در یک سال اخیر است.

این آمارهای ملموس، نشان می‌دهد مشتریان بانکی که تجربه شیرین استفاده از تحویلداری خارج از شعب و خدمات سلف سرویس را دارند، کمتر از خدمات داخل شعب استفاده می‌کنند و این شروع یک تحول بزرگ در ارائه خدمات بانکی بدون نیاز به شعبه و متصدی بانکی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.