زیردیپلم‌های بورسی، قربانی دیگر تصمیمات اشتباه در بازار سرمایه

حدادی گفت: افراد که سواد معمولی ندارند از سواد مالی نیز بی بهره هستند پس اکثرا به سیگنال فروشی و کانال‌های اطلاعات فروشی تلگرامی رو می‌آورند، که در نهایت نتیجه مطلوبی ندارد.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این قانون که  حداقل مدرک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی دیپلم است، بر حسب شرایطی برداشته شد، این شرایط برای  ورود آسان تر افراد به بازار بورس است و این که بتوانند دسترسی به معاملات آنلاین به افراد دهند، در یک بازه ای از زمان دولت ترجیح داد، افراد زیادی  به بورس وارد شوند، شاید نبودن این قانون راهی در تسهیل ورود افراد به بازار سرمایه است.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که حال که این افراد دارای کد هستند از چه روشی بهتر است، سرمایه گذاری کنند؟ اظهار کرد: به نظر می رسد تعدادی از این افراد حتی سواد مورد نیاز برای خواندن و نوشتن را ندارند، ولی وارد بازار سرمایه شدند و شروع به معامله کردند، عمدتا این افراد که سواد معمولی ندارند به سیگنال فروشی و کانال های اطلاعات فروشی تلگرامی رو می آورند و  برداشته شدن این قانون اشتباه است و منجر به مسائلی مثل سیگنال فروشی می شود، البته افراد متعددی این هشدار را داده بودند که برداشته شدن این قانون نتایج مطلوبی ندارد، ولی چون سیاست و هدف از برداشته شدن چیز دیگری بود، به این هشدارها اصلا اعتنایی نمی کردند.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی این بود که هرکاری که می توانستند در تسهیل ورود افراد به بورس انجام دهند تا افراد زیادی کد بورسی بگیرند و وارد بازار سرمایه شوند و قطعا این افراد برنده این میدان نیستند.

حدادی در پاسخ به این پرسش که اگر قانون حداقل مدرک برای گرفتن کد بورسی وجود داشت، می توانست از ضرر های اخیر این دسته از مردم در بازار سرمایه بکاهد؟ بیان کرد: این ماجرا تاثیر زیادی در کاهش ضرر نمی گذاشت، اگر این موضوع که حداقل مدرک مورد نیاز دیپلم است، وجود داشت،  باز هم مردم ورود می کردند و متضرر می شدند، و فقط به میزانی ورود این افراد به بورس سخت تر و طولانی تر می شد، وگرنه در سود و زیان افراد تاثیر زیادی نداشت و باز مردم ضرر می کردند پس مدرک دیپلم به بالا یا به پایین، تاثیر زیادی در سود زیان نداشت و مردم با توجه به شرایط ضرر می کردند.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد به این گروه ها از مردم که با مدرک پایین به بورس وارد شدند چیست؟ اظهار کرد: نه به این افراد نه به تمام مردم نمی توانیم پیشنهادی برای نحوه سرمایه گذاری یا ماندن در بورس کنیم، چون نمی دانیم  آیا پولی برای مردم باقی مانده است؟ و این قدر چشم انداز بازار سرمایه مبهم است، که نمی توانیم به مردم پیشنهادی کنیم.

وی در پایان گفت: ماجرای آموزش افراد بی تخصص از قبل وجود داشته ولی مردم علاقه به این آموزش ها نشان نمی دادند، چون فکر می کنند خودشان اطلاعات کافی برای سرمایه گذاری دارند و به سمت آموزش نمی روند، آموزش از گذشته بوده ولی مردم به آن تمایلی نشان ندادند  و اینکه خود افراد باید بدانند وارد بازاری که می شنود از آن اطلاعات کافی داشته باشند.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.