ممنوعیت انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث

مدیرکل نظارت فنی بیمه‌های غیرزندگی بیمه‌مرکزی در اطلاعیه‌ای به شرکت‌هایی که قانون ممنوعیت انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث به سایر اشخاص را رعایت نمی‌کنند، هشدار داد.
در تبصره ماده 6 قانون بیمه اجباری انتقال تخفیفات بیمه به سایر اشخاص (به استثنای همسر، والدین و اولاد بلاواسطه) ممنوع شده است. از زمان اعمال این قانون حدود 3 سال می‌گذرد و در این مدت تخلفات متعددی در این حوزه توسط شرکت‌های بیمه گزارش شده است.
درواقع شرکت‌های بیمه برای جذب مشتری از این روش همچنان استفاده می‌کنند. به همین دلیل عباس خسروجردی، مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه‌مرکزی در اطلاعیه‌ای به شرکت‌های بیمه بر ممنوعیت قانونی انتقال تخفیف‌های به سایرین تاکید کرد و نسبت به عدم رعایت این قانون هشدار داد.
در متن این ابلاغیه آمده است: «نظر به راه‌اندازی سامانه انتقال تخفیف‌های رشته بیمه شخص ثالث در نسخه 1/ 5 وب سرویس رشته بیمه شخص ثالث و حسب بررسی‌های صورت‌گرفته و شکایات واصله؛ در برخی از شرکت‌های بیمه الزامات مقرر در تبصره ماده 6 قانون بیمه اجباری شخص ثالث (مصوب 1395) و آیین‌نامه اجرایی آن رعایت نمی‌شود. بنابراین موکدا اعلام می‌کند، انتقال تخفیف‌های عدم خسارت (به شرط نداشتن حوادث منجر به خسارت) بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه موضوع قانون، صرفا به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع که متعلق به مالک وسیله نقلیه یا همسر، والدین یا اولاد بلاواسطه او باشد، امکان‌پذیر است و انتقال تخفیف‌های به سایرین (خریدار خودرو و…) مجاز نبوده و به منزله عدم رعایت ضوابط مربوطه است.
همچنین همان‌گونه که در نامه شماره 99/ 401/ 52028 مورخ 06/ 05/ 99 اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو نیز اعلام شده است، اخذ حق‌بیمه مدت زمان باقیمانده از بیمه‌نامه شخص ثالث به‌منظور انتقال تخفیفات مجاز نبوده و انتقال سوابق تخفیفات در زمان مورد درخواست انتقال‌دهنده، با صدور گواهی- و بدون دریافت/ پرداخت حق‌بیمه- امکان‌‌پذیر است.
بدیهی است براساس مندرجات بند (ت) ماده 8 آیین‌نامه اجرایی مذکور، صدور بیمه‌نامه براساس سوابق بیمه‌ای انتقال‌گیرنده صرفا در زمان تمدید بیمه‌نامه مجاز است.»
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.