کلاهبرداری‌ جدید با نام سود‌های کلان در ارز‌های دیجیتال!

یک کارشناس بانکی گفت: مدتی است که مردم به سایت‌های تقلبی رو آورده اند که فیلتر نبوده و طبق آمار‌ها 31 درصد از ترافیک این سایت برای کشور ایران است.

میرزایی کارشناس اقتصادی درباره کلاهبرداری‌های جدید شرکت‌های ارز دیجیتال اظهار کرد: افزایش قیمت بیت کوین در چندماه گذشته و شرایط نابسامان اقتصادی در داخل کشور، دو عامل هدایت مردم به سمت سرمایه گذاری در سایت‌های کلاهبرداری به روش هرمی در دنیای ارز دیجیتال است.

وی ادامه داد: عدم آگاهی و اطلاع رسانی از مسیر‌های درست سرمایه گذاری در دنیای پر سود ارز دیجیتال، باعث شده تا مردم در دام کلاهبرداران گرفتار شده و سرمایه‌های خود را از دست بدهند. به عنوان مثال طرحی به نام طرح پانزی در دنیای ارز دیجیتال وجود دارد که نوعی کلاهبرداری در سرمایه گذاری است که با وعده‌ی پرداخت بازدهی مشخص به سرمایه گذاران موجود از محل کسب درآمد از طریق سرمایه گذاران جدید افراد را فریب می‌دهد. در این طرح کلاهبردار افراد ناآگاه را ترغیب می‌کند تا برای سرمایه گذاری در یک یا چند پروژه‌ بسیار پرسود، سرمایه‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

میرزایی بیان کرد: سود این طرح‌ها آنچنان بالاست که افراد زیادی فریب می‌خورند. این در حالی است که پول سرمایه گذاران در هیچ جا سرمایه گذاری نشده و نوعی بازی با پول از محل سرمایه گذاری افراد جدید است. در نهایت زمانی که این شبکه به اندازه کافی بزرگ شد، فرد کلاهبردار یک شبه ناپدید می‌شود. در حال حاضر سایت‌هایی مشغول فعالیت هستند که عملکرد آن‌ها با طرح‌های پانزی مطابقت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آن که این سایت‌های کلاهبرداری توسط پلیس فتا رصد نمی‌شود، گفت: این سایت‌ها همچنان فیلتر نیستند و فیلتر نشدن آن‌ها باعث می‌شود، هموطنان اطمینان اولیه به آن‌ها پیدا کنند و در ادامه سرمایه گذاری‌های خود دچار ضرر و خسران شوند. اگر نگاهی به این سایت‌ها بیندازید، از 32 هزار و 500 جستجو  ایران تقریبا جزو اولین کشور‌ها برای استفاده از این سایت‌ها بوده و 31 درصد از ترافیک سایت این سایت ها مربوط به کشور ماست.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.