ارمغان دامنه نوسان نامتقارن

سه روز از اجرای دامنه نوسان نامتقارن می‌گذرد. دامنه نوسان که نه تنها حد نوسان 10 درصدی (مثبت و منفی 5) را به 8 درصد (مثبت 6 و منفی 2) کاهش داد بلکه عمدتا در راستای محدود کردن افت قیمت سهام وارد بازی شد. اما این سیاست بورسی‌ها که برای کنترل هیجانات منفی بازار اجرایی شد چه ارمغانی برای بازار داشت؟ در روز ابتدایی اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن، بورس رشدی پرشتاب را تجربه کرد. هر چند برخی دوست داشتند این رشد 9/ 3 درصدی را به اجرایی این قانون ارتباط دهند اما جهش دلار به کانال 26 هزار تومان بود که سوخت لازم را برای افزایش تقاضا برای سهام به دنبال داشت. درست به همین دلیل بود که روز یکشنبه و پس از عقب‌نشینی این ارز، شاهد تشدید مجدد صف‌های فروش در تالار شیشه‌ای بودیم. در ادامه معاملات روز یکشنبه، دیروز نیز صف‌های فروش سنگینی روبه‌روی نماد شرکت‌های بورسی و فرابورسی تشکیل شد. آمارها نشان می‌دهد در دادوستدهای روز دوشنبه در بورس تهران از 346 نماد معامله شده، قیمت پایانی 92 سهم (27 درصد) مثبت بود و در مقابل 235 سهم (68 درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار هر چند 43 نماد (12 درصد) صف خریدی به ارزش 233 میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در 191 نماد بورسی (55 درصد) به ارزش 1388 میلیارد تومان بودیم. علاوه ‌بر سنگین بودن صف‌های خروج از سهام، ارزش معاملات خرد سهام که می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از میزان نقدشوندگی بازار مورد تحلیل قرار گیرد نیز با افت حدود 36 درصدی نسبت به روز ماقبل خود به 6054 میلیارد تومان کاهش یافت.

ضعف نماگر اصلی بورس تهران نیز این روزها بیشتر به چشم می‌آید. جایی که با وجود افت قیمت پایانی در 68 درصد از نمادهای بورسی و مازاد عرضه و کف‌نشینی قیمت‌ها در 55 درصد از سهام این بازار اما شاخص کل به کاهش 6/ 0 درصدی بسنده کرد. کف مجاز منفی 2 درصدی در مقابل سقف مثبت6 درصدی نوسان سهام سبب شد تا شاخص کل که پیش‌تر نیز تصویری درست از بازار به نمایش نمی‌گذاشت حال کاملا ناتوان از انعکاس وضعیت سهام باشد.

کوچک‌ترها در کانون توجه

در روزی که شاخص کل افت 6/ 0 درصدی را تجربه کرد، نماگر هم‌وزن بورس تهران که تاثیری یکسان از تمامی نمادهای بورسی (فارغ از ارزش بازار) می‌پذیرد، با رشد 03/ 0 درصدی همراه شد. دلیل این رخداد اما روند خلاف جهت قیمت‌ها در سهام کوچک و بزرگ بازار بود. به این ترتیب روز دوشنبه از 38 صنعت فعال بورسی، 14 گروه با رشد میانگین قیمت در سهام زیرمجموعه خود همراه شدند که در این میان نام گروه‌های کوچک بازار که عمدتا تک سهم نیز بودند، در صدر جدول می‌درخشید. در این خصوص می‌توان به رشد 8/ 4 درصدی شاخص صنعت استخراج زغال‌سنگ با تک نماد «کطبس» اشاره کرد. دو صنعت استخراج نفت و گاز با نماد «حفاری» و محصولات چوبی با تک سهم «چفیبر» نیز در این روز به ترتیب رشد 4/ 2 و 9/ 0 درصدی را ثبت کردند. البته بازگشایی مثبت بازارهای کالایی و تداوم رشد مس و نفت سبب شد تا دو گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز در میان صنایع سبزپوش روز منفی بورس تهران قرار گیرند.

زمان سوخت‌رسانی بازار جهانی؟

امروز در بازگشایی بازار جهانی غوغایی به پا بود. جایی که مس تا مرز 8400  دلار در هر تن صعود کرد و نفت نیز در کانال 63 دلار بر هر بشکه نوسان کرد. استراتژیست‌های گلدمن ساکس در یادداشتی درخصوص وضعیت بازار کامودیتی‌ها عنوان کردند که به احتمال زیاد تقاضای جهانی تحت تاثیر واکسیناسیون کرونا در 6 ماه آینده بسیار قدرتمند است. موضوعی که می‌تواند به معنای افت بیشتر شاخص دلار باشد. سیگنالی مثبت برای کامودیتی‌ها؛ چراکه این دارایی‌ها بر اساس دلار ارزش‌گذاری می‌شوند و با افت ارزش این ارز، قیمت آنها بیشتر می‌شود. در این میان با اتمام تعطیلات چین در پایان این هفته، طبیعتا شاهد افزایش تقاضا برای کامودیتی‌ها و رشد قیمت نفت و فلزات خواهیم بود. عاملی که می‌تواند محرکی برای رشد سهام کامودیتی‌محور بازار سهام باشد. شرکت‌هایی که سهم 70 درصدی از کل ارزش این بازار را در اختیار دارند. با این حال باید دید بورس‌بازان که در حال حاضر به مثال «مارگزیده، از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد» چه زمانی به سیگنال‌های اقتصادی توجه نشان می‌دهند. جایی که در کنار روند مطلوب قیمت‌ها در بازار جهانی، نسبت قیمت به درآمد بازار نیز از سطوح 22 واحدی در اوج مرداد، بر اساس آخرین اجماع تحلیلگران (IRANCR) به 6/ 8 واحد رسیده است که در کنار دیگر متغیرهای مثبت اثرگذار، می‌تواند محرکی برای افزایش تقاضا در تالار شیشه‌ای باشد.

حقیقی‌ها باز هم فروختند

در روزی که شاخص سهام با افت 6/ 0 درصدی مواجه شد، بازیگران خرد برای دومین روز متوالی دست به ماشه فروش شدند. به این ترتیب دیروز در مجموع بیش از 416 میلیون سهم به ارزش افزون بر 568 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد تا در مجموع دو روز کاری گذشته، حقیقی‌ها خالص فروش 936 میلیارد تومانی را رقم بزنند. از مجموع گروه‌های 38گانه بورسی، تنها 6 صنعت مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و در دیگر گروه‌ها شاهد ثبت خالص خرید مثبت از سوی سهامداران عمده بودیم. بیشترین خالص خرید حقیقی اما به زیرمجموعه‌های گروه محصولات کاغذی به ارزش 10 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد. گروه انبوه‌سازی دیگر صنعتی بود که با خالص خرید 6/ 4 میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد. در آن‌سوی بازار اما شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی شاهد انتقال سهامی به ارزش 107 میلیارد و 297 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. پس از آن دارویی‌ها بودند که با خالص فروش حدود 99 میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد مواجه شدند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس بیشترین خالص خرید حقیقی را تجربه کرد. به این ترتیب روز گذشته «شبندر» شاهد جابه‌جایی 23 میلیون و 574 هزار سهم به ارزش حدود 60 میلیارد و 373 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از این نماد پالایشی، بیشترین خالص خرید حقیقی با جابه‌جایی 21 میلیون و 191 هزار سهم به ارزش حدود 26 میلیارد و 400 میلیون تومان به نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران اختصاص پیدا کرد. «فپنتا» دیگر نمادی بود که روز گذشته مورد توجه بازیگران خرد قرار گرفت و خالص خرید 25 میلیارد و 500 میلیون تومانی را توسط این گروه از معامله‌گران تجربه کرد. در آن‌سوی بازار اما سه نماد «شستا»، «برکت» و «شپنا» به ترتیب در اولویت خرید معامله‌گران عمده قرار گرفتند و در مجموع جابه‌جایی سهامی به ارزش 185 میلیارد و 470 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.