پرداخت تسهیلات سهام عدالت در سطح کلان قابلیت اجرایی دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر صرفا 20 % مردم متقاضی تسهیلات باشند، به 45 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است و بعید است، این طرح در سطح کلان قابلیت اجرایی داشته باشد.

مهدی قلی پور، در پاسخ به این پرسش که آیا وام سهام عدالت می‌تواند گره گشای مردم باشد؟ بیان کرد: مردم می‌توانند روی 30% ارزش روز سهام عدالت خود اعتبار دریافت کنند، که بر اساس نوع سهام عدالت شان، بین 11 تا 21 میلیون تومان ارزش دارد، یعنی مردم می‌توانند تسهیلاتی بین 3 تا 6 میلیون تومان بدون کاغذبازی  اعتبار خرید دریافت کنند و بیشتر مردم مشمول وام 3 میلیون تومانی هستند.

او در ادامه افزود: مردم صرفا برای خرید‌های مصرفی و روزمره می‌توانند از این اعتبار استفاده کنند، برای سرمایه گذاری یا خرید کالا‌های بادوام مبلغ اعتبار کم است، هر چند اگر یک خانواده چهار نفره هم زمان بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، مبلغ تجمعی وام‌ها به حدود 13 میلیون تومان می‌رسد و می‌تواند گره گشای نیاز‌های مردم باشد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته دریافت این تسهیلات مشروط بر این است که واقعا بدون مانعی به همه مردم پرداخت شود و منابع آن در بانک‌ها تخصیص داده شود.

قلی پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر مردم به جای فروش روی سهام خودشان وام بگیرند، در کوتاه مدت و بلند مدت چه اثری روی بازار سرمایه می‌گذارد؟ اظهار کرد: اخذ تسهیلات برای مردم این نفع را دارد که، سهام شان را هنوز خواهند داشت و در شرایط فعلی می‌توانند روی رشد ارزش سهام شان حساب باز کنند. البته نفعش برای بازار هم این است که، فشار فروش در بازار روی پرتفوی سهام عدالت که عمدتا سهام بزرگ بازار هستند کاهش می‌باید و در کوتاه مدت منجر به تقویت بازار می‌شود.

او افزود: در بلند مدت بازار بر اساس شرایط اقتصادی متعادل می‌شود و حضور سهامداران عدالت عمق و نوسان بازار را بیشتر می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که کلیت این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: در صورتی که به صورت آنلاین و به سرعت این تسهیلات پرداخت شود، قطعا برای بسیاری از مردم به ویژه قشر کم درآمد و بورس مناسب خواهد بود، ولی به نظرم هنگام تصویب این طرح، فکری برای منابع آن در بانک‌ها نشده بود، و اگر صرفا 20 %مردم متقاضی این تسهیلات باشند، به 45 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است و بعید است، این طرح در سطح گسترده قابلیت اجرایی داشته باشد، مگر اینکه در تمام بانک‌ها اعتبار متناسب تخصیص یابد.

او در پایان گفت: این طرح در قالب کارت اعتباری بوده و در صورت تسویه حساب ماهانه بدون سود خواهد بود، البته احتمالا هزینه‌هایی را همچنان خواهد داشت، در غیر این صورت مشابه یک وام مضاربه با نرخ 18 درصد و سررسید حداکثر سه ساله خواهد بود.

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.