مدیریت آسان چک‌های صیادی با اپلیکیشن آپ

صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک از 20 دی ماه سال‌جاری به‌صورت اختیاری می‌توانند تمام فرایندهای مربوط به چک را در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی مورد تایید بانک مرکزی و بدون نیاز به مراجعه بانک انجام دهند. یکی از اولین اپلیکیشن‌های پرداخت که خدمت مدیریت چک‌های صیادی را در پلتفرم خود به کاربران ارائه کرد، اپلیکیشن آپ با 40 میلیون کاربر است. به همین منظور برای آشنایی بیشتر با این خدمت مهم آپ، با محمد احدی پرست،  مدیر سرویس‌های پرداخت اپلیکیشن آپ به گفت‌وگو نشستیم.

احدی پرست، در ابتدا با اشاره به چرایی اجرایی قانون جدید چک، توضیح داد: «افزایش اعتماد به چک در سیستم مالی کشور یکی از دلایل اصلی اجرای قانون جدید چک و سامانه صیاد است. چک‌های برگشتی مشکلات زیادی را در جامعه به‌وجود آورده‌اند و مهم‌‌ترین ویژگی قانون جدید چک کاهش آمار صدور چک‌های بلامحل است. بنابراین در قانون جدید چک لازم است تا چک‌های صادر شده در سامانه صیاد ثبت و اطلاعاتی همچون مبلغ چک، تاریخ سررسید چک، شناسه صیادی، مشخصات گیرنده چک (افراد ایرانی با کدملی و مهاجران با کداتباع) نیز وارد شود. بنابراین طبق اعلام بانک مرکزی، از اوایل سال 1400 اگر این روند طی نشود، چک قابلیت نقدشوندگی نخواهد داشت.»

از ابتدای سال 1400 ثبت چک اجباری می‌شود

مدیر سرویس‌های پرداخت اپلیکیشن آپ با اشاره به اینکه در قانون جدید سوابق صادر‌کننده چک بررسی خواهد شد، گفت: «رویکرد قانون جدید، الکترونیکی شدن و کاهش وابستگی به لاشه چک است. تا مشکلاتی همچون جعل و مفقودی چک رفع شود. تمام خدمات مربوط به قانون جدید چک در اپلیکیشن آپ وجود دارد. در حال حاضر نیز می‌توان چک‌ها را در سامانه صیاد ثبت کرد اما از سال 1400 این امر اجباری خواهد شد. بنابراین بهتر است کاربران از همین‌حالا فرایندها را طی کنند تا در آینده مشکی نداشته باشند. »

خدمات اپلیکیشن آپ برای مدیریت چک‌های صیادی

احدی پرست در رابطه با خدمات جدید اپلیکیشن آپ که مربوط به مدیریت چک‌های صیادی می‌شود، بیان کرد: «کاربران می‌توانند تمام عملیات لازم برای مدیریت چک همچون؛ صدور، تایید دریافت، انتقال، استعلام وضعیت برگه و استعلام رتبه اعتباری صادرکننده چک را از طریق آپ انجام دهند. اپلیکیشن آپ نیاز به احراز هویت دست‌وپاگیر موبایل بانک‌ها را ندارد و به دلیل اینکه مستقل از بانک‌ها عمل می‌کند، می‌توان چک صادرشده در تمام بانک‌ها را از طریق آن مدیریت کرد. برای این امر لازم است تا کدملی حساب بانکی کاربر با کدملی شماره تلفنی که اپلیکیشن با آن فعال شده است، منطبق باشد. در واقع صادرکننده برای ثبت چک در سامانه چک صیادی اپلیکیشن آپ باید یک کارت بانکی از بانکی که حساب چک مربوط به آن است را تهیه کند و اطلاعات آن را در سامانه صیاد و شاپرک که به آپ متصل شده است به ثبت برساند. دلیل این امر احراز هویت افراد است.اطلاعات چک همچون مبلغ،  تاریخ سررسید، دریافت کننده نیز باید ثبت شود‌. »

استعلام چک‌های صیادی از طریق اپلیکیشن آپ

او ادامه داد: «دریافت‌کننده چک می‌تواند از طریق سامانه چک صیادی اپلیکیشن آپ استعلام بگیرد تا از وضعیت اعتباری صادر کننده چک آگاه شود. برای اینکار ابتدا باید از طریق یکی از کارت‌های بانکی خود احراز هویت شود. دریافت کننده پس از آن می‌تواند،  با اسکن کیوآرکد درج شده بر روی چک، دریافت آن را تایید یا رد کند. با اینکار ثبت قانونی انجام می‌شود.»

انتقال چک

مدیر سرویس‌های پرداخت اپلیکیشن آپ با اشاره به اینکه انتقال چک یکی دیگر از الزامات قانون جدید چک است، بیان کرد: «درحال حاضر برای انتقال، چک را پشت‌نویسی می‌کنند. این روش به‌زودی منسوخ خواهد شد تا شفافیت تراکنش‌ها افزایش پیدا کند. بنابراین برای انتقال چک نیز می‌توانید از سرویس چک صیادی اپلیکیشن آپ استفاده کنید و اطلاعات فردی که قصد انتقال چک به او دارید را وارد نمایید. همچنین لازم است تا گیرنده جدید به سرویس چک صیادی اپلیکیشن آپ مراجعه کند و پس از بررسی اطلاعات، دریافت چک را تایید یا رد کند. به این ترتیب انتقال چک انجام خواهد شد.»

محدودیت جدید برای دارندگان چک‌های برگشتی

طبق گفته احدی پرست درحال حاضر اگر موجودی صادرکننده چک کافی نباشد، دریافت کننده نمی‌تواند به حساب‌های دیگر صادرکننده دسترسی داشته باشد اما در قانون جدید اگر حساب فرد خالی باشد، بانک می‌تواند از طریق حساب‌های دیگر صادرکننده چک نزد همان بانک، چک را نقد کند. این امر آمار چک‌های برگشتی را کاهش خواهد داد. همچنین اگر چک برگشت بخورد،  صادرکننده تا زمان رفع سوء اثر قادر نخواهد بود، چک دیگری صادر کند. در قانون قدیم تعداد چک‌های برگشتی مهم نبود و این امکان وجود داشت تا آخرین برگه باقی مانده، چک صادر شود.

آگاهی از سوابق صادرکننده چک

او با تاکید بر اینکه فرایند رسیدگی قضایی به چک‌های برگشتی در گذشته زمان‌بر و پیچده بود، افزود: «در قانون جدید، رسیدگی قضایی به چک‌های برگشتی تسهیل و تسریع خواهد شد. همچنین گیرنده چک می‌تواند با مراجعه به سامانه صیاد از سوابق صادرکننده آگاه شود. تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی او در این سامانه ثبت شده است تا گیرنده به راحتی تصمیم بگیرد که از چه کسی چک دریافت کند. »

مدیر سرویس‌های پرداخت اپلیکیشن آپ در پایان گفت: «به محض اینکه قانونی اجرایی شود و بانک مرکزی تغییرات جدیدی را اعمال کند ما نیز سرویس‌های خود را مطابق با آن به‌روزرسانی خواهیم کرد. همچنین علاوه بر این قصد داریم استفاده از سرویس‌ها را برای کاربران تسهیل کنیم تا بتوانند با کم‌ترین مشکل از آن استفاده کنند.»

برای دریافت اپلیکیشن آپ از کلید زیر استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن آپ 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.