قانون بانکداری ایران فرسوده است

میرزا زاده گفت: ما حتی از سیاست‌های پولی و بانکی کشور‌های مسلمانی مثل مالزی هم نمی‌توانیم الگو برداری کنیم چرا که شرایط اقتصادی و تورم در کشور ما مدام در حال تغییر است.

مهرداد میرزا زاده عضو پژوهشکده و پولی بانکی اظهار کرد: قانون پولی بانکی سال 1351 مصوب شده است و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اوایل دهه 60 قوانین بانکداری اسلامی مصوب شد و در دولت‌های نهم و دهم قرار بود دولت لایحه‌ای بدهد تا قوانین اصلاح شود، ولی باز هم خبری از اصلاح قانون نبود و بیش از 40 سال است که از قوانین قدیمی استفاده می‌کنیم و نمی‌شود انتظار پویایی از این قوانین داشت.

وی ادامه داد: وظیفه شبکه بانکی واسطه گری وجوه است و در حال حاضر هم تامین کنندگان وجوه و هم استفاده کنندگان از این واسطه گری ناراضی هستند.

او اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به الگو‌های جهانی اتکا کنیم چرا که اقتصاد ما اسلامی است و اقتصاد دنیا عمدتا ربوی است و حتی از سیاست‌های پولی و بانکی کشور‌های مسلمانی مثل مالزی هم نمی‌توانیم الگو برداری کنیم چرا که شرایط اقتصادی و تورم در کشور ما مدام در حال تغییر است.

او بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که فعلا داریم این است که بانک مرکزی وابسته به دولت است و همین موضوع باعث می‌شود بانک مرکزی سیاست‌های دولت را انجام دهد و مستقل نباشد.

این مقام مسئول ادامه داد: تا زمانی که در ساختار مشخص نکنیم که جایگاه بانک مرکزی کجاست نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که قوه مجریه‌ بهترین عملکرد را داشته باشد. قوانین که طی 40 سال اجرا شده بسیار ناکار آمد بوده است، اعتقاد دارم گروه بعدی که سر کار می‌آید باید دست به اصلاح کلی ساختار پولی و بانکی بزند تا با تورم‌های بالا مردم متضرر نشوند؛ مثلا زمانی که تورم 50 درصد بود ما به فرد سرمایه گذار سود 20 درصد دادیم و افرادی که این وام‌ها را دریافت می کردند سود می‌بردند و سرمایه گذاران قدرت خریدشان پایین می‌آمد.
این مقام مسئول گفت: همه دولت‌ها نیاز به بانک مرکزی دارند و هیچ دولتی نمی‌خواهد لایحه‌ای بدهد تا مدیریت بانک مرکزی از دستش خارج شود و مجلس نباید منتظر لایح باشد و و خودش اقدام به تصویب قوانین جدید پولی و بانکی کند و به نظر من مجلس هم اراده‌ای برای قانون جدید ندارد. تا زمانی که استقلال بانک مرکزی انجام نشود نمی‌توان انتظار اصلاح ساختار پولی و بانکی را داشت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.