در این مقطع بود که بسیاری در بازارها از اتمام روند صعودی بیت‌کوین سخن به میان می‌آوردند و گروهی دیگر این عقب‌نشینی قیمتی را نوعی اصلاح قیمتی برمی‌شمردند. اما تغییر جهت قیمت بیت‌کوین سبب شد تا روز گذشته بیت‌کوین در ابتدا با ورود قدرتمند به مرز 59 هزار دلاری از این کانال هم عبور کند و رکوردی جدید در محدوده 60 هزار دلاری به ثبت برساند. افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و نهادهای بزرگ و دومینوی ورود بانک‌ها به خدمات مربوط به رمز ارزها در مقطع کنونی سبب پشتوانه قیمتی بیت‌کوین شده است. این در حالی است که گروهی از کارشناسان نیز با توجه به روند گذشته قیمت بیت‌کوین درباره ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این بازار به معامله‌گران هشدار داده‌اند.

روند ناپایدار بیت‌کوین

بسیاری از تحلیلگران و همچنین مقامات اقتصادی کشورهای توسعه‌ یافته درباره میزان ریسک و نوسانات بالای قیمتی بیت‌کوین تاکنون هشدار داده‌اند. به‌رغم اینکه سودهای بالای بیت‌کوین در ماه‌های اخیر سبب ورود بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه وارد به این بازار شده است، اما مقامات اقتصادی به دلیل عدم توجه سرمایه‌گذاران خرد به روندهای نزولی شدید قیمت بیت‌کوین، بارها به آنها هشدار داده‌اند. در هفته‌های اخیر جنت یلن درباره ضررهای احتمالی سرمایه‌گذاران در این بازار ابراز نگرانی کرده بود.

همچنین وزیر خزانه‌داری جو بایدن درباره ضررهای محیط‌زیستی و کارآیی پایین بیت‌کوین نیز هشدار داده بود. همچنین مقایسه نوسانات قیمتی بیت‌کوین با بازارهای رقیب مانند دلار، بازارهای سهام و طلا حکایت از تفاوت معنادار نوسانات این بازار با بازارهای دیگر دارد. به‌عنوان مثال روند بیت‌کوین در همین یک ماه گذشته نیز به خوبی نوسانات شدید قیمت آن را نشان می‌دهد؛ فاصله یک‌هفته‌ای میان 21 تا 28 فوریه مثال مناسبی برای شدت نوسان بیت‌کوین است. در حالی که در ابتدای این بازه زمانی بیت‌کوین به قیمت 58 هزار دلاری رسیده طی هفت روز، این رمز ارز بیش از 26 درصد از ارزش خود را از دست داد. مقایسه این حد از نوسان با دیگر بازارها به خوبی ریسک این بازار را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال طلا در سال 2020 میلادی که یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های این فلز ارزشمند در دهه‌های اخیر بوده است، فقط 24 درصد بازدهی سالانه داشت. نکته جالب اینکه همین بازدهی 24 درصدی که کمتر از نوسان یک هفته‌ای بیت‌کوین است بالاترین بازدهی طلا در دهه اخیر به حساب می‌آید.

چشم‌انداز تیره طلا

طلا به‌رغم فشار نرخ اوراق بهره در هفته‌ای که گذشت توانست مرز 1700 دلاری را حفظ کند و حتی در آخرین ساعات معاملات روز جمعه تا حدی از این مرز فاصله بگیرد تا کار خود را در قیمت 1727 دلاری به پایان برساند. نرخ بهره اوراق بلند‌مدت آمریکا بعد از اینکه جو بایدن نیز بسته حمایتی را به امضا رساند در دو روز انتهایی هفته مجددا روندی صعودی به خود گرفته است و اکنون به بالای مرز 6/ 1 درصد رسیده است.

تحلیلگران در مورد نرخ بهره اوراق بر این باورند که نمودارها حکایت از آن دارد که این نرخ‌های سود همچنان صعودی خواهد بود. از طرفی به دلیل واکسیناسیون، بهبود چشم‌انداز اقتصادی و همچنین انتشار داده‌های امیدوارکننده اقتصادی و از سوی دیگر احتمال افزایش تورم چشم‌انداز نرخ اوراق را صعودی کرده است. این چشم‌انداز از یکسو و افزایش میل به ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازار خبر خوبی برای پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا محسوب نمی‌شود.

/دنیای اقتصاد