مسیر روشن تحول دیجیتال بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن در سال 96 طی یک فرایند حدودا سه ساله ضمن مهاجرت از کلیه سیستم‌های مجزا و غیر یکپارچه، سامانه جدید Corebanking بنکوی توسن را راه‎‌اندازی نمود. با استقرار Core شرکت توسن، فرایند اعطای تسهیلات بانک مشتمل بر بخش‌های پذیرش، ارزیابی، نظارت، وصول مطالبات و حقوقی به‌صورت کامل مبتنی بر سامانه نوین فرایند کسب‌وکار (BPMS)، به‌صورت الکترونیکی برای اولین بار در کشور پیاده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین این بانک پس از ابلاغ سند “بانکداری آینده و تحول دیجیتال” از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال 98 اولویت خود را بر اجرای این سند متمرکز کرد و به منظور ایجاد زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال و تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان، محصولات و خدمات جدیدی را در سال 99 معرفی نمود. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های Corebank بنکو و محصولات و خدماتی که در مسیر تحول دیجیتال بانک در سال 99 از آنها رونمایی شده با منصور یوسفی‌نیا، معاون برنامه‌ریزی و فناوری و احمد آهی، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات به گفت‌وگو نشستیم.

وضعیت سامانه بانکداری متمرکز در بانک صنعت و معدن

آهی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک صنعت و معدن با بیان اینکه عمده فعالیت کسب‌وکاری بانک توسعه‌ای شامل فرایندهای تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بنگاه‌های صنعتی است، گفت: «توجه ویژه به این خدمات در توسعه سامانه بانکداری متمرکز با بهره‌گیری از معماری سرویس‌گرا و سامانه‌های فرایندمحور است. همچنین توجه به تطابق با الزامات تحول دیجیتال از اهداف بانک صنعت و معدن است.»

پروژه های تعریف شده در راستای استقرار بانکداری دیجیتال

یوسفی‌نیا، معاون برنامه‌ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن با اشاره به تعریف و اجرای حدود 34 پروژه در مستند نقشه راه بانکداری دیجیتال این بانک، بیان کرد: «درحال حاضر با توجه به سیاست‌های جدید اقتصادی، باید الگوی کسب‌وکارهای مالی و بانکی تغییر کند. تعامل صحیح مشتریان یکی از مهمترین عوامل موفقیت در این راه می‌باشد.»

بانکداری شرکتی و بانکداری دیجیتال

یوسفی‌نیا با اشاره به اینکه اگر هدف ما جلب اعتماد و تعامل مشتریان باشد، باید بانک از نظر منابع انسانی و زیرساخت‌ها به آمادگی کامل دست پیدا کند، افزود: «با این امر زمان رسیدن به بازار کاهش پیدا خواهد کرد. با همکاری شرکت توسن و سایر بانک‌ها نسبت به ایجاد شرکت فرابوم اقدام و سپس برای مشتریان پلتفرم بانکداری باز و سندباکس ایجاد نمودیم.»

مفهوم اصلی بانکداری دیجیتال

آهی نیز گفت: «مشتریان امروزه منتظر سرویس‌های فناوری اطلاعات بانک نخواهد ماند و با هر شرکت فین‌تکی که بتواند استاندارهای بانک صنعت و معدن را رعایت کند، می‌توانند همکاری نمایند. تمام سرویس‌های بانکی از طریق Open API در اختیار آنها قرار می‌گیرد.»

راه‌اندازی Omnichannel

مدیر فناوری بانک صنعت و معدن در ادامه با اشاره به ظرفیت‌‌های بانکداری شرکتی بیان کرد: «سیستم‌‌های بانک شامل همراه بانک صنعت و معدن (هدف) و سامانه دیجیتال فرایندی (سدف)، با زیرساخت‌های فرایندی و امکان استفاده از انواع ویجت‌ها می تواند نسبت به ارائه تجربه مناسب Omnichannel و شخصی‌سازی انواع خدمات برای مشتریان مفید باشد.»

مسیر روشن تحول دیجیتال بانک صنعت و معدن

تحقق ایده‌های نو

او افزود: «ارائه سرویس‌های مثل حداعتباری تسهیلات از طریق موبایل بانک یکی از پرکاربردترین خدمات بانک صنعت و معدن برای فعالان بخش صنعت و مشتریان حقوقی این حوزه است. به زودی با فراهم شدن زیرساخت‌ امضای دیجیتال، آمادگی داریم تا سرویس‌های بیشتری را با درجه بیشتری از مکانیزاسیون رسمی فرایندها ارائه کنیم. درواقع بسترهای لازم و چارچوب‌های دیجیتالی را برای تحقق ایده‌های نو فراهم می کنیم تا سرعت و انعطاف خدمات ارتقا پیدا کند.»

تحقق حاکمیت داده (Data governance)

یوسفی‌نیا با تاکید بر اینکه بانک صنعت و معدن قصد دارد نقاط ایراد فرایندهای درحال ساخت را هوشمندانه تشخیص دهد و آنها را رفع کند گفت: «هدف ما این است که بتوانیم حاکمیت داده را پیاده‌‌سازی کنیم. تلفن‌همراه درحال تبدیل به شعبه مجازی است. این امر در کشورهای پیشرفته از مدت‌ها قبل انجام شده است. گام اول ما این است تا خدمات خود را به این بستر منتقل کنیم. زیرساخت‌های آن را نیز طوری فراهم کرده‌ایم تا تنها یک اپلیکیشن دراختیار مشتری قرار گیرد. گام دوم تبدیل شدن نرم‌افزارهای اشخاص ثالث نظیر ERPها به شعبه مجازی بانک است تا مدیران مالی مشتریان بزرگ با Core بانک ارتباط مناسبی برقرار کنند.»

مسیر روشن تحول دیجیتال بانک صنعت و معدن

تحلیل شناحتی مشتریان (Cognitive science)

یوسفی نیا با تاکید بر اینکه تحلیل شناختی از مشتری یکی دیگر از الزامات دیجیتالی شدن بانک‌هاست، ادامه داد: «با شناخت مشتری می‌توان خدمات مناسب‌تری ارائه کرد. بانک صنعت و معدن با اجرای برنامه ها و پروژه های تعریف شده خود در حوزه بانکداری دیجیتال، به دنبال تحقق این موضوع می‌باشد.»

هویت سنجی آدرس مشتریان

یوسفی‌نیا در رابطه با محصولاتی که به تازگی در بانک صنعت و معدن رونمایی شده است، توضیح داد: «احراز هویت آدرس مشتریان گام مهمی در راستای تسهیل امور مشتریان و انسجام خدمات بانکی است. با این اقدام هر زمان که مشتری آدرس خود را ثبت می‌کند، ابتدا پالایش می‌کنیم که آدرس استاندارد باشد و سپس از طریق سیستم نامه‌ای چاپ و به آدرس ثبت شده ارسال می‌شود. با دریافت کد رهگیری و ثبت در سایت ذیربط توسط مشتریان، آدرسی که از قبل وارد سیستم شده است، نهایی می شود. احراز هویت مکانی برای صدور کارت، دسته چک و غیره کاربردی است.»

مرکز عملیات امنیت بانک صنعت و معدن

مدیر فناوری بانک صنعت و معدن در رابطه با راه اندازی SOC گفت: «تضمین تداوم سرویس‌های بانک بستگی به امنیت آنها دارد. بنابراین به موازات توسعه و دیجیتالی شدن باید امنیت زیرساخت‌ها را تحکیم کنیم. امنیت زیرساخت بانکداری دیجیتال فراتر از بانکداری الکترونیک است. بر این اساس یک مرکز عملیات امنیت مدرن (SOC) را راه‌اندازی نموده و بهترین و به‌روزترین ابزارها را بکار گرفته ایم.»

احراز هویت الکترونیکی مشتریان حقیقی

آهی در پایان افزود: «هویت سنجی الکترونیکی یکی دیگر از خدمات جدید بانک صنعت و معدن است. درحال حاضر سیستمی که برای احراز هویت الکترونیکی راه‌اندازی کرده‌ایم چندمرحله‌ای است و پس از دریافت تصویرکارت ملی و چهره مشتری، استعلام‌های لازم اخذ می شود و در صورت موفقیت مراحل، خدمات به مشتری ارائه می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.