پرداخت در سال 2021؛ نوآوری‌ همراه با امنیت

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، یک جست‌وجوی سریع در گوگل درباره‌ چشم‌انداز پرداخت‌های جهانی، تعداد بی‌شماری از مقالات را در اختیار شما قرار می‌دهد، از اینکه چگونه کووید-19 پذیرش پرداخت بدون تماس را تسریع کرده تا ظهور تکنولوژی‌های دیجیتال و البته اینکه چگونه جرائم مالی در حال افزایش است.

مطالعه‌ اخیر ویزا خاطرنشان کرده است که الویت اول سرمایه‌گذاری فناوری در سال 2021 مربوط به امنیت پرداخت و نرم‌افزارهای مدیریت کلاهبرداری خواهد بود و 47٪ از مشاغل کوچک معتقدند که این یک حوزه‌ مهم سرمایه‌گذاری برای تأمین نیازهای مصرف‌کننده است. در حقیقت، هرچه کلاه‌برداران فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهند و هزینه‌ دستیابی به آی‌دی‌های مسروقه در دارک وب به دلیل حجم زیادی که اکنون برای خرید در دسترس است، کاهش می‌یابد، شاهد افزایش بیشتر کلاهبرداری خواهیم بود. خصوصاً زمانی که بخش‌هایی مانند مسافرت بعد کرونا، بازگشایی می‌شوند و پردازش حجم زیادی از تراکنش‌ها شروع می‌شود.

نوآوری و امنیت؛ یک اقدام متعادل‌کننده

شکی نیست که جهان در حال تجربه یک انقلاب دیجیتالی است. قدرت به مصرف‌کننده منتقل‌شده است. اکنون  مشتری تعیین می‌کند که می‌خواهد تجربیاتش با برندها چگونه باشد. مطابق گزارش‌ها در سال 2020، 84٪ مصرف‌کنندگان گفتند که تجربه‌ای که یک شرکت فراهم می‌کند به‌اندازه‌ کالاها و خدمات آن مهم است و 54٪ می‌گویند شرکت‌ها باید نحوه‌ تعامل با آن‌ها را تغییر دهند.

در بُعد پرداخت، تجربه مشتری تا همین اواخر تغییر زیادی نکرده بود. به‌عنوان‌مثال، در یک فروشگاه خرده‌فروشی فیزیکی، فناوری‌هایی وجود دارد که می‌تواند تقریباً هر بُعد از تجربه‌ خرید را بهبود بخشد، بااین ‌وجود مشتریان برای پرداخت هزینه با استفاده از دستگاهی که در پیشخوان قرار داده شده است، هنوز هم باید جلوی فروشگاه در صف بایستند.

یک دلیل خوب وجود دارد که سخت‌افزارهای پرداخت با گذشت زمان باقی مانده است. این سخت‌افزارها امن هستند. استانداردهای قوی لازم برای پردازش تراکنش پرداخت امن را دارند. اما دست‌وپا گیر هم هستند و به همین دلیل است که طی دهه گذشته انبوهی از شرکت‌ها  ظهور کرده‌اند تا راه‌حل‌هایی را برای تغییر پرداخت به تلفن‌های هوشمند و تبلت ها ارائه می‌دهند.

مفهوم تبدیل دستگاه‌های تلفن همراه به پایانه‌های پرداخت بسیار درخشان است و بسیاری از مشکلات را برای مشاغلی که با مصرف‌کننده رودررو هستند، برطرف می‌کند. انواع فرصت‌های نوآوری و پیشرفت را برای تجربه مشتری دوطرفه به شما می‌دهند و هزینه‌ بالای خرید و نگهداری دستگاه پرداخت را از بین می‌برند. اما به‌طورکلی، تلفن‌های همراه ایمن نیستند. در داخل خود عوامل ایمنی را دارند، اما ماهیت پراکنده‌ ساخت تلفن همراه، ایمن شدن آن‌ها برای انجام کارهایی مانند پرداخت را دشوار می‌کند.

نقش PCI و علت اهمیت آن 

شورای استانداردهای امنیتی صنعت کارت پرداخت (PCI SSC)، یک مجمع جهانی است که ذینفعان صنعت پرداخت را گرد هم می‌آورد تا استانداردها و منابع امنیتی داده‌ها را برای پرداخت‌های امن در سراسر جهان تدوین و هدایت کنند. این مجمع نقش مهمی را بازی می‌کنند تا مطمئن شوند راه‌حل‌های به کار گرفته‌شده در بازار توسط شخصی با مهارت برنامه‌نویسی و یک لپ‌تاپ ایجاد نشده است و استانداردهای قوی و سخت‌گیرانه‌ لازم برای ارائه‌ پرداخت‌های ایمن را دارند.

دریافت گواهینامه PCI چیزی فراتر از داشتن راه حلی با رعایت استانداردهای آن است. این روند شامل تمامی جنبه‌های یک شرکت است، از سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها گرفته تا داشتن مهارت‌های مناسب و نحوه‌ استخدام، مدیریت و در صورت لزوم اخراج افراد. PCI چیزی است که از طریق کالبد شرکت القا می‌شود  این بدان معناست که شما باید درجه خاصی از بلوغ و سرمایه تجاری را داشته باشید و به همین دلیل دستیابی به آن بسیار دشوار است.

برای سال‌های طولانی، بدون داشتن مجوز PCI، نمی‌توانستید هیچ راه‌حل پرداختی را به‌کارگیرید. البته این روند برای زمانی بود که راه‌حل‌های پرداخت مبتنی بر سخت‌افزار بودند. ولی وقتی میدان بازی به بُعد دیگری تغییر کرد، مانند مواردی که در مورد راه‌حل‌های پرداخت مبتنی بر نرم‌افزار وجود دارد، موضوع جالب می‌شود و هیچ استاندارد PCI وجود ندارد.

تلفیق راهکارهای موجود و جدید

نوآوری در فضای راهکار‌های پرداخت آسان نیست. جنبه‌های بسیاری وجود دارد که بر موفقیت پذیرش یک راهکار تأثیر می‌گذارد. آموزش به مصرف‌کننده و اعتماد مسائلی مهم هستند. مصرف کننده فناوری‌های جدید که زندگی او را بهتر کند را می‌خواهد و از آن استقبال می‌کند، اما وقتی صحبت از مواردی همچون پرداخت می‌شود، باید احساس امنیت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.